Állások kattintásra

Írta: Haszon
Egy hét alatt új állás. Nem kell hozzá komaság, az interneten az ismeretlenségb?l egy új munkaadóhoz lehet magunkat repíteni. A világháló a munkaer?t keres? cégeknek is jó vadászterület. Ráadásul akár ingyenes is lehet a toborzás.

Még aznap választ kapott e-mailben elküldött álláspályázatára, és egy hét múlva már munkába is állt Lázár Gábor. A 23 éves üzleti kommunikáció szakos egyetemista a Budapest Rádiónál média értékesít?i pozícióra jelentkezett az interneten. Cégek weboldalait böngészte, az álláshirdetések megjelentetésére szakosodott állásportálokat bújta, és gyorsan célba ért.


Gábor példája nem egyedi. Az internet megjelenésével felgyorsult az álláskeresés, a cégeknek pedig rövidült a munkaer?felvétel ideje.

Támadás több fronton

 CZIRÁKI KATALIN VIRÁGNAK egy kicsit tovább tartott a keresés. Az els? kattintástól számítva egy hónapon belül találta meg jelenlegi munkahelyét. Az adatmentéssel és informatikai tanácsadással foglalkozó Kürt Zrt.-nél vezérigazgatói asszisztensként dolgozik. Virág több fronton bombázta a munkáltatókat. A weboldalak böngészése mellett több állásportálra regisztrálta magát – többek között a Jobline, a Jobpilot, a Profession. hu, a CV-online oldalakon –, kért értesítést a keresési kritériumainak megfelel? állásokról, és feltette önéletrajzát az állásoldalak adatbázisába. Utóbbi azért lehet fontos, mert a munkaadók egy része ebb?l merít, amikor új kollégára van szüksége. Virág átlagosan napi négy pályázatot küldött el, amib?l kett?-háromra érkezett is válasz a hirdetés feladójától.

Keresés kategóriákban

GÁBOR ÉS VIRÁG is az internetes álláskeresésben hisz. „Csak a világhálón kerestem állást – jegyzi meg Gábor. „A nyomtatott sajtónál gyorsabb a pályázás, minden néhány kattintásra elérhet?. A több ezer állásajánlat között a keresés különböz? kategóriák szerint jobban személyre szabható, és a hirdet? cégekr?l is gyorsabban lehet információt gy?jteni.”

Hasznosnak tartják az álláshírlevelekre való feliratkozást is, amelyek naponta adnak hírt az érdekl?dési körnek megfelel? új álláshirdetésekr?l. „Ugyan most éppen nem keresek állást, mégis kapok hetente több portálról is ilyen maileket. Hasznos információkhoz lehet hozzájutni: kiket keresnek, milyen feltételekkel. Nem kell félni, hogy e-mailek százai árasztanak el. Van leiratkozási lehet?ség, ha nem akarunk tovább értesítést kapni”, mondja Gábor.

Egyetemi karrieroldalak

A CÉGES WEBOLDALAKON, az állásportálokon kívül f?leg a pályakezd? jelentkez?k egyetemük, f?iskolájuk karrierirodájának weboldalán is próbálkozhatnak. Elöl jár ebben a Budapesti M?szaki és Gazdaságtudományi Egyetem. A www.karrier. bme.hu oldalon pályázati lehet?ségek, aktuális állásajánlatok, szakmai gyakorlati lehet?ségek találhatók.

Az állásoldalakhoz képest még fejlesztésre szorul, de m?ködik az Állami Foglalkoztatási Szolgálat weblapja. A www.afsz.hu oldalról a munkaügyi központoknál meghirdetett üres pozíciók szerepelnek, igaz, a gyorsaság hagy némi kívánnivalót maga után.

Anonim hirdetések

NEM ÁRT AZONBAN óvatosnak lenni. A hirdetések egy részénél a feladó cég neve nem szerepel, csupán a megbízó személyzeti tanácsadóé vagy állásportálé. Ilyenkor a cég nem akarja nagy dobra verni, hogy b?vül vagy nagyon magas pozícióra keres jelöltet, esetleg még nem közölte a kirúgásra váró kollégával a menesztést, de már titokban keresi az utódot. El?fordult, hogy az álláskeres? saját cégéhez pályázott tudatla-talpára. E csapdába els?sorban multiknál dolgozók eshetnek bele. Lázár Gábor nem pályázott anonim hirdetésekre, igaz, nem emiatt. Szereti tudni, kinél kellene dolgozni.

Saját karrierrovat

AZ ÁLLÁSKERES?K MELLETT a cégek is profitálhatnak az internetes álláspiacból. Ennek legolcsóbb módja a vállalati weboldalon Karrier vagy Állások rovat megjelenítése az aktuális állásajánlatokkal. „Az egyik legértékesebb kollégám a cégünk weboldalán jelentkezett az év elején”, er?síti meg Solti Árpád, a m?ködésfejlesztéssel foglalkozó Hyperteam Kft. ügyvezet?je.

Fontos toborzási forrássá vált a saját weboldal a Raiffeisen Banknál. A beérkez? álláskeres?i pályázatok 60 százaléka a vállalati honlapról érkezik – teszi hozzá Rigó Imre HR vezet?. A Kürt Zrt.-nél minden harmadik önéletrajz és kísér?levél érkezik a céges weboldalról.

A megkérdezettek egyetértettek, a papíron beérkez? önéletrajzok id?szaka a múlté. „A tárolás és a keresés lassú és körülményes, ezért az e-mailben érkez? jelentkezéseket kérjük”, mondta Gergácz Lili, a Kürt Zrt. HR-vezet?je.

Háromszoros el?ny

A SAJÁT WEBOLDAL MELLETT mindhárom vállalat internetes állásportálokon is hirdet. „Az internet gyorsabb, költségben harmada is lehet a sajtóhirdetésnek, ráadásul tapasztalataink szerint arányaiban több használható pályázat érkezik be ezen a csatornán”, mondja Rigó Imre.

 A HR-vezet? véleményét a számok is meger?sítik. A legnagyobb állásportálokon négyhetes álláshirdetés nettó 45–59 ezer forint közötti összegbe kerül szolgáltatótól függ?en, míg például a gazdag állásrovatú HVG gazdasági hetilapban egy kisméret? hirdetés 145 ezer forintért, a kicsit nagyobb 270 ezerért helyezhet? el – egy hétre.

A nyomtatott sajtó els?sorban fels? vezet?i kiválasztásnál ?rzi vezet? szerepét. Középvezet?i szinteken a trend az internet felé mutat.

Tehetségek adatbankban

 „AZ INTERNETES ÁLLÁSOLDALAK mö gött jól felépített informatikai háttér áll, gyorsan áttekinthet?k az ajánlatok, egyszer? a jelentkezés”, teszi hozzá Rigó Imre. Ett?l és a fenti általános trendt?l függetlenül a Raiffeisen Bank nyomtatott sajtóban is hirdet „alacsonyabb végzettséget igényl?, kevésbé komplex munkaköröknél és vidéki pozícióknál”. Solti Árpád az állásportálok másik el?nyét az önéletrajzi adatbázisokban látja, ugyanis a nagy állásoldalak több ezer f?s, folyamatosan frissül? álláskeres?i adatbázissal rendelkeznek „A hirdetéshez kaptunk hozzáférést a cv-adatbázishoz, ahol különböz? szempontok szerint nézhettünk jelöltek után. A Raiffeisen viszont a saját honlapjáról gy?jtött adatbázisból dolgozik.

Jó benyomás és gyorsaság

HA A CÉG INTERNETES állásportálon hirdet, fontos mellette a profi weboldal és a gyors reakció. Sok pályázó ugyanis megnézi a céges weboldalt, és ez alapján lövi be a cég komolyságát. Szintén sokat dobhat a céges imázson, ha a beérkezett pályázatra küldenek visszajelzést. „Még ha nem is felelek meg az elvárásoknak, az udvariasan elutasító mail is jobb hatást kelt, mintha nem válaszoltak volna”, jegyzi meg Lázár Gábor, akinek a cégek túlnyomó többsége válaszolt. Persze hasonló gondosságot várnak el a jelentkez?kt?l: például hiába csábít a copy-paste módszer (egyenpályázat több címre), minden pályázat legyen cégre szabott, ne hosszú.




Árfolyamok

EUR: 305.31CHF: 272.82USD: 260.3
 

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Munka és utazás szabadon - jön első hazai fesztivál

Néhány hónappal ezelőtt írtunk részletesen a digitális nomádok életformájáról. Most Budapesten rendezik az első ilyen témájú fesztivált augusztus 26-27-én. Kiderül többek között munkák végezhetőek helytől függetlenül, hogy...
Tovább >>
Károly világa

A francia elnökválasztás igazi tétje

Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. ...
Tovább >>