Bankváltás hozta a sikert

Írta: Haszon - Készült: 2008. szeptember 05.

A DunaWeb Kft. 1996-ban alakult váci székhellyel és magyar tulajdonosi körrel. Flamich Péter, a cég egyik tulajdonosa szerint a sikeres embert és vállalkozást az különbözteti meg a sikertelentől, hogy több sikert ér el, mint ahány kudarcot elszenved.


Szerencsés embernek mondhatja magát Flamich Péter. Munkahelye mindössze két perc sétára van a lakásától. A Vác kertvárosi részében fekvő ingatlant néhány éve vásárolta meg a cég, majd itt építették fel a Duna- Web internetes vállalkozás székhelyét. A 250 településen jelen lévő internetszolgáltató 42 főt foglalkoztat, éves árbevétele közel 700 millió forint.

Az internetszolgáltatás beindításának ötletét 1995-96-ban fogalmazta meg Flamich Péter és testvére, Gábor. Ekkor mindketten egyetemre jártak: ?A magyar egyetemek már 1993-ban, a nyugat-európaiak jóval korábban össze voltak kötve internetes hálózatokkal. Ez adta a lökést, hogy komolyabban foglalkozzunk internettel? ? mondja a cégvezető, aki a kutatói-tudományos pályát adta fel vállalkozása kedvéért.

Első nagy feladatuk Németországhoz kötődik. Testvérével együtt egy németcégnek terveznek modern mérésadatgyűjtő számítógépeket 1994-ben. Két évvel később váltanak az internetszolgáltatásra. ?A garázscég kifejezés találó lenne, de sajátos helyzetünkből adódóan egy padlásszobából indultunk? ? mondja a kezdetekről a tulajdonos Egy barátjuk ad gyakorlati ötleteket ? aki akkor az IBM-nél dolgozik, és Nagykanizsán vesz részt hasonló projektben.

Indulás tőke nélkül

Az ügyvezető a kezdeti nehézségek között említi a tőkehiányt, a drága eszközöket, a hitellehetőségek hiányát, illetve azt, hogy üzleti terv nélkül ugrottak az ismeretlenbe. Ráadásul ekkor az internet még egyáltalán nem terjed el Magyarországon. ?A tőke nélküli indulás miatt nem lehetett struktúrát építeni, kliséket alkalmazni? ? emlékszik vissza Flamich Péter. A megoldást végül egy tőkeerős társ bevonása jelentette,aki pénzzel és igen értékes kapcsolatrendszerével száll be a vállalkozásba. Ám végül ? az eltérő üzleti koncepciók miatt is ? közös megegyezéssel elválnak egymástól.

A cég indulása hosszabb időt vesz igénybe, mint amennyire számítanak: az első bevételek nem olyan mértékben és gyorsan folynak be, mint azt tervezték. Erőt adott azonban, hogy másoknak is sikerült a semmiből létrehozniuk sikeres vállalkozásokat.

Az első három évben betárcsázós internetszolgáltatást nyújtanak. A ma már megmosolyogtatóan lassú, ?Trabant alatti kategória? 3×28 kbps (kilobit/ sec) modemmel, 64 kbps bérelt vonallal indult. (Ma e tempónak 15-szöröse jelenti a belépő szintet.)

1996-ban elkészítik a dunamenti város honlapját, akkor, ?amikor az emberek azt sem tudták, hogy eszik-e vagy isszák az internetet?. A dunakanyar. hu rendszer kiépítése is a DunaWeb nevéhez fűződik. A tartalomszolgáltatást és az internetes reklámot is magában foglaló portálszíntiszta lokálpatriotizmusból született. ?Gyerekkoromtól fogva a Dunakanyarban élek. Ezért szükségesnek tartottam, hogy a helyi közéletben is részt vegyek? ? mondja Flamich. Öt évvvel az indulás után érkezik el az első fordulópont: bevezetik a szélessávú ? mikrohullámon alapuló ? vezeték nélküli internetszolgáltatást és a kábeltévés internetet. Bár az új technológiát méregdrágán kínálják, a 200?300 ezer forintos belépési díj ellenére van rá piaci kereslet. ?Ma ez vadnak tűnik, de akadt, akinek szüksége volt rá? ? emlékszik vissza Flamich. A kezdeti fejlődés meglehetősen lassú a drága eszközök és nagykereskedelmi szolgáltatások miatt. Akkor 150?200 ezer forintba került egy modem, ma 8 ezer forint. A fejlesztések anyagi hátterét ugyanakkor egy szerencsés bankváltás is segítette.

Nehézkes hitelszerzés

Amikor a DunaWeb bankja egy rövid lejáratú hitel felvételekor ? a sokéves együttműködés ellenére is ? egyre több akadályt gördít a fiatal vállalkozás elé, komolyan veszik a hirdetéseket, és egy vállalkozóbarát konkurrenshez váltanak. ?Ha egy bank nyolcéves kapcsolat után szakmai önéletrajzot kér tőlem a hitelszerződéshez, akkor azt gondolom, hogy nem lehetnek igazán vállalkozóbarátok? ? érvel Flamich, akinek ráadásul egy hónapig kellett Budapestre járni a tárgyalásokra. Azóta a helyzet persze változott, de Flamich nem felejt.

Stratégiaváltás

2002-re egyre nyilvánvalóbb, hogy a szélessávú interneté a jövő, ezért stratégiát váltanak. Ennek lényege, hogy nem drága prémiumszolgáltatást adnak keveseknek, hanem elérhető áron, belépési díj nélkül szolgáltatnak minél több előfizetőnek. Emellett nagyobb léptékű fejlesztést, regionális terjeszkedést is elindítanak. Flamich szerint ez maradéktalanul bejött a cégnek. ?A tényleges növekedést és a mai sikereket a bankhitellel végrehajtott stratégiaváltás alapozta meg? ? emlékszik vissza.

A vállalkozás erősségei között említi a cég tulajdonában lévő elosztóhálózatot, amelyet így nem terhel a hálózat tulajdonosának fizetendő nagykereskedelmi díj, mint például az ADSL-szolgáltatás esetében. A rugalmas, kis méretű szervezetet erős viszonteladói hálózat egészíti ki. Emellett a helyismeret, illetve a jó önkormányzati kapcsolatok is hozzájárultak a sikereikhez.

Kudarcok

A sikerek mellett kudarcok is érték a céget. Ezeket azonban nem szégyelli az ügyvezető, mert úgy tartja: a kudarc része a sikernek, amennyiben megmutatja a rossz utat, és megújulásra késztet. Az egyik ilyen kudarc a www. szamitogep.hu hírportál indítása volt, amely hamarosan csődbe ment. Flamich így értékeli a történteket: ?Az önálló szerkesztőséggel működő szakmai hírportál ötlete előremutató dolog volt. Ám menet közben kiderült, hogy a fenntartás sokkal többe kerül, mint amire számítottunk, másrészt teljes odafigyelést igényel, nálunk azonban ez csak kiegészítő tevékenység volt.?

Érdekes, hogy a prohardver.hu, illetve a hwsw.hu informatikai oldalak egy időben indultak a szamitogep.huval, ám ezek a mai napig sikeresen működnek. Igaz, ott a kezdetektől csak ezzel foglalkoztak.

A másik tanulságos kudarc a felnőttképzési szolgáltatás indítása volt 2004-ben. ?Sajnos rövid úton kiderült, hogy a hazai felnőttképzés csak az államilag támogatott területeken tud jövedelmezően működni. Itt azonban új piaci szereplőként nem volt esélyünk megvetni a lábunkat. A nem támogatott képzésekre jelentkezők létszáma viszont rendre a megtérülési szint alatt maradt.?

Tovább a megkezdett úton

Az ugrásszerű fejlődésnek megfelelően 2004- ben újrastrukturálják a cég szervezetét. Ekkor vezetik be a szolgáltatások internetes értékesítését és az online adminisztrációt. Megosztják a menedzsment feladatokat is: Flamich Gábor viszi tovább a technikai fejlesztést, az ügyvezető pedig ettől kezdve a stratégiai üzletfejlesztésért és a pénzügyekért felel.

A DunaWeb fiatal csapattal dolgozik, az átlagéletkor 28 év. Ehhez társul a magas képzettség: öt saját villamosmérnökkel, egy gépészmérnökkel, egy angoltanárral, nyolc egyéb főiskolát végzett fiatallal, valamint tíz technikussal viszik a napi ügyeket. A cégnél alacsony a fluktuáció.

2005-ben elindítják az ADSL (internet a telefonvezetéken) és a VoIP (internet alapú telefon) szolgáltatásokat. A rohamos területi bővülés és az előfizetők számának gyarapodása révén új lehetőségek nyílnak a cég előtt. 2007-ben megvásárolnak egy kisebb internetszolgáltatót, a Profintert. Az akvizíció újabb előfizetőszám- növekedést és technikai háttérbővülést eredményez. Napjainkra a cég stabil profittal működik, lendületesen növekszik.

NÉVJEGY

Flamich Péter (37) Vácott született. A Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett diplomát, de tanult a bécsi és a dortmundi műszaki egyetemeken is. Végzés után doktori iskolába járt, az ígéretes kutatói karriert vállalkozása miatt adta fel. Angolul, németül folyékonyan beszél. Hobbija a küzdősportok és az olvasás. Judo mester. Felesége építészmérnök, Bécsben ismerkedtek meg. Három gyermekük van.

A SIKER TITKA

  • Helyzetfelismerés és értékelés
  • Döntések felvállalása és konzekvens végrehajtása
  • Bázispontok vagy alapok, később bástyák építése, amire tovább lehet építkezni (kapcsolatok, személyek, beszállítók, partnerek)
  • Feladatok átadása
  • Tudni kell lemondani, ?lenyesegetni a beteg ágat?
  • Feladatmegosztás a cég vezetésében, helyettesítés
  • Folyamatos célkitűzések

A KONKURENS SZEMÉVEL

A miskolci BorsodWeb Internet Szolgáltató Kft. tulajdonosa korrekt üzleti partnernek tartja Flamich Pétert. ?Péter határozott egyéniség, egészen kiváló kapcsolatteremtési és üzletvezetési képességekkel? ? mondja Csótai Gergely. A konkurens cég ügyvezetője ugyanakkor ügyfelektől úgy tudja: a Duna- Webnél kissé döcögős az ügyfélszolgálat. Csótai Gergely szerint ez azért van, mert a cég erőssége ugyanaz, ami a hátránya is: a dinamikus növekedéssel az ügyfélkezelés egyelőre nem képes lépést tartani.

Ember Zoltán




Árfolyamok

EUR: 0CHF: 0USD: 0
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12