A Red Bull sztori titka. Avagy egy okos osztrák diadala

Írta: Haszon - Készült: 2017. április 01.

A Red Bull egyedülálló sikersztorijának első megállója egy thaiföldi taxi. Dietrich Mateschitz, az ausztriai születésű menedzser, meglehetősen gyűrötten érkezett meg Európából, de egy helyi üdítőital csodát művelt vele. Így kezdődött a Vörös Bika szárnyalása. Menetközben Mateschitz átírta a modern marketing szabályait is. Összefoglaltuk, mit érdemes eltanulni tőle!


Dietrich Mateschitz mindig nyitott szemmel jár. Távol keleten azt tapasztalja, hogy az élénkítő hatású italok igen elterjedtek. Ezeket isszák a kofák, a taxisok, a menedzserek – mindenki. Az európai ember meg csak csodálkozik, hiszen otthon az ilyesmi teljesen ismeretlen. Tüstént felkeresi a gyártó cég tulajdonosait, és rábeszéli őket egy európai kalandra. A tapasztalt menedzser persze nem az utcáról esik be. Már néhány éve a (ma már a Procter & Gamble cégbirodalmához tartozó) Blendax fogkrém nemzetközi marketingvezetője. A gyógyszeriparból meggazdagodott thai Yoovidhya család jól fogadja az ötletet, gyorsan beindul a joint venture. Mateschitz 49 százalékot jegyez a közös cégből. Ne feledjük, 1982-őt írunk.

Indulás hitelből

Az első eredmények nem biztatóak. Új a termék, szokatlan az íz, szokatlan a szín, és a szokatlan hirdetések sem hozzák meg a várt átütő sikert. Dietrich Mateschitz a kezdeti kudarcok után azt teszi, amit előtte meg utána soha életében: kölcsönt vesz föl. A tartózkodás oka egyszerű, otthon úgy nevelték, hogy „rendes embernek nincsen adóssága”, másrészt sok vállalkozóhoz hasonlóan a mai napig ő sem kedveli túlzottan a pénzintézeteket.



Kellett is a kitartás Dietrich Mateschitznek, akit – amióta sikeres –, egész Ausztria a barátjának tekint, és „Didi”-nek becéz. De még nem tartunk itt a történetben. Akkor még több neves osztrák italgyártó cég is túl kockázatosnak tartja a forradalmi ötletet, és nem hajlandó társulni.

A nyugat-európai élelmiszerügyi hivatalok sem rajonganak a Vörös Bikáért, veszélyesnek tartják, és sok helyütt be is tiltják a forgalmazását. De Mateschitz nem csügged. Menedzserként ellenáll, amikor azt tanácsolják, engedjen az olcsónak nem mondható ital árából. Éberen figyeli a fogyasztási szokásokat. Elsőként az osztrák diszkókban arat sikert az erősen serkentő hatású, de mégis legálisan forgalmazott ital. Csábító, hogy a segítségével egész éjszakákat át lehet táncolni. Az új csodaszer híre gyorsan átlépi az országhatárt. Ám a német oldalon nem engedélyezik a „Vörös Bika” forgalmazását. Magyarországon is tiltották egy ideig, a francia és a dán hatóságok a mai napig nem engedélyezik az árusítását az általuk magasnak ítélt koffein- és taurintartalom miatt.

A tiltott gyümölcs iránti vágy hozza el az igazi áttörést. A fogyasztók csomagtartószám „csempészik” át az akkor még nem uniós salzburgi határállomáson Bajorországba, ahol a törvényeket megsértve az éjszakai táncos szórakozóhelyeken árusítják a Red Bullt. A diadalmenetet innentől kezdve nem lehet megállítani. És ekkortájt alakul ki az a szokás, hogy a fiatal (és kevésbé fiatal) éjszakázók vodkával vegyítik.




Árfolyamok

EUR: 309.13CHF: 284.16USD: 274.81
 

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Hogyan keres új munkaerőt a Mercedes?

„Kecskemét most is jó hely, azonban a várossal azon dolgozunk, hogy még élhetőbb legyen. Ha vannak jó munkahelyek, minőségi óvodák, iskolák, szórakozási lehetőségek, akkor nehezebben csábítható el magasabb fizetési ígérettel a...
Tovább >>
Károly világa

A francia elnökválasztás igazi tétje

Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. ...
Tovább >>