Nem hinné, hogy ezzel is lehet pénzt csinálni

Írta: Schilling Tamás


Önkiszolgáló mosodahálózatot épít Bubbles („Buborékok”) néven a fővárosban Megyeri Gábor (40). A „pilot projekt” 2011-ben nyílt meg, amely olyan népszerű lett, hogy egy Kockázati Tőkealap-kezelő befektetésével tavaly újabb üzleteket nyitottak meg. Ha minden jól megy, idén év végéig  húsz lesz az országban.

 

„Minek mosodába járni, ha otthon is van mosógép?” teszik fel sokan a kérdést, amikor az amerikai (sőt már sok helyen Európában is népszerű) közösségi mosodával találkoznak itt Budapesten. A kérdés főleg azokban a tisztességes családapákban fogalmazódik meg, akiknél a ruhák – szinte maguktól - a szekrénybe kerülnek kimosva és kivasalva, míg ők a bányában güriznek. A mosás azonban lehet közösségi élmény, erre épít a Bubbles. Az üzletek hangulatukban nem is mosodákra, inkább színes kávézókra hasonlítanak: van Wifi, kanapé és fotelek, gyereksarok és egy offline Facebook Wall. Az odalátogatók így munkaállomásként is használhatják, sőt használják is a mosodákat. Egy üzletben legfeljebb öt mosógép üzemel, azaz nincs zsúfoltság, tömeg, mint az amerikai filmek jeleneteiben. Az ötlet mégis onnan jött, ugyanis egyre több a dizájn mosoda nyílt az elmúlt 10 évben a tengerentúlon is. Tévhit lenne azt gondolni, hogy az utcára nyíló mosoda a szegények találkozóhelye lenne. A rajongói oldalukat böngészve kiderül, hogy a rendszeres látogatók szerint időt, energiát és pénzt spórolnak a Bubbles-szel, annak ellenére, hogy egy mosás ezer forint (ez otthon 800 forint lenne). Igaz a gépekbe 10 kilónyi ruha fér (ez a legtöbb háztartásban használt mennyiség duplája) és nem kell sem öblítőre, sem mosóporra költeni. A teregetést pedig megspórolja nekik az (otthonunkban rengeteg energiát „zabáló”) profi szárító. Jelenleg a XIII. kerületben – ez a legrégebbi - , Óbudán, a IV. és a IX. kerületben, a nyolcadik kerület újjáépített részén, a Corvin sétányon üzemelnek közösségi mosodák,valamint a belvárosban a Király utcában és Újbudán is megnyíltak új üzletek.

Mint az autóvásárlás

„Minden a jó mosógéppel kezdődik, amely olyan, mint az autóvásárlás” Egyszerű kezelhetőség, megbízható szervizháttér és hosszú élettartam. Ezek voltak a fő követelmények.  meséli Megyeri Gábor alapító-tulajdonos. Az alapítók olyan gyártóval akarták felvenni a kapcsolatot, aki addig még nem volt Magyarországon. Ez persze kockázattal is jár, de egyszerűbbnek tűnt nulláról felépíteni az üzleti kapcsolatokat, prekoncepciók nélkül. „Előszőr persze a google-on érdeklődtünk, aztán egy nemzetközi kiállításon 20-30 ajánlatot is megnéztünk, mire választottunk. Talán furcsának tűnhet, de a mosodabizniszhez képest teljesen idegen ingatlanos előéletem sokat segített. Nem volt bennem előítélet egyetlen gyártóval szemben sem. Úgy gondoltam, ha az almát az almával akarom összehasonlítani, akkor óriási különbségek nem lehetnek. Az ipari mosógépek piaca ugyanis jóval szűkebb, mint a háztartási gépeké. Gyárlátogatáson is voltam és fontos volt a kölcsönös szimpátia is. Mi egy olasz céggel a Renzacci-val dolgozunk együtt.”

Üzlethelység – csak hosszútávra

Gábor nem szégyellt külföldi tanácsadóhoz fordulni. A „potenciális” amerikai konkurens több fontos döntés előtt is tanácsokkal látta el. Az első ilyen a helyszín kiválasztása volt. Hiába koncentrálódik sok ember egy bevásárlóközpontban, nem akarnak a szennyesükkel rohangálni és kerülgetni a kirakatok előtt álldogáló tömeget. A plázákhoz közel viszont megfelelő lehet a helyszín.” Amikor sikerült megtalálni a megfelelő helyet, a következő kérdés: milyen időtávra kössünk bérleti szerződést? „Ebben is az amerikaiakra hallgattam - szerencsére” mondja Gábor. „Én mindenben szkeptikusabb voltam, mint ők: Mi van, ha nem fog menni? - Ők azonban figyelmeztettek, hogy csak egy hosszú távú szerződéssel lehet kiszámítani egy üzleti pályát. A bérleti díj mindig emelkedik, ha a tulajdonos észreveszi: a bolt beindult.”

A gépek mindig kedvesek

Az önkiszolgáló mosodában minden vásárló magának mos, nincs alkalmazott. „A gépek a munkavállalóim és ebben kevés a rizikó. Nem megy szabadságra, nem lesz beteg, nincs rossz kedve. Az üzletnek rengeteget árthat a kedvetlen alkalmazott, a gép ezzel szemben soha nem lesz udvariatlan és úgy csinálja a dolgát, amit kell. Persze nehezen viseli a mosógép is, ha a 10 kilónyi ruha helyett annyira teletömik, hogy 15-20 lesz, de nem panaszkodik. „Táppénz” persze van, hiszen a kopó alkatrészek azért fogynak.”  A cégben persze van élő munkaerő is, három belsős és két külsős, a takarítókkal együtt.

Ideje kitolni a garázsból a Ferrarit

„Már a kezdetektől mondták nekem, hogy gondolkodjak terjeszkedésben” meséli Gábor, aki hasonlót képzelt el az induláskor, de elmondása szerint lemaradásban van. „Még csak most lesz 3 éves az első üzlet. Tetszik az embereknek, működik. Örülök a tempónak, de többet akarok. Persze jó lenne néhány percre megállni és megcsodálni, hogy ez jó, de nem akarok. Mondták is nekem, hogy csináltál egy Ferrarit, most ki kéne tolni a garázsból.” Egy üzlet elindítása mindennel együtt 20-25 millió forintba kerül, amelyet azért még egy sikeres üzlet 3 éves profitjából is nehéz kitermelni. A további terjeszkedéshez már komoly tőke kellet, első és költséges lépésként részvénytársasággá kellet alakulni, a BUBBLES International Zrt.-ben többségi tulajdonrészt szerzett a Veres Tibor Wallis-vezér által tulajdonolt Venturio Kockázati Tőkealap, amely a Jeremie II. programban egy 4,4 milliárdos alap kezelési jogát nyerte el korábban. A Venturionak nem ez az első ruhákkal kapcsolatos kockázati tőke befektetése, idén nyáron szereztek többségi tulajdonrészt a USE divatmárkát kezelő cégben.  A részvénytársasággá alakulás igazgatósági ülésekkel, beadványokkal jár.

Végre egy hardveres üzlet

Az önkiszolgáló mosoda egy „klasszikus”, nem online vagy szoftveres biznisz. Van értéke az eszközöknek, nem jön ki egy új operációs rendszer, ami miatt át kell programozni az egészet. Ez a kiszámíthatóság és átláthatóság győzte meg a befektetőket is. „Elég egyszerű modell: bejön a vásárló, bedobja a pénzt, mos és elmegy. Mindenki ért(het) hozzá. Ezt az üzletet mindenki el tudja képzelni, át lehet számolni. Kockázatelemzés is sokkal egyszerűbb tud lenni. Úgy gondolom, kicsit nehezebb megbecsülni, hogy miért éppen az Angry Birds-öt töltik le százmillióan. Az azonban nem tűnik lehetetlen feladatnak, hogy meggyőzünk egy kétmilliós városban naponta nyolc embert, hogy mosson.” A következő lépés a vidéki terjeszkedés amelynek első állomása Győr lesz, ahol hamarosan nyitunk egy boltot. Cél az, hogy minden fővárosi kerületbe legyen egy Bubbles, a nagyobbakban kettő. De előtte még egy kicsit javítani kell a marketingen: „Az első üzletbe is jött már be úgy vásárló, hogy hiába lakott ugyanabban az épületben, csak az interneten talált ránk. Miután Megyerinél rendszeresen jelentkeznek az érdeklődők, a Bubbles- alapító franchise rendszeren is gondolkodik.

Megyeri Gábor (40) házas, három gyermek édesapja. Ideje nagy részét Írországban tölti, hiszen a családja ott lakik, felesége ír származású. 2000-ben a Műszaki Egyetemen végzett Budapesten, a Bubbles előtt ingatlan akvizíciókkal, építőipari projekt menedzsmenttel foglalkozott.




Árfolyamok

EUR: 309.13CHF: 284.16USD: 274.81
 

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Hogyan keres új munkaerőt a Mercedes?

„Kecskemét most is jó hely, azonban a várossal azon dolgozunk, hogy még élhetőbb legyen. Ha vannak jó munkahelyek, minőségi óvodák, iskolák, szórakozási lehetőségek, akkor nehezebben csábítható el magasabb fizetési ígérettel a...
Tovább >>
Károly világa

A francia elnökválasztás igazi tétje

Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. ...
Tovább >>