TrendFM

Megéri a "zöld" autó?

Írta: Haszon
Literenként 70-80 forintot spórolhat az, aki 15 százalékban bioetanolt tartalmazó E85-ös üzemanyagot tankol: literje a kedvezőbb jövedéki adó miatt 209 forint. Július 9-én Bábolna mellett, majd nem sokkal később Győrött nyílt meg az első két hazai bioetanolkút, amelyeket újabbak követnek majd.
 

A Magyarországon kapható autók közül az E85-öst a Saab BioPower, a Ford Focus FFV és C-Max FFV modellekbe tankolhatjuk, amelyek hagyományos benzinnel is működnek. A hibrid autókat ? amikor a benzinmotort egy villanymotor segíti ? az ezekre érvényes egységes 190 ezer forintos regisztrációs adó teszi népszerűvé, ami a drágább modelleknél akár 5 millió forintos árelőnyt is jelenthet.


A hibridautók két hajtási módot ötvöznek: a belsőégésű motor mellé egy villanymotor és egy nagy kapacitású akkumulátor társul. Intenzív gyorsításnál a két motor vállvetve dolgozik, egyszerre apad a tank, merül az akku. Kis sebességű haladáshoz, araszoláshoz sok hibrid még csak be sem indítja a benzinmotort. Lejtőn, lassításnál, fékezésnél pedig a hagyományos járműveknél haszontalanul elvesző, hővé alakuló mozgási energia egy generátor segítségével elraktározható, azaz tölthető vele az akkumulátor. A fékezés energiájának hasznosítása mellett két nagy előnye van a hibridrendszernek. Egyrészt megszüntethető vele alapjáraton a füstölés a dugóban, lámpánál: nincs emisszió, nem fuldokolnak a városlakók. Álló helyzetben az akkumulátorok látják el energiával a klímát, világítást, rádiót ? közben a motor pihenhet.

A hibridautók a világ más tájékain különböző parkolási, sávhasználati kedvezményeket élveznek. Nálunk csupán egy pozitív diszkriminációban részesülnek: regisztrációs adójuk jóval kedvezőbb, mint a dízel- vagy benzinmotoros autóké, jelenleg egységesen 190 ezer forint. A benzines modellek nagy lökettérfogata magas regisztrációs adót is jelent, tehát nálunk egyelőre nem a tömegmodellek, hanem a luxusautók vásárlóit ösztönzi az állam a hibridtechnika kipróbálására.

Napjainkban a legtöbb hibridautóban benzinmotor dolgozik. Adódik a kérdés: vajon miért nem az amúgy is hatékonyabb, kevesebbet fogyasztó dízelre építik a gyártók hibridrendszereiket? A válasz egyszerűen a piacképességben rejlik. Ha a benzinesnél amúgy is drágább dízeltechnika tovább drágulna a szintén nem olcsó hibridrendszerrel, környezetvédelem ide vagy oda, alighanem senki nem fizetné ki a hatalmas vételár-különbözetet a pár literes fogyasztáscsökkenésért. (A Peugeot- Citroën párost tulajdonló PSAkonszern állítólag dolgozik dízelhibriden, de a közeljövőben még nem várható a tömeggyártás beindulása.)

Észak-Amerikában igen népszerűek a hibridek, köszönhető ez számos színésznek, hírességnek, akik nagy előszeretettel vásárolgatnak Toyota Priust, Hibrid Hondát és Lexust, hogy ezzel is demonstrálják, milyen környezettudatos életet élnek. Az átlagember számára azonban kevésbé fontos az imidzs, őket a környezettudatosságra apellálással és kormányzati támogatásokkal próbálják megnyerni hibridmodelljeiknek a gyártók.

Fritőzből a tankba

HA A FOSSZILIS energiahordozóból származó hagyományos üzemanyag egy részét megújuló energiával váltjuk ki, csökkentjük a szén-dioxid-terhelést, és kíméljük a kőolajkészleteket. A biodízel, a gázolaj kiváltására alkalmas üzemanyag, növényi olajból (repce, napraforgó) készül. Ha a krumplisütés után a fritőzben maradt olajat a tankba öntjük, még nem mondhatjuk, hogy biodízelt tankoltunk, ugyanis a hidegben megdermedő, a motorban gyantalerakódásokat okozó zsiradékot csak számos vegyi eljárás, kezelés után lehet betankolni egy új, korszerű szériaautóba ? feltéve, hogy a gyártó ezt nem tiltja!

Magyarországon évek óta rebesgetik, hogy hamarosan beindul a biodízel forgalmazása. Egyelőre ennek nincsenek meg sem a technikai, sem a jogszabályi feltételei. A hazai biodízel-ipar vagy exportra dolgozik, vagy eladja termékét adaléknak, hiszen 2008-tól az EU-ban immár minden olajcégnek kötelessége lesz 4,4 százalékban megújuló forrásból származó üzemanyaggal kevernie a benzint, gázolajat.

A MOL kutakon kapható EVO NEO már teljesíti a 4,4 százalékos biokomponens arányt. A 99 oktánszámú üzemanyag bármilyen benzines autóba tankolható. A gyártó jobb gyorsulást, hosszabb motor élettartamot éskevesebb káros anyag kibocsátást ígér az ezt használóknak.

Kukoricából üzemanyag

A DÉL-AMERIKÁBAN már évtizedek óta elterjedt, részben kukoricából vagy cukornádból készülő üzemanyag Európában csak mostanában kezdett feltünedezni, mint a kőolajszármazékok ? részbeni ? kiváltására alkalmas egyik lehetőség. Az etanol energiatartalma kisebb a benzinénél, ezért 20-30 százalékkal több kell belőle száz kilométerre. A vegyes alkohol-benzin üzemre felkészített gyári autók (a Saab, Ford készít ilyeneket) viszont alig drágábbak a benzineseknél, a többletfogyasztást pedig nálunk jövedékiadó-kedvezmény kompenzálja.

Magyarországon egyelőre csak Bábolnán és Győrben lehet tankolni az úgynevezett E85-ből, a 85 százalékban etil-alkoholból, 15 százalékban benzinből álló keverékből. A Svédországból érkező E85 literenkénti ára csak 209 forint. A 70-80 forintos árelőny jövedékiadó- kedvezményből származik. Java része azonban üzem közben elvész: etanolból 20-30 százalékkal többet fogyaszt az autó, mint benzinből.

Az E85 jelű, tulajdonképpen etanol alapú tüzelőanyagot csak azokban a járművekben lehet használni, amelyeknek a tüzelőanyag rendszere erre az üzemanyagra készült, illetve ilyen jellegű átalakításon esett át. Ez a tüzelőanyag a normál vagy nem erre készített műanyag és gumi alkatrészeket megtámadja, teljesen tönkreteszi, szivárgást okoz. Egyes autókhoz azonban rendelhető átalakító készlet.

Hidrogén

HIDROGÉNAUTÓT egyelőre nem kapni itthon, és a világban is alig, pedig a korlátlan mennyiségben előállítható, égéstermékként vízgőzt produkáló üzemanyag sokat segítene a Földnek, hogyfellélegezhessen. A gyártók két műszaki megoldással próbálják gurulásra bírni a hidrogént. Az egyik lehetőség, hogy a gázt némileg átalakított dugattyús motorban égetik el ? ezen irányzat híve például a BMW. A bajor gyártó a 1970- es évek óta készít tanulmányautókat, de hidrogéntankos luxuslimuzinja, a 12 hengeres Hydrogen 7 valószínűleg nem egyhamar lesz tömegautó.

A másik fejlesztési irány a tüzelőanyagcella. Ahogy a víz elektromos áram hatására oxigénre és hidrogénre bomlik, úgy a két gáz egyesítéséből közvetlenül áram nyerhető. A tüzelőanyagcellából kapott elektromos áram aztán villanymotorokon át hajtja az autó kerekeit. Számos gyártó kísérletezik a hidrogéncellával, a legelső sorozatban gyártott autó alighanem a Honda FCX limuzin lesz, mely talán már jövőre piacra kerülhet Japánban, Amerikában.

CIVIC HYBRID

A Honda IMA (Integrated Motor Assist) névre keresztelt rendszere kevésbé támaszkodik az elektromosságra, mint a Prius hajtáslánca. A hibrid Civic gyakorlatilag soha nem mozog csak villannyal, mindössze a fékezési energiát tárolja el az akkumulátorokban, amit gyorsításkor azután visszaad. Az egyszerűbb rendszer olcsóbb, mint a hasonló méretű, hasonló menettulajdonságokkal bíró Priusé. A fejlesztési költségeket csökkentette, hogy a Honda nem készített egy új, önálló modellt a különleges hajtáslánc köré, hanem a négyajtós Civicet alakította át hibridüzeműre. Így a Civic Hybrid Magyarországon már 5,49 millió forintért elvihető. Ez kétszázezer forinttal több, mint a hasonlóan felszerelt automata váltós 1,8 literes, 140 lóerős lépcsőshátú benzines Civic ára.

Na persze a hibrid nem megy úgy. A kis, nyolcszelepes 1,3 literes benzin- és a húszlóerős villanymotor hiába dobja össze erejét padlógázas gyorsításnál, a Civic nagyjából egy jól megcsinált 1,4 literes benzines kompakt autó dinamikáját hozza.

Máskülönben ez is kényelmes, tágas, használható autó, van olyan jó, mint a legtöbb négyajtós kompakt. Elöl-hátul független futóművével élvezetesen kanyarodik, a fék jó, a váltó természetesen fokozatmentes automata.

MŰSZAKI ADATOK

Összteljesítmény: 115 LE

Saját tömeg: 1297 kg

Végsebesség: 185 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,1 sec

Átlagfogyasztás (kombinált): 4,6 l

Bruttó vételár: 5 490 000 Ft

LEXUS RX 400H

A hibridrendszert nagyon érdekesen építették be a Lexus SUV-jébe. Az autó orrában egy 3,3 literes V6-os duruzsol, hátul viszont egy komplett elektromos hajtáslánc található. Az összkerékhajtást tehát úgy intézték el, hogy az autó elejét benzin, hátulját villany hajtja. A fogyasztást igen kedvezően befolyásolja a bonyolult rendszer, városon kívül könnyedén tíz, de akár kilenc liter alá is leszorítható a kéttonnás szörny étvágya száz kilométeren.

Az RX 400h rendkívül csendes, kényelmes hobbiterepjáró. A nagyobb tömeg dacára (125 kilogrammal nyom többet a hibrid) éppoly dinamikusan használható, sőt, intenzív gyorsításnál sokkal nagyobb élményt nyújt, mint amire a V6-os benzinmotor önmagában képes. A kényelmes ülések, rendkívül csendes üzem, kiváló klíma és hifiberendezés a hibridben is éppúgy kényezteti az RX utasait, mint a hagyományos változatban. A hibrid SUV áránál tapasztalhatók leginkább a magyar adórendszer sajátosságai. Az RX 400h 12,32 millió forintba kerül, míg a gyengébb, éhesebb RX 350 17,4 millióba. Ha a hibridet felszereljük a Lexus remek Mark&Levinson hifijével, kérünk rá gyöngyházfényt, naptetőt, akkor vagyunk ott, ahol a csak benzines alapmodell alapáron.

A nagyobb modell, a Lexus 450h is jó befektetés lehet, hiszen a csekély regisztrációs adó miatt a 345 lóerős GS 450h fogyasztói ára 15,23 millió forint, ami csupán 1,33 millióval több, mint a 100 lóerővel gyengébb GS 300-é, és majdnem hárommillióval kevesebb, mint a még mindig csak 283 lovas GS 430.

MŰSZAKI ADATOK

Összteljesítmény: 272 LE

Saját tömeg: 2505 kg

Végsebesség: 200 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,6 sec

Átlagfogyasztás (kombinált): 8,1 l

Bruttó vételár: 12 320 000 Ft

SAAB BIOPOWER

Gyárilag nem minden autó alkalmas az E85 jelzésű benzin-etanol keverék elfogyasztására. A Magyarországon kapható kocsik közül a Saab Bio Power jelzésű modelljei viszont igen. A 9-5-ös limuzin mindenevő változata kétliteres turbómotorral 300 ezer forinttal drágább és harminc lóerővel erősebb a benzines változatnál. A 2,3 literes turbó BioPower 25 lóerővel erősebb, miközben az árkülönbség itt is 300 ezer forint. Mint minden etanol-benzin vegyes üzemű autó, a Saab BioPower is képes akár csak etanollal, vagy csak benzinnel működni, etanolüzemben nagyobb teljesítménnyel, benzinüzemben pedig kisebb fogyasztással.

A 9-5-ös immár tíz éve kapható nagyjából azonos műszaki tartalommal. A vezetőcentrikus belső elrendezés, a kényelmes, mégis remekül tartó ülések és az éjszaka elsötétíthető műszerfal ma is lenyűgözik azt, aki nem ült még a svéd sportlimuzinban. A menetteljesítményekben, a turbómotorok erejében, a futómű agilitásában pedig nyoma sincs a típus felett elszállt évtizednek.

MŰSZAKI ADATOK

9-5 2,0t BioPower Linear

Teljesítmény: 180 LE

Saját tömeg: 1610 kg

Végsebesség: 225 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,5 sec

Átlagfogyasztás: nincs adat

Bruttó vételár: 8 995 000 Ft 9-5 2,3t

BioPower Linear

Teljesítmény: 210 LE

Saját tömeg: 1650 kg

Végsebesség: 235 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra): 7,9 sec

Átlagfogyasztás: nincs adat

Bruttó vételár: 9 695 000 Ft

(A teljesítményadatok E85 tankolása mellett érvényesek.)

TOYOTA PRIUS

A Toyota alsó-középkategóriás modellje alighanem a legismertebb hibridüzemű autó a világon. A japán gyártó jelenleg már második generációs szériamodelljét árulja. A Prius II kívánatos, erős, gyors, remek autó, megállja a helyét a hagyományos versenytársak mellett. Igen jó, 0,26-os alaktényezője dacára tágas, kényelmes, beltere jól kihasználható. A Prius felszereltsége már alapáron is igen gazdag, jár hozzá a klíma, az elektromos kütyük, az érintőképernyős nagy és színes központi kijelző.

Élmény vezetni, és élmény utazni benne. Az ember belesüpped a plüssfotelbe, hallgatja a remek gyári hifit, kisujjal kezeli a könnyű szervokormányt, nem kapcsolgat, hiszen a hibridhajtás szükségszerűen együtt jár a fokozatmentes automata váltóval.

MŰSZAKI ADATOK

Összteljesítmény: 110 LE

Saját tömeg: 1330 kg

Végsebesség: 180 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,9 sec

Átlagfogyasztás (kombinált): 4,3 l

Bruttó vételár: 7 000 000 Ft

FORD FOCUS FFV

A Ford Flexible Fuel Vehicle, rugalmas üzemanyag- felhasználású jármű néven kínálja alkoholos autóit, utalva arra, hogy ezek a járművek benzin és alkohol bármilyen arányú keverékével üzemeltethetőek. FFV változat a C-Max és a Focus modellekből kapható.

Focus Focus FFV csak egy motorváltozatban, a 125 lóerős 1,8 literes négyhengeressel rendelhető. Az 1798 köbcentiméter lökettérfogatú 16 szelepes motorhoz ötfokozatú kézi sebességváltó kapcsolódik.

Csak egy motor, de két karosszéria. A Focus FFV ötajtós ferdehátú és kombiváltozatban is készül. Visszafogott dizájn, logikus, praktikus megoldások jellemzik ezeket az autókat. A Focus legerősebb pontja a futóműve. A többlengőkaros hátsó kerékfelfüggesztés igazán élvezetes autózást tesz lehetővé, sokan emlegetik az alsó-középkategória etalonjaként. Az ötajtós FFV 4,5 millió, a kombi 4,76 millió forintba kerül a legalacsonyabb választható felszereltséggel, azaz Trend jelzéssel. Ez csaknem négyszázezerrel több annál, mint amennyit a 115 lóerős, 1,6 literes benzinesért kérnek, viszont pár százezerrel olcsóbb, mint a szintén 1,8 literes, 115 lóerős nagyobbik dízel.

MŰSZAKI ADATOK

Teljesítmény: 125 LE

Saját tömeg: 1317 kg

Végsebesség: 198 km/óra

Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,3 sec

Átlagfogyasztás (kombinált): 7,0 l

Bruttó vételár: 4 585 000 Ft

 



Árfolyamok

EUR: 308.15CHF: 267.59USD: 262.32
 

Legnépszerűbb cikkek

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Nyeregben érzik magukat az alkalmazottak

Kevésbé elkötelezettek a dolgozók és egyre inkább úgy vélik, könnyű az álláskeresés, ha váltani akarnak. Ez körvonalazódik a céges világban mostanság. Ennek fő oka a munkaerőhiány, ami új helyzetet teremtett a munkaadók számára. Mit lehet e...
Tovább >>