Így győzd meg a befektetőt!

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2017. január 19.

Tele van az üzleti világ startup cégekkel. Nemcsak Kaliforniában és Berlinben egyre könnyebb egy jó ötletre pénzt gyűjteni, de a hazai piac is pezseg. Már föl sem kapjuk a fejünket, ha egy menő vállalkozásba milliókat fektetnek be. De mire kíváncsi a befektető? Hogyan győzhetjük meg? Mi fér bele egy ötperces prezentációba? Íme, a sikeres Start Up Magyar! találkozó tapasztalatai.


A kockázati tőkebefektetőket a modern kor mecénásaiként képzeljük el, pedig ez korántsem igaz. Kemény, szigorú kérdésekkel készülnek és konkrét számokra kíváncsiak.

1.Érkezés és kezdés

A Google-hoz vagy Facebookhoz hasonló cégek sikere azt mutatja, hogy a lehetséges befektetők már nem ragaszkodnak az öltöny-nyakkendőhöz. Ám időben érkezni és rendesen felöltözni mindig jó ötlet. Hasonlóan szerencsés előre érdeklődni, hogy milyen formátumban készítsük el a prezentációt: laptopon nézzük, vagy kivetítőn? Kellemetlen percek mehetnek el egy ötletbörzén azzal, hogy a slide-ok nem indulnak el. A potenciális befektetők ezt a csúszást mindenképp a jelentkező felkészületlenségének fogják betudni. Készülj arra, hogy grafikonok nélkül is meg tudd győzni őket, mert bármilyen technikai probléma felmerülhet. A legjobb megoldás, ha ilyenkor legyintesz, sőt rögtön belekezdesz. A rögtönzést – persze nem a megilletődött dadogást – értékelni fogja a befektető, mert önbizalmat sugall.

2. Legyen kutatás

Ki a célközönséged? Miért van szükségük a termékedre? Mikorra várható, hogy nyereséges lesz a cég? – íme a fő kérdések. Ha ezekre csak azzal tudsz felelni, hogy ez egy nagyon jó termék, és biztosan lesz piaca, az senkit, még talán saját magadat sem győz meg. Most nem zsebpénzt kérsz a szülőktől! A befektetők azért sikeresek, mert nem szórják a pénzt, nem ugranak bele minden innovatív ötletbe. Sőt, kamatostul akarják viszontlátni a tőkéjüket. Ezért ne lepődj meg, ha a céged és ötleted gyors bemutatása után rögtön átveszik az irányítást és kérdésekkel bombáznak. Ezeket a kérdéseket összegyűjtöttük a 7. pontban.

3. Legyél hiteles!

Ahogy egy üzleti megbeszélésen szokás, egy rövid, személyes történet mindig feldobhatja a bemutatkozást. Ám ennek be kell férnie az ötperces prezentáció­ba! Persze nem Ádámtól és Évától kell indulni. Az alapötlet valószínűleg a saját vagy az ismerőseid életében felmerült igényre reagálva született meg. Ennek említése hitelt ad. Nem kell eljátszanod, hogy már most Te vagy a legnagyobb szónok, hogy bármit eladnál, de a kellő önbizalmat a befektetők nagyra értékelik.

4.Tarts főpróbát!

A bemutatót megelőzően tarts próbát barátokkal, bizalmasokkal. Mindegyikük játssza el az ördög ügyvédjének szerepét: mutassanak rá azokra a dolgokra, amelyekre nem gondoltál, és az észrevétlen problémákra. Ne azt kérdezzék, amiből felkészültél, hanem ami esetleg elkerülte a figyelmedet. Képes voltál meggyőzni őket? Mit találtak emlékezetesnek? Vajon el tudják ismételni az üzenetet?

5. Bízzanak benned

A befektetők is emberek – csak jobban álnak tőkével, mint Te. Ha nem vagy meggyőződve 150 százalékig a saját terveid sikeréről, ha nem beszélsz a csapatodról, hiába győzködöd őket a számokkal. Ezért még akkor is, ha cégeddel már értél el sikereket, szállj le a magas lóról, mert szerencsés esetben a Te jövőd és a munkatársaidé múlhat ezen a pár percen.

6. Sürgesd meg őket!

Ha jól sikerült felmérni a konkurenciát, és valóban innovatív termékről van szó, nyugodtan elmondhatod: ha hónapokon belül nem lesz piacon, egy versenytárs megelőzhet. Kalkuláld ki, hogy a tőke, amit meg szeretnél kapni, a jelenlegi állapothoz képest mennyivel gyorsítaná a piacra jutást.

7. A „szokásos” kérdések

A mi konferenciánkon is előfordult, hogy a befektetők már az első egy perc után tisztán látták: ennek az üzleti ötletnek van realitása. Ilyenkor rögtön kérdezni kezdenek. Azaz hiába készültünk fel, nem mi leszünk a beszélgetés irányítói. Ne ijedjünk meg, ez jó jel. A következő kérdésekre készüljünk a befektetőktől:
A) Mennyiben más ez, mint a piacon szereplő konkurens cégek? Miben tud többet nyújtani az ügyfeleknek?
B) Konkrétan mire kell a pénz? Eszközökre, marketingre, munkabérre? Területenként milyen arányban kerül felhasználásra az összeg?
C) „Mennyit ér az ötleted? Ha meg akarom venni a cég 20 százalékát, mennyit kell fizetnem?” Ezt a konkrét kérdést többször is föltette a Start up, magyar! rendezvényen Mátyás­falvi György magánbefektető – és minden alkalommal nagyon meglepődött a startupper. Kevesen tudták a választ, csak arra készültek, hogy elmondják, most mennyi pénzre van szükségük.
D) Összeállt már a csapat? Esetleg még hiányzik valaki?
E) Mennyire reális a külföldi terjeszkedés? Sikerült-e felmérni a piacot? Igen, elismerjük, hogy eredményes a cég Magyarországon, de ugyanezek a feltételek adottak máshol is?
F) Mikorra várható az exit? – az a pont, amikor a befektető a pénzéhez juthat.

8. Az utolsó mondat

Mindegy, hogyan alakul a beszéd, volt-e elég idő mindenre, lezárás nélkül nem fejezheted be. A „még azt akartam mondani, hogy” és a „nagyon rövid volt az idő” kezdetű mentegetőzést felejtsd el! Először is ez a fontos: „Köszönöm, hogy meghallgattak.” És készülj valami maradandóval. Hiába jegyzetelnek a befektetők, 20-30 előadás után nem biztos, hogy mindenre emlékeznek. Legyen két hatásos mondatod a végére, amit nyugodtan bedobhatsz, ha kicsúsztál az időből.




Árfolyamok

EUR: 331.89CHF: 303.02USD: 300.08
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12