TrendFM

A 10. legnagyobb cég az orosz piacon - sikersztori

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2017. július 09.

A Haszon magazinnak van némi része a chocoMe sikerében. Hat éve mutattuk be Mészáros Gábor cégét és a cikket elolvasta Spanyolországban egy magyar vállalkozó megkereste a csokigyárosokat. Azóta egy sikercég üzleti partnere lett.


Hat éve 100 ezer tábla csokoládé értékesítése volt a chocoMe célja. Ez is nagyon óvatos becslés volt, ugyanis az árbevétel 23-ról 133 millióra ugrott abban az évben, tavaly már 620 millió forint feletti árbevételt értek el. „Minden termék ugyanúgy készül, mint a kezdetekben, és nagyon óvatosan növekedünk” – vallja Mészáros Gábor.
Jó állás, jó fizetés, céges autó. Életében minden jól alakult egészen 2008 októberéig. Akkor a leépítések miatt egy pillanat alatt munkanélkülivé vált. Mihez kezdjen egy olyan piacon, ahol szinte senkit nem vesznek fel? Csak a saját vállalkozás jöhetett szóba. A magyar piacon még újdonságnak számító, interneten egyénileg megtervezhető, minőségi csokoládé gyártásába fogott. Kevesebb mint fél év alatt 5 tonna édességet adott el. „Az első pár hónapban mindent én csináltam”, avat be Mészáros Gábor az alapító vállalkozók számára nem ismeretlen kezdetekbe. A megrendelések felvételétől a csokoládé legyártásáig mindent ő végzett. Csak alkalmi munkavállalókkal dolgozott, ha nagyon sok megrendelés jött be egyszerre. Szeptemberben vette fel az első állandó alkalmazottját. „Szeretem egy kézben tartani a dolgokat, de ez egy idő után nem működik. Rá kellett jönnöm, hogy muszáj delegálnom a munkát, mert ha nem, akkor csak lassabban tud fejlődni a cég.”

Megfontolt haladás
Nem egy vállalkozás vezetője hangoztatja, hogy mindig visszaforgatják a bevételt, nincs nagy autó, nincs nyaraló… Ám ez gyakran csak PR-fogás. A choco­Me számai viszont azt mutatják, hogy tényleg komolyan gondolják ezt az utat. Az elmúlt években nettó 220 milliós beruházást valósítottak meg, túlnyomó részét cash-flow-ból.

„A nyereségünk tavaly 60 millió forint volt. Nyilván lehetett volna trükközni és csinálni ebből 6 milliót, de nem éri meg.”

Hogy miért nem? Bár Gábor terve egy többgenerációs vállalkozást építeni, könnyen lehet, hogy jön egy befektető, akinek az ajánlatára nem lehet nemet mondani. „Kit érdekel egy olyan csokigyár, amelynek a nyeresége csak néhány millió?”

Gábor maximalizmusát jól jelzi, hogy közel egy évig dolgozott a terméken, mielőtt az tökéletes lett. Akkor még senki nem értette, miért kell mindent ilyen precízen kivitelezni. Már nagyon elege volt belőle a nyomdának, a grafikusnak. „Egy minőségi terméknél nincsen »jó lesz az úgy is« kategória. Most már értik ők is. A finanszírozással pedig szerencsém volt, mert a szüleimtől kapott lakásra fel tudtam venni hitelt és a végkielégítésemből is tudtam befektetni; 5 millió forintot vettem fel egy évre.”
Gáboréknak nem céljuk, hogy minél több országban legyenek jelen, hiszen ez nem verseny. Inkább megvetik a lábukat, és akkor lépnek tovább, amikor már stabilan működnek.

„Másodszor bevezetni egy terméket, rebrandingelni csak tízszeres áron lehet”

– hívja fel a figyelmet Popescu Balázs ügyvezető.
Néhány éve egy ilyen hódító projekt volt Oroszország, amely igen kalandosra sikerült. „Ha tudtuk volna, hogy ennyire bonyolult, nem biztos, hogy belevágunk. De ha másodjára kéne ezt csinálni, most már a töredékéből meg tudnánk oldani.” A derék magyarok „találomra” kimentek egy hétre, és alaposan megdöbbentek. A számtalan hazai, államilag szponzorált esemény ellenére – néhány boron és ener­gia­italon kívül – az orosz boltokban nem találtak magyar terméket. „Meglepő volt, hogy senki nem ért az orosz piachoz, nem tudtunk segítséget kérni.”




Árfolyamok

EUR: 309.3CHF: 268.43USD: 258.07
 

Legnépszerűbb cikkek

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Mire jó egy üzleti kapcsolatépítő klub?

Két évvel ezelőtt részletesen foglalkoztam az üzleti kapcsolatépítő klubokkal a Haszon magazin hasábjain. A közelmúltban Végvári-Nagy Kyra  és Végvári Tibor kommunikációs szakemberek meghívtak a Rapid Business nevet viselő rendez...
Tovább >>
Luxusgonddal küzdenek a franciák, legalábbis innen nézve. Az EU második legnépesebb nemzete szereti az életet, szereti a jóléti államot és forradalmi múltja ellenére utálja a változásokat. Az elnök munkaügyi reformja, illetve a szak...
Tovább >>