4,8

Írta: Alapblog

Mégpedig százalékban. Az elkövetkezendő években átlag ennyivel növekszik a jachtkereskedelem világszerte. A Grand View Research friss felmérése szerint ugyanis az idén várt 38 milliárd dollárról 2025-re 51,37 milliárd dollárra „hízik” a luxusipar ezen ága, s ezen belül Európában még a világátlagot is meghaladó lesz a bővülés: 5,6 százalék. (És ebbe még nem számították bele a hajó másodlagos forgalmát, ezt kikalkulálni ugyanis még egy kutatóintézetnek sem könnyű.)


Az okokban nem találni különleges elemet: nő a gazdag távol-keleti országok, de különösen Kína piaca, bővül a turizmus és ennek következtében egyre több hajóra van szükség, és a gazdagok világszerte többet engedhetnek meg maguknak a vízi járművek vásárlása területén is. Érdekes jelenség, hogy az elektromos hajtású hajók mellett a katamaránok a hajózás legdinamikusabban növekedő szegmense 10%-os éves növekedési rátával.

A motoros és vitorlás, valamint az elektromos meghajtású hajók eladása itthon is rekordot döntött az elmúlt két évben. Sőt, az idén februári Budapest Boat Show-n már szinte nem lehetett azonnali „elvitelre” hajót venni, egy kis túlzással hiánycikké vált a luxusjacht a magyar piacon is. A 200-400 ezer euróba (vagyis 60-120 millió forintba) kerülő balatoni cirkálókat ugyan bemutatták a vásárközpontban, de rendelni csak 2019-es szállításra lehetett – most viszont egyes típusokat már csak 2020-as szállításra vállalják a magyar importőrök.

Az egyre népszerűbbnek számító, 34-41 láb hosszú vitorlásokra vágyakozók türelmetlenségét nem csillapította a világszerte jellemző konjunktúra sem. A várólisták hosszabbodását a hazai és dalmáciai charterflották bővülése is okozza. Ezek a hajóbérlésre szakosodott cégek ugyanis évente több tíz új vitorlást vásárolnak, így növelve a hiányt.

A vitorlások és jachtok iránti felfokozott igény megmutatkozik az árakban is. A jelenlegi árjegyzékekben szereplő típusok csaknem kétszer annyiba kerülnek, mint néhány évvel ezelőtt. A képet árnyalja, hogy a jelenleg szállított hajók felszereltsége már össze sem hasonlítható a korábbiakkal. A légkondicionálás, a számítógépes navigáció és egyes berendezések okostelefonról való irányíthatósága ma már az alapfelszereltség része – néhány éve ezek még luxusnak számítottak. Az új hajó iránti kereslet „felhúzta” a használt hajók árát is. Hat-nyolc éves vitorlásokat akár új áron is el lehet adni, míg korábban egy ötéves hajó esetében 20 százalékos volt az árcsökkenés. A német Bavaria idén a hiány enyhítésére saját flottájából kínált használt hajókat a magyar vásárlóknak.

A hajózási boom mellékhatásaként beindultak a cégfelvásárlások is. Bár a piac szinte minden szereplője folyamatosan növeli termelési kapacitásait és kínálatát, a kisebb – jellemzően közép-kelet-európai – hajógyártókat multinacionális cégek veszik meg, így tudják bővíteni gyártókapacitásukat. Egy példa: a világ egyik legnagyobb hajógyártója, a francia Beneteau például amellett, hogy 500 ember felvételét tervezi a következő években, nyáron felvásárolta a lengyel Delphia Yachtot és a Seascape szlovén vitorlásgyártót.




Árfolyamok

EUR: 321.62CHF: 281.59USD: 283.62
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12