TrendFM

A legjobb fejekre vadásznak

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2017. január 03.


Tavaly már 200 milliós árbevételű céggé nőtte ki magát az IseeQ, melyet négy húszas évei végén járó fiatal alapított 2012-ben, és mostanra a hazai top 10 vállalat között vannak a fejvadászpiacon. Szabadok és függetlenek akartak lenni, és ezt sikerült megvalósítaniuk.

Megbízóink búzát kérnek, és mi kenyeret adunk – ezzel az eredeti hasonlattal próbálja érzékeltetni Püski Tamás, mit is jelent a pré­mium fejvadász szolgáltatás, melyet az IseeQ nyújt. A 33 éves fia­talember jelenleg leginkább operatív vezetőnek nevezhető a cégben, de ahogy Kovács Péter (35) társalapító fogalmaz, ők nem osztogatnak egymásnak ilyen hangzatos címeket. „Elindítottunk egy regionális startup versenyt, a Central European Startup Awards-ot, amelynél például most én vagyok az ügyfélszolgálatos: emailekre válaszolok, telefonálgatok, egyeztetek az indulókkal. Más cégben erre a feladatra fölvennének egy gyakornokot. De ez nem volna ugyanaz, több idő menne el a betanítással, az ellenőrzéssel.”

Garázs helyett „kanapécég”

Nehezen hihető, amikor egy pár év alatt több százmilliós árbevételt elérő cég alapítói arról mesélnek, hogy nulla forintból indították el a vállalkozásukat: se megspórolt tőkét, se hitelt, se klasszikus befektetőt nem vontak be a kezdetekben. Az IseeQ esetében viszont valóban ez volt a helyzet. „Hétfőn délelőtt közös megállapodással eljöttem az akkori munkáltatómtól, és délután már megkötöttem az első megbízási szerződést a saját cégem számára” – mondja Bondici Balázs alapító. „Keddtől már ugyanúgy dolgoztam, mintha mi sem történt volna, csak nem volt céges kocsi, laptop, telefon… csupán egy kanapé az albérletben”. Amikor kinőtték a helyet, 25 ezer forintért a pesti belvárosban, a Paulay Ede utcában béreltek asztalt egy coworking irodában. A következő bevételekből már három asztalt is megengedhettek maguknak 75 ezerért ugyanott, a teljes költségük így sem volt 100 ezer forint havonta. „Felvettük a húgom volt barátját, mert kellett még egy ember, az ő fizetését már ki tudtuk gazdálkodni.” A munkakörülmények nem voltak a legideálisabbak: „Gyönge volt a térerő az épületben, így az utcán kellett telefonálnunk az ügyfelekkel” – nosztalgiáznak az alapítók. Amikor a mostani helyükre, a bulinegyedbe költöztek – a belvárosi Gozsdu-udvar egyik épületébe –, akkor az első hónapokban kiadták az iroda egyik szobáját, hogy csökkentsék a kiadásaikat. „Bár sokan startup cégként beszélnek rólunk, de mi lineárisan növekedünk” – mondja Péter (a startupokra az exponenciális fejlődés jellemző – a szerk.). Azért az alapító kijelentésével tudnánk vitatkozni. Sok hazai sztár startup elégedett lenne az IseeQ eredményeivel: 2012-ben 6 milliós bevétellel indultak, ami a második évben már 70 millió volt, idén 200 millió lesz. Balázs úgy látja: „Most már kultúrát teremtünk, meghatározzuk magunkat, a brandet, definiáljuk, hogyan kell egy IseeQ-s csapattagnak a jelöltekhez és ügyfelekhez állnia. Ezekkel tudunk magasabb szintekre jutni, mert már nem csak a pénzt kell hajkurásznunk.” A fejvadász cégek virágkorukat élik most: évente 15-20 százalékkal nő a piac.

Névjegy

Bondici Balázs 33 éves, villamosmérnök végzettségű. Mérnök értékesítőként kezdte pályáját, 2008-ban került a ProfiPowerhez először recruiterként, majd a mérnöki toborzó csapatot vezette, egy éven át a Randstadnál is. Hobbija a cég és a családja.

Kovács Péter 35 éves. Gazdasági agrármérnök, mérnöktanár végzettségű. A British Telecom order menedzsereként kezdte pályáját. 2006-ban lépett be a ProfiPowerhez informatikus toborzóként. A Prezinél tehetségek felkutatásával foglalkozott. Szabadidejét a családjával tölti legszívesebben, a munkája pedig, ami főleg a networking köré épül, a hobbija is egyben.

Püski Tamás pályafutását egy szervezetfejlesztő cégnél kezdte, ahol AC és DC-k teljes életciklusának megalkotásában és vezetésében vett részt, kis, közepes és multinacionális partnerek számára. Ezt követően, közel 4 éve dolgozik az IseeQ-ban, ahol kis és közepes cégeknek segít az új munkaerő felvételében, kifejezetten a technológiai területére koncentrálva, itthon és külföldön. Szeret a családjával lenni, olvasni, utazni és a technológiai világban nagyokat merülni.

Szervezetlen szervezet

„Abból indultunk ki, hogy minden rossz, ami multi” – mesél a kezdés ideológiájáról Bondici Balázs. Sokáig ez volt az egyetlen szabályuk: „Ne menj a bejárati ajtóhoz mezítláb, mert ott ügyféllel találkozhatsz.” Rá kellett azonban jönniük, hogy nem mindig felesleges, ha vannak keretek, iránymutatások, sőt sokszor a csapattól érkezett az igény a szervezettségre. „Most már inkább tanulunk a multiktól és a »lazább« cégektől is, a felépítést. Kiválogatjuk azokat az elemeket, melyektől hatékonyabbak lehetünk” mondja Püski Tamás. Mivel kevesen vannak – jelenleg 13-an –, egyik előnyük, hogy a nagy cégekkel ellentétben gyorsan tudnak reagálni. „Egy nagyvállalatnál például rengeteg fölösleges megbeszélés, csapatmeeting van, nekünk ilyenünk egyáltalán nem volt az elején” – emeli ki Tamás. „Ha meg kell valamit beszélni, kimegyünk és sétálunk egyet a szabad levegőn, vagy eszünk egy fagyit. Volt drága és bonyolult vállalatirányítási rendszerünk is, de rájöttünk, hogy naponta egy órát vesz el, amíg bepötyögjük a folyamatokat. Pedig azt az időt sokkal hatékonyabban is el lehet tölteni, például saját magunkra fordíthatjuk. Nem járunk körbe a gépeket kémlelve, hogy eleget telefonált-e a munkatársunk, nyugodtan megnézhet egy YouTube videót vagy elolvashat egy-két cikket.” Persze Püski szerint is fontosak a struktúrák, de nem szabad kőbe vésni őket, mert a következő héten lehet, hogy váltani kell. Ezt is az egyik nemzetközi sikeres IT-fejlesztésekkel foglalkozó ügyfelüktől lesték el. A mai vezetői felállás is organikusan alakult. A négy alapítóból sincs már mindenki napi szinten a cégben, de míg az elején mindenki mindennel foglalkozott, ma már megvan a saját területük. Tamás szintén a kezdetektől jelen van, de nem klasszikus alapító. Csak idővel derült ki, hogy érzéke van a szervezetfejlesztéshez, így most ő az operatív vezető.

Innen indultak

Az IseeQ alapítói a ProfiPower cégből indultak, mely a kétezres évek egyik sikertörténete volt a hazai fejvadászvilágban. Jankovich Ilona hollandiai sikerei után 2004-ben Magyarországon is személyzeti tanácsadó felépítésébe kezdett. Sikerre éhes, fiatal csapata nulláról indulva a hazai piac meghatározó szereplője lett: 2007-ben már az iparág első kettő cége között jegyezték. Segítette sikereiket, hogy akkoriban robbantak be Magyarországon a shared service centerek (ezek multinacionális cégek több országot kiszolgáló, központosított szolgáltatóközpontjai), amelyek valóságos aranybányát jelentettek a fejvadászoknak. Százával kellett gyorsan nyelveket beszélő, diplomás munkavállalókat toborozni. 2011-re aztán nagy változás következett be. Az akkor már 668 millió forint éves forgalmú ProfiPower beolvadt a holland székhelyű Randstad magyar leányvállalatába. Talán patetikusan hangzik, de igaz, amit a volt főnöküktől, Jankovich Ilonától tanultak: „Keményen kell dolgozni, de ez semmit nem ér, ha nem élvezed az utat is, melyet végigjársz.” 

Prémium partnerség

Unalomig ismételt tény, hogy kevés a programozó, fejlesztő Magyarországon, tényleg vadászni kell az embereket. Az IseeQ most szinte csak informatikusokat toboroz, a többi üzletágat még fejlesztik. „Tudtuk, hogy van pénz, van lehetőség a tömeges toborzásban is ezen a dinamikusan fejlődő piacon. De nem akartunk beállni a sablon fejvadász cégek sorába, ezért prémiumszolgáltató lettünk. Itt limitált az ügyfélkör, de jobb minőséget tudunk nyújtani, és sok időt spórolunk meg mindenkinek azzal, hogy értjük, mire van szüksége a cégeknek” – mondja Balázs. A pékes hasonlatnál maradva így fogalmaznak: „Mi a zserbós zsömlét áruljuk, nem a tescósat.”

Partnerekké akarnak válni, nem a megbízó egyszerű beszállítójává. Minőségben és mennyiségben is mást adnak, míg a többiek gyárként működnek – és az a céljuk, hogy minél több embernek találjanak pozí­ciót. Nekik viszont csak évi 100–120 kihelyezés kell. „Persze akár hónapokig dolgozunk velük, keressük a legjobb munkahelyet, illetve az adott munkáltatónak a megfelelő embert.”

Ruhatárazni sem szégyen

A prémium ügyfelekhez prémium kapcsolati háló is szükséges, ehhez néha idő kell, olykor pedig alázat. Püski Tomi például külföldi konferenciákra járt ruhatárazni és kisegíteni. Így jutott be ingyen, aztán az esti networking eseményen a részt vevő cégek vezetőivel tudott beszélgetni. Ma már előadóként hívják meg a srácokat a rendezvényekre. Ezt a hozzáállást szeretnék megértetni a megbízóikkal is. Azt állítják, hogy azokkal tudnak a leghatékonyabban együttműködni, akik el tudják engedni az egójukat, és ténylegesen a megoldásra koncentrálnak. „Már megtanultunk nemet mondani. Túl sok értékes idő megy el azokkal a cégekkel, ahol csupán kapcsolattartókon át tudunk tárgyalni a releváns személyekkel” – mondja Tamás. Négy év elég volt, hogy el tudjanak jutni a multicégek vezetői­hez is. Azokhoz, akiknek nem kell folyamatosan bizonygatni, mennyire fontos pozícióban ülnek. A jelölteket is másképp kezelik. Azt a kialakult véleményt próbálják megdönteni, hogy a fejvadász rossz ember és csak a pénzt akarja. Az IT-s szakembereket olyan hozzáértők keresik meg, akik értenek a nyelvükön. Igyekeznek kreatív ötletekkel nyomot hagyni a pályázókban. Például az első munkanapra céglogós cidert küldenek, mellyel az új kolléga megkínálhatja a csapatot, ezzel is segítve a beilleszkedést.      




Árfolyamok

EUR: 309.84CHF: 266.8USD: 258.42
 

Legnépszerűbb cikkek

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Mire jó egy üzleti kapcsolatépítő klub?

Két évvel ezelőtt részletesen foglalkoztam az üzleti kapcsolatépítő klubokkal a Haszon magazin hasábjain. A közelmúltban Végvári-Nagy Kyra  és Végvári Tibor kommunikációs szakemberek meghívtak a Rapid Business nevet viselő rendez...
Tovább >>
Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. Az elnök munkaügyi reformja, illetve a szak...
Tovább >>