Divat és szenvedély

Írta: Ember Zoltán - Készült: 2008. október 03.

Válságosabb időkben az emberek jobban figyelnek a pénztárcájukra. Ennek tudatában vág neki egy fiatal pár, amikor egy sokak által lenézett üzletágra veti szemét. A kétéves múltra visszatekintő EasyGet Textile Kft. 120 milliós árbevételével angol minőségi használtruha import tevékenységet végez, valamint nagykereskedésként működik.


A közgazdász Kovács Zoltán (27) és Szegi Anita Rózsa (30) tulajdonosok 2003-ban ismerkednek meg egy házibuliban. Fél év után összeköltöznek, majd rá két év múlva megalapítják cégüket Anita korábbi ruhaipari tapasztalataira építve.

 ?Nekem mindig is a ruha, valamint a kreatív munka volt a szerelmem? ? mondja a fiatal nő, akinek textilipari végzettsége is van. E mellett a főváros egyik legjobban menő használtruha-kiskereskedésében üzletvezető, ám miután kilép munkahelyéről, a fiatal pár elhatározza, hogy saját vállalkozást alapít.

Az eredeti üzleti terv szerint Anita személyesen szerzi be brit nagyvárosokból a ruhákat. A célvárosok: Manchester, Birmingham, London. Anita havonta kiutazik, és kemény fizikai munkával másfél-két tonnát válogat napi 8 órában egy hétig. Ez azért fontos, mert ebben az iparágban a válogatástól függ majdnem minden ? teszi hozzá élet- és üzlettársa. Olyannyira, hogy két ember soha nem válogat ugyanúgy: mindenkinek meg lehet különböztetni a stílusát. A cég hozzáadott értéke így tulajdonképpen Anita szaktudása és ízlése, amellyel azonnal kiszúrja a minőségi, jobb ruhadarabokat. Indulásként elkészítenek egy honlapot, és már az első nap öt kiskereskedő telefonál érdeklődve. Az első nagy dobás is hamarosan megérkezik: egy ügyfél két tonnát vásárol és elviszi a gyengébb minőségű árut is. Ez utóbbit annyiért adják el, mint amennyiért vásárolták, az extra profit a jobb minőségű darabokon keletkezik. ?Tudni kell, hogy egy használtruha- üzem áruinak átlagosan csak 5-10 százaléka a legjobb minőség. Ez az ember a fennmaradó mennyiséget is elvitte? ? mondja Kovács Zoltán, akinek szülei családi házában rendezik be az első raktárukat. 150 kilogrammos, nagy bálákat halmoznak egymásra a sarokba, minél magasabbra.

Kudarc és munkakedv

A cég versenyelőnye a megalakulás után, hogy egyedi, minőségi ruhát kapnak a partnereik. Másrészt pedig házhoz szállítják az árut, ilyet más cég nem csinált addig. ?Kezdetben annyira meg akarod fogni az ügyfelet, hogy hitelt adsz neki, házhoz viszed az árut. Ebből lett aztán az első buktatónk is? ? mondja Zoltán. A már említett kiskereskedő egy idő után ugyanis nem akart fizetni. Bár több mint fél évig jól működik a kapcsolat, augusztusban az utolsó szállítás ellenértékét már elfelejtette átutalni a vállalkozó. Végül egy évbe telik, amíg hivatalos, tárgyalásos úton behajtókkal behajtják a tartozását. Ráadásul nem is kapják vissza az összes pénzüket. A tulajdonosok a kudarc ellenére tovább vallják: annak ellenére, hogy más a barátság és az üzlet, az ügyfelekkel nagyon jó baráti viszonyt lehet kialakítani.

A használtruha nagykereskedelemben a nettó árrés 10-20 százalék. A beszerzési árat a brit piachoz lőtték be. Minőségben viszont jobbat adnak a magyaroknak, mint amit az angolok válogatnak. Ha valaki nagyobb hasznot szeretne, nem fogja tudni eladni az árut. Legfeljebb ideig-óráig, vagy csak kis mennyiségben. A kiskereskedők körülbelül a beszerzési ár duplájáért árulnak. De ez helytől és vevőkörtől függ. Kovács Zoltán szerint az üzletág rengeteg élőmunkát igényel: kézzel és odafigyelve kell válogatni a ruhákat. Náluk az utóbbi pár hónapban meglehetősen magas a fluktuáció, vannak emberek, akik csak néhány napig maradnak ? annak ellenére, hogy viszonylag jól fizet a cég. Igaz, a munkakörülmények sem annyira jók, és a munka is monoton. ?Szerintem a magyar fiatalok egyre kevésbé szeretnek fizikai munkát végezni. Ebben mind inkább hasonlítunk Európa nyugati felére? ? mondja Anita.

Szerkezeti váltás

Másfél évvel ezelőtt állnak át arra, hogy egy kinti emberük közreműködésével ömlesztett árut vesznek, amit itthon kiválogatnak, minősítenek a kelet-európai igényeknek megfelelően. A forgalom növekedésével ugyanis a korábbi tervet nem lehetett tartani, miszerint Anita személyesen megy a szigetországba. Ettől fogva a cég már nem úgy működik, mint egy klasszikus nagykereskedés, bár Zoltán szerint ebben a szakmában nem tud megélni egy ilyen. ?Mi tulajdonképpen textil-újrahasznosító üzem vagyunk. Import nyersárut formálunk termékké, amit eladunk? ? vonja le az összeg zést Zoltán. Az idei növekedéshez nagymértékben hozzájárult, hogy a cég vidéken és a környező országokban nyitott raktárakat, ahol ugyanazt a minőséget és áruválasztékot találni, mint a budapesti raktárban. A lerakatok közül különösen eredményes a szegedi, ami többek között az üzletvezető rátermettségének és hozzáértésének köszönhető.

Adományból áru

Az angol használtruha- kereskedelemben négyféle begyűjtő mód létezik. Az elsődleges forrás az úgynevezett charity begyűjtés. Vagyis magánszemélyek ingyenes ruhaadományát a brit karitatív szervezetek begyűjtik, majd pénzért adják tovább kereskedőknek (a bevételt jótékony célra fordítják). Második a door-to-door begyűjtés, ez lényegében házalás ajtóról ajtóra, szintén karitatív szándékkal. A harmadik az úgynevezett textilbank begyűjtés, amikor nagyáruházaknál vagy utcai gyűjtőkonténerekbe lehet belerakni a használt ruhát. A negyedik, az iskolai begyűjtő, ahol a gyerekek átadott ruháiért cserébe támogatják az iskolát. Az Easy- Get csak charity-vel dolgozik együtt, mivel a többinek nagyon magas az ára. A cég az angol használt ruhát az egész országban gyűjti.

A minőség számít

A tulajdonosok szerint árban sem a hipermarketek (Aldi, Tesco), sem a kínai piac nem jelent nekik konkurenciát. A Haszon saját gyűjtése ugyanakkor mást mutat. A józsefvárosi piac őszi kollekciójából például 8200 forintért lehet tetőtől talpig felöltözni. Ugyanez a Margit körúti használtruha-turkálóban válogatva 12 000 forint. Az egyik budaörsi hipermarket vadonatúj kínálatából böngészve 10 000 forint közeli összegbe kerül egy váltás őszi ruha ? cipő, kordnadrág, átmeneti kabát ?, a vártnál látszatra jobb minőségben. Ha tehát csak az ár számítana, a használtruha- kereskedés igencsak alul maradna. Azonban nem csak az ár számít, hanem az egyediség és a minőség is.

Ennek megvilágítására Anita elmondja, hogy a britek imádnak vásárolni, öltözködni, s a ruhavásárlás mindennapos tevékenység számukra. Rengeteg márka közül válogathatnak, széles választék áll rendelkezésükre árban és minőségben egyaránt. Azonban a vásárlási láz fő oka, s ami az angol ruha valódi hangulatát adja: az egyediség. Szinte lehetetlen találni két ugyanolyan darabot, mindegyikben van valami plusz, izgalom, finomság, vadság, romantika.

Ilyen alapon sem lehet összehasonlítani a kínai ruhát a használt ruhával, nem is beszélve a minőségről. A többször mosott használt ruha még mindig jobb minőségű, mint a kínai ruha, amelyet egyszer kimosunk ? mondja Anita, aki divatban az angol ruhákra esküszik. A tulajdonosok már évek óta nem vesznek ruhát boltban.

Hódít az angol divat

Kovács Zoltán foglalkozik a cég üzleti részével: telefonos rendelés felvétele, árubeszerzés, fuvarozás, szervezés, eszközbeszerzés, ügyfelek. Anita a ruháért és dolgozókért felelős, egyébként mindenben közösen döntenek. Már nem szállítják ki az árut, csak ha nettó egymillió forint felett rendel a kiskereskedő. Jelenleg havonta 50- 60 tonna áru érkezik, amely folyamatosan növekszik. A cég 2008-ra már megnégyszerezte az árbevételét, most 120 millió forintnál tartanak.

A sikerükhöz szerintük nem az járult hozzá, hogy a magyaroknak egyre kevesebb pénzük van ruhavásárlásra. A használtruha-vásárlás inkább divat és szenvedély Magyarországon. A rendszerváltás környékén először inkább a holland és a német ruha volt a menő. Ma már Budapest és a vidéki városok is tele vannak angol használtruha-kereskedőkkel.

Terjeszkedés Afrikában

A használtruha szezonja márciustól novemberig tart. Ebből a július-augusztus gyengébb. A kereskedők legjobban a tavaszi-nyári árut szeretik, mert pillekönnyű darabok vannak és alacsonyabb a beszerzési ár. Így nagyobbat tudnak keresni rajta, mint az őszi-téli, súlyosabb darabokon.

A cég jelenleg dinamikusan terjeszkedik. Idén februárban nyitották első lerakatukat Szegeden. Márciusban a másodikat Szlovákiában, Dunaszerdahelyen. Végül áprilisban a harmadikat Romániában, Szatmárnémetiben. A legközelebbi tervük, hogy egy éven belül Nyugat-Afrikában és Ázsiában szeretnének terjeszkedni, mivel ott könnyebben el lehet adni a kevésbé minőségi darabokat. Így ér körbe a világkereskedelem: az Ázsiában fillérekért varratott méregdrága ruhákat két-három hónapig hordják a nyugati világ fiataljai, majd ugyanaz használt ruhaként ismét visszakerül Ázsiába.




Árfolyamok

EUR: 0CHF: 0USD: 0
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12