Zúzós buli után eltűnt a bankkártyád? Néhány jótanács fejfájás ellen
Fotó:123RF

Zúzós buli után eltűnt a bankkártyád? Néhány jótanács fejfájás ellen

Bárkivel előfordulhat, hogy elveszíti (vagy elveszettnek hiszi) a bankkártyáját. A Bankmonitor összefoglalta, mi a teendő akkor, ha valaki arra gyanakszik, hogy a bankszámlán tartott pénze veszélyben van.


Pánik helyett cselekedj! Ha úgy véljük, van még esély arra, hogy megtaláljuk a kártyát (csak épp nincs a megszokott helyén), akkor célszerű megoldás a kártya limitjeinek lenullázása. Ezt a műveletet könnyedén elvégezhetjük az internetbankon vagy a mobilapplikáción keresztül is. A limitek lenullázása után a kártya lényegében használhatatlanná válik, így stressz nélkül kereshetjük tovább. Miután megtaláltuk, a limitek visszaállításával minden ugyanúgy mehet tovább, mint korábban. Érdemes tudni, hogy a limit módosításáért a bankok díjat számíthatnak fel.

A bank értesítése és a kártya letiltása

Ha a kártya valószínűleg elveszett, akkor a legokosabb megoldás a végleges letiltása. Ezt a kártyakibocsátó banknál a hét bármely napján, 24 órában intézhetjük telefonon: a belföldről és külföldről történő letiltáshoz általában két különböző telefonszám tartozik. Nyitvatartási időben természetesen a személyes bankfióki ügyintézés is lehetséges. Továbbá általában netbankon vagy mobilapplikáción keresztül is van lehetőség a kártya letiltására. A letiltáshoz jellemzően a bankkártya száma, lejárati dátuma, illetve a fedezeti bankszámlaszáma szükséges. Fontos, hogy a bank értesítése előtt keletkezett károkat 15 000 forintig az ügyfél viseli, ezért kulcsfontosságú az azonnali cselekvés! A letiltott kártyát már nem lehet újra aktiválni, így mindenképp újat kell igényelni helyette. A kártya letiltásáért a pénzintézet 2021. január 1-jétől nem számíthat fel díjat, de az új kártya kibocsátása pénzbe kerülhet.

Bűncselekmény esetén rendőrségi feljelentés

Ha a kártyát ellopták, akkor feljelentést is kell tenni a rendőrségen, ugyanakkor a banki eljárásnak, a visszaélés kivizsgálásának ez nem feltétele. Ha a kár az értesítés után keletkezett, akkor a bank köteles az elveszett összeg egészét megtéríteni, azaz ilyenkor még 15 000 forintig sem kell az ügyfélnek viselnie a kárt. Azonban a bank mentesülhet a térítési kötelezettség alól, amennyiben a veszteséget bizonyíthatóan az ügyfél szándékos vagy súlyosan gondatlan magatartása okozta. (Például a bankkártya mellett tartotta a PIN-kódot.)

Hogyan lehet megelőzni a bajt?

A legjobb megoldás az, ha gondoskodunk arról, hogy minimális legyen a visszaélésre való lehetőség, például internetes vásárlások esetén a többlépcsős azonosítás használatával. Mindenképpen ajánlott biztonsági értesítést kérni a tranzakciókról, akár SMS-üzenet, akár mobilappos értesítés formájában. Az SMS-szolgáltatás költséges lehet, a push-értesítések azonban sokszor díjmentesek, bár ezeknek a működéséhez internetkapcsolat szükséges. A kártya lemásolásának veszélyét leginkább úgy lehet elkerülni, ha vásárláskor a bankkártyát soha nem engedjük ki a látóterünkből, illetve csak megbízható automatákból veszünk fel készpénzt. Kifejezetten tilos a PIN-kódot a kártya közelében felírva tartani! Egyes szakértők azt is javasolják, hogy a kártya hátoldalán található háromjegyű kódot is érdemes eltávolítani, így a tolvajok a kártya lefotózásával vagy ellopásával sem tudják megszerezni a vásárláshoz szükséges összes információt, írja a Bankmonitor.


Ne hagyd ki!