„Nagy növekedési terep az elektromosautó-fejlesztés”

Írta: Karácsony Zoltán - Készült: 2016. november 29.

A magyar nagyközönség videókazetták és magnószalagok gyártójaként ismerte meg a céget, pedig a világ egyik legnagyobb vegyipari konszernje, több mint 150 éves múlttal. 113 ezer munkavállaló világszerte, 390 telephely, 60 ezer termék. Néhány számadat a németországi központú BASF-ről. Miben látnak üzleti potenciált? Hogy néz ki az egymásba kapcsolt gyárak rendszere? Harald Schwager elnökségi tag a közelmúltban egy üzleti fórumon Budapesten járt és válaszolt a Haszon magazin kérdéseire.



A BASF jellegzetes gyártási rendszere az úgynevezett Verbund koncepció. Mi ennek a lényege? Miben különleges ez?
Hat telephelyünkön működik, Európában a ludwigshafeni központunkon kívül Antwerpenben, emellett két-két helyen Észak-Amerikában és Ázsiában. Ennek lényege, hogy több gyár egymással hálózatba kapcsolva működik - Ludwigshafenben például 250 kisebb gyár egységéből épül fel a Verbund, az energiatermelő és az energiát igénylő folyamatokat egymáshoz illesztjük. Első lépésben a gőzkrakkoló, ami a Verbund szíve, központi egysége, 800-860 Celsius fokos hőmérsékleten a nyersbenzint gőz segítségével, az úgynevezett krakkolási folyamat során etilénné és propilénné alakítja át, az így keletkezett anyagok pedig később műanyagok, lakkok, oldószerek és növényvédő szerek alkotóelemei lesznek. Az egyik üzem mellékterméke a másik üzem nyersanyaga lesz, így energiát és erőforrást takarítunk meg és gyakorlatilag nem keletkezik hulladék. Körülbelül évi 1 milliárd eurót spórolunk meg a Verbund koncepcióval.
A Verbund másrészt vállalatműködési elv is, amely az együttdolgozást, a tudás összekapcsolását, a vállalatban rejlő innovációs képesség kihasználását célozza. Ügyelünk arra, hogy a különböző szakmák képviselői – például vegyészek, mérnökök, közgazdászok – ne önmagukban, hanem egymással együttműködve dolgozzanak, ugyanis nem elég az ötlet, ha nem lesz belőle termék, üzleti koncepció és bevétel. Nem csupán vállalaton belül működik a Verbund, hanem ügyfelekkel közös projektekben – úgynevezett joint innovation lab-ekben is.

Milyen fejlesztések jöttek ki ezekből az együttgondolkodásokból?
Néhányat emelek ki a sok közül. Az Adidas sportszergyártóval közösen fejlesztettük ki a Boost márkanevű cipőt. Nagy feltűnést keltett világszerte. A cipő speciális anyagának, az Infinergynek köszönhetően szinte rugóként működik, így plusz lendületet ad a viselőjének.
A construction chemicals egységünk egyik terméke felhőkarcolók építésénél nagy segítség. Itt sokszor több száz méter magasra kell a betont felpumpálni. Olyan adalékanyagok állítottunk elő, ami késlelteti a beton megkötését, majd a megfelelő szintre jutva az ott levő magas hőmérséklet ellenére gyorsan megköt. Kiemelném még az úgynevezett green sense betont. Ez olyan környezetbarát beton, aminek az előállításánál egy speciális technológiának köszönhetően kevesebb energiát használunk, így csökkentjük a gyártás során keletkező széndioxid-kibocsátást.
A beton a második leginkább használt alapanyag Földünkön, és jelen tudásunk szerint nem is létezik más építőipari anyag, ami globális szinten a helyére léphetne. A beton előállításához használt cement gyártási folyamata viszont elképesztő mértékű energiát követel: a világ CO2-kibocsátásának 8 százalékáért ez tehető felelőssé. A BASF Green Sense technológiája nem csak erre a kérdésre lehet válasz, de az építőipar több sürgető kihívására is megoldást kínál: a nagymértékű energiahasználat, az üvegházhatást okozó gázok ipari méretű kibocsátása és a finompor-emisszió is csökkenthető a használatával.

Milyen iparágakban látnak fantáziát?
Széles körben talán nem ismert, hogy árbevételünk közel 15 százaléka az autóiparból származik – például lakkozás, könnyű műanyagok, autókatalizátorok, üzemanyag-adalékok. Az elektromosautó-fejlesztésben is benne vagyunk, katódanyagokkal dolgozunk. Ez továbbra is nagy növekedési terep számunkra.
Potenciált látunk a háztartási termékek - home care, personal care - piacán. Sok országban javult a jövedelmi helyzet, az emberek pedig első lépésben ezen a területen kezdenek el költeni. Ide minden termék beletartozik a sampontól a mosogatószerekig, ami kényelmessé teszi az életet.
Az energiaárak csökkenése miatt egy kis gyengélkedést látunk az agrárszektorban. Estek a gabonapiaci termékek árai (búza, kukorica, szója), így a termelők bevételei is. A közép és a hosszú távú trend azonban a nagyobb hozzáadott értékű növényvédelmi termékek felé mutat. A világ lakosságszámának növekedése miatt fontos, hogy egységnyi földterületből egyre nagyobb mennyiségű termény legyen kinyerhető. Minden olyan termék – például növényvédő szerek, ami ezt segíti, kelendő lesz.

Tagjai annak a nagyvállalati körnek, amely Brüsszelben lobbizik az EU innovációs képességének javításáért. Miben látják a problémát?
Ez az European Risk Forum kezdeményezése, az úgynevezett Innovation Principle, amelyhez 22 nagyvállalat, közte a BASF csatlakozott. Azt tapasztaljuk, hogy az EU kockázatkerülő, a túl sok szabályozás fékezi az innovációt. Ennek pedig az a veszélye, hogy lemaradunk a világ többi részéhez képest, a kutatás-fejlesztési kapacitások, a befektetések a világ többi részére kerülnek, az európai vezető szerep pedig eltűnik. Szerintünk a biztonságnak és az innovációnak egyensúlyban kell lennie egymással. Csak egy példát hadd említsek: ahelyett, hogy az önvezető autókat vagy a drónokat betiltanánk a lehetséges kockázatokra hivatkozva, ki kell elemeznünk a relatív kockázatot és az előnyöket. Tavaly levelet írtunk Jean-Claude Juncker bizottsági elnöknek, amelyben arra kértük, hogy az EU minden döntése előtt vizsgálja meg azt, hogy ennek milyen hatása van az innovációra.

Hogyan működnek együtt a kis- és középvállalati szektorral?
A BTC Europe GmbH a BASF kis- és középvállalatokat kiszolgáló európai kereskedőháza. 81 ország 17000 vállalkozását szolgáljuk ki 11 raktárunkból.
Tudjuk jól, hogy a különféle ipari területeken működő vállalkozásoknak különböző, és igen összetett igényeik vannak. Ezért a 10 BTC irodában dolgozó közel 420 alkalmazott holisztikusan tekint a vevőkre, az ügyfél nyelvén beszél, és ismeri az adott ország kulturális hátterét. Gyorsan és rugalmasan tudjuk kiszolgálni a kis- és középvállalati vevőinket a közel 6000 BASF termékből, és más gyártók termékeiből álló palettánkról. Ha pedig az ügyfél igényli, technikai/technológiai segítséget is nyújtanak kollégáink.

Névjegy:
Dr. Harald Schwager
1960-ban született.1984-ben Karlsruheben diplomázik kémia szakon, két évvel később doktorál a Max-Planck-Institutban Mühlheimben. 1988-ban lép be a BASF-hez, ahol a katalizátorokat kutató csoport munkatársaként kezd. 2008 óta a konszern elnökségi tagja, az építőipari és az agrár üzletágakért valamint az európai régióért felel.




Árfolyamok

EUR: 312.6CHF: 268.4USD: 266.52
 

Legnépszerűbb cikkek

A fluktuáció megbénítja a vállalatokat. Különösen munkaerőhiány idején a cég létét veszélyezteti. Mi okozza a nem kívánt távozásokat? Hogyan reagáljon erre a vezető? Erre is válaszolt saját tapasztalatai alapján Csikós-Nagy Katalin, a HR Ev...
Tovább >>