BlaBlaCar: nem csak beszéltek róla, meg is csinálták!

Írta: Fülöp Norbert - Készült: 2017. január 19.


A német kormány átfogó jogszabály-módosításokat tervez annak érdekében, hogy a közösségi gazdaság (sharing economy) cégei végre egyértelmű jogi környezetben működhessenek. A cél az, hogy az Uberhez, az Airbnb-hez és a BlaBlaCarhoz hasonló vállalatok végre ne a szürkegazdaságban tevékenykedjenek, mert ez gátja a fejlődésüknek. Közülük a BlaBlaCar annyiban kakukktojás, hogy itt a sofőrök kizárólag a költségeiket osztják meg másokkal, vagyis nem a megélhetés a cél. Sok szempontból ez az igazi közösségi gazdaság, ami mind több területen jelenhet meg. 

 

Tíz éve, amikor két francia fiatal, Nicolas Brusson és Frederic Mazella kitalálta, hogy autóikban pénzért kiadják az üres helyeket, barátaik többsége csak mosolygott a dolgon. Tetszett nekik az ötlet, de nem igazán találták nagy durranásnak, többen azzal viccelődtek, hogy újra feltalálták a stoppolást. Ma persze már egészen más a helyzet, hiszen cégük, a BlaBlaCar értéke nagyjából 1,4 milliárd euró, szolgáltatásukra pedig 35 millióan regisztráltak 22 országban. Vagyis komoly, globális vállalkozást sikerült felépíteniük, amit 4 millió ember használ havonta.

 Nicolas Brusson, a cég egyik alapítója

A nagy áttöréshez persze szerencse is kellett, a 2007-es nagy francia vasúti sztrájk éppen kapóra jött. Hirtelen százezrek kerestek alternatív közlekedési módot. Ez nem csak sok új felhasználót jelentett, hanem hatalmas ismertséget is hozott, mert ekkor a csapból is a BlaBlaCar folyt a francia médiában. Amikor a sztrájk véget ért, a forgalom persze visszaesett, ám jóval magasabb szinten stabilizálódott: tömegek nyergeltek át a vasútról az autómegosztó szolgáltatásra. Ma pedig minden ötödik francia felnőtt regisztrált tagja a rendszernek.

 Az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése 2010-ben

A cég 2009-ben vágott bele a nemzetközileg terjeszkedésbe, először Spanyolországban próbáltak szerencsét. Az újabb nagy lökést ismét egy „katasztrófának” köszönhették: 2010-ben kitört az izlandi Eyjafjallajökull vulkán, ami miatt Európa nyugati felében korlátozni kellett a légiközlekedést, így az autómegosztás ismét nagyon népszerű lett.

A BlaBlaCar ízig-vérig francia cég, de a multinacionálissá nőtt vállalat hivatalos nyelve ma már az angol, ám globális központjuk Párizsban maradt.

Nicolas Brusson szerint a megosztáson alapuló szolgáltatások jelentik a jövőt, ám szerinte a taxizást megújító Uber, valamint az idegenforgalomban taroló Airbnb eltért az eredeti koncepciótól. A BlaBlaCar esetében az utasok kizárólag a költségeket osztják meg egymással, vagyis a sofőröknek nem keletkezik nyereségük, ami után adózniuk kellene. Nem beszélve arról, hogy ezzel a környezetvédelemért is sokat tesznek, hiszen Európában az autók átlagosan 1,5 utassal közlekednek.




Árfolyamok

EUR: 334.34CHF: 304.52USD: 303.12
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12