Az ásványvizes szerint eljött a gazdasági rendszerváltás ideje

Írta: Alapblog

Balogh Levente a Szentkirályi ásványvízzel nemzetközi brandet épített. Most épp a kozmetikai piacra készül betörni. A piacvezető cég első embere show műsorral is támogatja a fiatal vállalkozókat, mert megítélése szerint eljött a második – immár gazdasági – rendszerváltás ideje.


Elmúlt már ötvenéves, és nem vonult vissza az üzleti élettől. Pedig ezt nyilatkozta pár évvel ezelőtt.
Szó sincs visszavonulásról, még vannak terveim, amiket meg szeretnék valósítani. Most úgy látom, hogy a hatvanadik életévem lesz a nyugdíjas kor kezdete.

Arról a bizonyos nagy dobásról van szó, amit az év elején lebegtetett meg?
Konkrétumot még nem mondhatok, de nem egy, hanem pontosan öt nagy léptékű tervem van, amelyek 2-3 éven belül válnak valóra. Ezekből egyet saját cégeimmel, a többit pedig az olasz Pasquale családdal közösen létrehozott holdinggal hozunk tető alá.

Akkor játszunk tovább kitalálósdit! Ha jól tudom a nagy ásványvizes holdingon kívül két jelentősebb saját vállalkozása van. Az egyik gyermekpezsgőt gyárt, a másik pedig energiaitalt. Ezekkel akar robbantani?
Ezek az én kedves játékaim, semmi közük nincs a nagy tervekhez. A pezsgőgyártást még édesapámmal kezdtük el, de én találtam ki – és szerencsére azóta is jól megy. Bár nagy nyereséget nem lehet elérni vele, de a gyerekpezsgőket a világ négy tájára exportáljuk. Az energiaital egy másik történet. A Red Bull hatalmas sikersztorija azt bizonyította nekem be ismét, hogy milyen meghatározó szerepe van az üdítőital piacon is a marketingnek. Ez ugyanis egy magas koffeintartalmú üdítő – ennyi! Ki akartam próbálni, hogy meg tudom-e ismételni ezt, a szinte páratlan piaci offenzívát.

Nos, ha egyik sem a kettő közül, akkor legalább azt árulja el, hogy milyen piacra, milyen áruval akar betörni?
Ami már biztos, hogy jövő januártól a kozmetikai iparban is megjelenünk.

Ha jól emlékszem, már volt egy ilyen kísérlete néhány évvel ezelőtt a Szentkirályival, de az kudarcba fulladt!
Egyáltalán nem volt kudarcos a sztori. Hét évvel ezelőtt Szentkirályi név alatt két termékkel próbálkoztunk. Az éves forgalom 60 millió forint volt, és mindössze három hálózatban forgalmazták. Amúgy pedig nyereséget termeltünk ezzel is. Érdekes, hogy még most is keresik a Szentkirályi kozmetikumokat…Most azonban Vízangyal néven jövünk ki ásványvíz alapú termékekkel. Kézkrémből, testápolóból, tusfürdőből és folyékony szappanból áll a kollekció, amelyet egy veszprémi cég készít majd bérgyártásban. A Vízangyal termékeket fél éven át kizárólag a Rossmann üzletekben lehet majd kapni, aztán majd meglátjuk.  A Vízangyal amúgy közepes árfekvésű termékcsalád lesz.

Hát bizony, hosszú út vezetett a gyümölcslé gyártástól a kozmetikumokig. Nem érzett csábítást arra, hogy más üzletbe is belevágjon – mint például az ingatlanozásba, hiszen manapság szinte minden gazdag ember ebbe is invesztál?
Megvallom én is engedtem a csábításnak és pár évvel ezelőtt megvettem egy pesti belvárosi palotát, hogy majd abból szállodát építek. Az eltelt idő alatt viszont beláttam, hogy ez nem nekem való. Az engedélyek, a kellemetlen szomszédok, a hivatali bürokrácia elriasztott. Végül idén nyáron eladtam az épületet.

Három évtizeddel ezelőtt biztos sokkal könnyebb volt egy kezdő vállalkozó élete. Ezt bizonyára Ön is tanúsíthatja.
A hiánygazdaságból a kapitalizmusba való átmenet tényleg kalandos volt. Jómagam alig húszévesen vágtam bele az üzleti életbe, ma már alig hihető körülmények között. Nyáron egy személykocsival vittem téliszalámit és Olympos üdítőt a Balaton mellé, mert egyszerűen az elosztó hálózatok és cégek már nem működtek. Szegeden megpakoltam a kocsit szalámival, amit a Balatonnál tekintélyes haszonnal eladtam. Remek üzlet volt, mert hamarosan egy bugyikék színű Barkas kisteherautót tudtam venni, és így meg tudtam többszörözni a kiszállított árumennyiséget is.

Akkoriban bizonyára élsportolóként is élt a hiánycikkek kínálta lehetőségekkel, vagyis seftelt…
Mi az hogy! Szovjetunióban farmernadrágért príma kaviárt kaptunk, amit néhány nappal később egy nyugat-németországi versenyen már kilónként ezer márkáért adtunk el – csak összehasonlításként egy kis Mazdát akkoriban kilenc márkáért adtak. Mondani sem kell, hogy a nyolcvanas években már egy ilyennel furikáztam itthon.

Akkortájt még édesapja, Balogh Sándor volt a főnök. A szörp és üdítőitalgyártással foglalkozó, ma is működő Vitapress céget vezette, majd a görög tulajdonba került Olympos élére került. Az ezredfordulón ajánlotta fel neki, hogy átveszi a “boltot”. Ennyire nem jöttek ki egymással?
Nagyon sokat köszönhetek édesapámnak, hiszen az üzleti életbe ő vezetett be és rengeteg tanácsot, segítséget kaptam tőle. Ő azonban még a szocializmusban nőtt fel, és lett cégvezető, ezért az én ötleteim számára idegenek voltak.  Több javaslatomat elvetette, amikről később kiderült megelőzték a kort, amelyben dolgoztunk. Dicsekvés nélkül mondhatom, hogy sok esetben az idő engem igazolt. A szentkirályi telephelyet egyébként nem ajándékba kaptam, hanem megvásároltam tőle, mégpedig 250 millió forintért.  Egyébként a Vitapress gyártja ma is egyik sikertermékünket, a gyermekpezsgőt. A világ ötven országába szállítjuk egyébként ma is – igaz, a cég éves árbevétele csak egymilliárd forint körüli.

A Szentkirályi vízzel viszont igazi áttörést ért el. A 16 évvel ezelőtt alapított cég ma már úgy piacvezető, hogy a magyar vásárlók egy sor sokkal olcsóbb ásványvíz közül választhatnak! A külföldi terjeszkedést viszont állítólag az áruhiány gátolja. Ezért vonultak ki a hírek szerint Szaúd-Arábiából is. Visszatérnek oda?
Visszatérnénk, ha tudnánk elegendő vizet szállítani oda. Bár nagyon sok pénzt fektetünk a fejlesztésbe, de ez sem elég! Tavaly adtuk át a Szentkirályi II. kutat, és a palackozóban megdupláztuk a termelést. Azonban az igények 30 százalékát a főidényben így sem tudtuk kielégíteni. Víz van, csak a töltési kapacitás kevés még most is.

Márpedig most már egy igazán tőkeerős céggel társulva egy holdingban működnek. Négy évvel ezelőtt az olasz Pasquale családdal szövetkezve létrehozták a Central European Mineral Water Holding csoportot. Akkor néhányan a magyar gazdaság kiárusításáról beszéltek ezzel kapcsolatban.
Be kellett látni, hogy kellő tőkeerő nélkül nem lehet nemzetközi szinten labdába rúgni. Az évek során egy sor ajánlatot kaptam a Szentkirályira, de nem adtam el a céget. Kivártam a megfelelő jelentkezőt. A holdingban, amelynek most is meghatározó kisebbségi tulajdonosa és elnöke vagyok, egy olasz család a partnerem. Jól kiegészítjük egymást és a holding tőkeereje is nagyságrenddel nagyobb, mint a miénk volt az egyesülés előtt.

Ha már tőkéről beszélünk. A közelmúltban éles kritikával illette a hazai nagyvállalkozókat azért, hogy alapvető gazdasági fogalmakkal – így például a tőkével – sincsenek tisztában. Mire alapozza ezt?
Sokáig magam sem tudtam pontosan, hogy mit takar ez a kifejezés. Akkor éreztem meg, amikor két évtizeddel ezelőtt Athénban az Olympos márkát is birtokló görög milliárdos család vendége voltam édesapámmal együtt. Számomra a tőke az a pénz, amit nem veszünk ki a cégből, amiből a vállalat működik. A görög család csillaga egyébként azóta leáldozott, ma már nem tartoznak a leggazdagabbak közé, az alapító egyik unokája pedig épp Magyarországon él.

Nem egy alkalommal jelentette ki: kólát sohasem gyárt majd. És aztán tessék: átvették a Pepsi Cola regionális kereskedelmét és állítólag még ennél is merészebb álmokat szőnek!
Ásványvizesként két ellenségem volt: az áfát nem fizető hazai “víz előállítók” és a kólás multik.  Az előbbiek a feketegazdaság elleni küzdelem során már “elestek”. Valóban úgy gondoltam, hogy nem fogok kólát gyártani vagy forgalmazni, de a világ megváltozott és ehhez nekem is alkalmazkodnom kellett. Minden vevői igényt ki kell szolgálni – ez az alap.

Sokakat meglepett, hogy  z RTL Klub főműsor idejében futó Cápák között sorozat egyik befektetője is Ön volt. Miért lett showman?
A Cápák között jól bizonyította, hogy van alternatívája a száraz ismeretszerzésnek, az iskolás jellegű képzéseknek. A sorozat bevallott célja az induló üzletemberek támogatása volt.  A műsor szórakoztató jellegét a profi sporthoz tudnám hasonlítani. Amint a show megjelent a kosárlabdában, a sportág egyszeriben átalakult. Nemcsak a stadionok teltek meg nézőkkel, de a kereskedelmi tévék is komoly pénzeket kezdtek fizetni a közvetítésekért, és végül a sportolók anyagi megbecsülése is megsokszorozódott.

Nem volt lámpaláza? Hiszen ez azért messze van a tárgyalóasztaloktól és az üzleti megbeszélésektől…
Az adásokat két hét alatt vettük fel. A forgatások kora reggeltől estig folytak, és ezalatt az idő alatt összekovácsolódott a gárda, szinte családias hangulat alakult ki. Élvezetes volt a csatorna vérprofi munkatársaival együtt dolgozni, és az is felüdülést jelentett, hogy ezidőre kiszakadhattam a napi rutinból. Amúgy is régóta kerestem olyan fórumot, olyan megszólalási lehetőséget, ahol tudásomat tovább tudom adni a fiataloknak. Tudom, hogy a cégirányítás ma sokkal nehezebb, az elindulás sokkal rögösebb, mint három évtizeddel ezelőtt, amikor én vágtam bele. A műsor kirobbanó sikere azt is bizonyította számomra, hogy van igény az ilyen programok iránt és a fiatalok örömmel fogadják és veszik át a tapasztalatokat.




Árfolyamok

EUR: 330.19CHF: 299.85USD: 296.37
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12