TrendFM

Beszédes győzelmek - a hatásos retorika 13 titka

Írta: Karácsony Zoltán - Készült: 2017. október 01.

Kiállni szakmai közönség, esetleg a munkatársak elé és beszédet tartani? A vezetők többségének ez rémálom. Pedig csak így lehet eladni a céget, a terméket, egy gondolatot, vagy motiválni a csapatot. Ám nem kell tökéletesnek lenni a sikerhez. A kulcsszavak: hitelesség, felkészültség, szakmai háttér és egy csipetnyi bátorság. Még a befelé forduló informatikusnak is sikerülhet. A magával ragadó beszédek titkairól kérdeztünk retorikatanárt, cégvezetőt és startup vállalkozót.



Nem vagyok született előadó. Kemény munkával és szakértői segítséggel fejlesztettem föl ezt a képességemet – mondja Samu Tímea, a kültéri reklámpiacon piacvezető, francia hátterű JCDecaux ügyvezetője. Menedzsertársait is arra sarkallja, hogy tartsanak előadásokat, fejlesszék magukat.
A vezetői munka fontos eleme eladni a céget, a szakmát a nyilvánosság előtt, motiválni – és jövőképet adni a csapatnak. Persze nem mindenkinek olyan könnyű ez.

Alapos tervezés
Miért annyira nehéz kiállni egy közösség elé és megszólalni? A lámpaláz nem új keletű, a kiállás már az ősembernek sem ment egyszerűen. A csoporttól való elkülönülés evolúciós félelem, sokakban ellenérzést szül. Hogy lehet ezt jól kezelni? A közönséget bevonva az előadó újra része lesz a csoportnak.

„Rövidebb prezentációra két héttel előtte, míg szakmai konferenciára egy hónappal korábban kezdem el a felkészülést.

Szeretek formabontóan prezentálni: megkeresem a közönséghez és a témához passzoló legjobb történetet, meghatározom a célt, az üzenetet és az érzést, amit át akarok adni. Ez nem megy gyorsan, időt kell szánni rá” – mondja Samu Tímea. „Kulcsszavak alapján megtanulom a gondolatmenetet, elmondom, majd félreteszem, és közvetlenül előtte veszem elő újra. Ennyi idő kell ahhoz, hogy könnyedén elő tudjam adni” – avat be fogásaiba. Szerinte a közönség érzi és díjazza a felkészültséget, ez az első pillanattól átüt. Miért fontos szavakat és nem mondatokat megjegyezni? A memóriánk nem mondat, hanem szó alapú. Ha mondatokat próbálunk bebiflázni, úgy megakadás esetén könnyen lefagyunk, szétesünk.

Egymondatos üzenet
Enélkül hozzá se kezdjen a beszéd összeállításához. Az egy mondatba sűrítést az előadók nagy része mégis elmulasztja. Györffy Kinga, a Personal Brand Institute  retorikai és storytelling (utóbbi a történetmesélés tudománya) trénere. Így is föl lehet tenni a kérdést: Ha csak egy mondatod lenne megszólalásként, mi lenne az? Samu Tímea fő üzenete a legutóbbi, negyedéves értekezleten az volt, hogy a cég stabil, biztonságot nyújtó munkaadó, amely nemcsak a dolgozóira, hanem a családtagjaikra is figyel.

Ütős indítás, jó történet
A hatásos beszéd két kulcsfontosságú része a bevezetés és a befejezés. „Megtanultam, hogy a legjobb belevágni a közepébe, a bemutatkozás jöhet utána” – mondja Samu Tímea. Nem kell szabadkozni, se engedélyt kérni, se technikai információkat közölni. Tehát ne így indítsunk: „Jó napot kívánok, örülök, hogy összegyűltünk, elnézést, hogy...” És így se: „Nagy Péter vagyok, ma a sugárhajtású repülőgépekről beszélek.” Sokkal hatásosabb egy történettel kezdeni: „2015. október 20-a volt. Fújt a szél, álltam a cég irodája előtt...” Ha történettel indítunk, az már az első pillanattól fölkelti a figyelmet.
Zseniálisan kezdte beszédét idősebb George Bush amerikai elnök 1989-es budapesti látogatásán. A tömeg a Kossuth téren, sűrű esőben várta őt, a vágyott nyugati világ megtestesítőjét – a rendszerváltás kellős közepén. Bush az emelvényre lépett, és így indított:

„Van egy beszédem, de túl hosszú”, majd összetépte, és fejből folytatta, szenvedélyesen.

Györffy Kinga szerint a történetmesélés az egyik leginkább hatékony előadói eszköz. „Ne tévesszük össze a sztorizgatással, az öncélú viccelődéssel! Egy jó történet kapcsolatot teremt emberek között, többnyire nem hosszabb egy percnél, és üzleti célja van. Kiválasztása, felépítése alapos mérlegelést igényel. Legyen letisztult, egyszerű, a közönség számára átélhető.” A történetmesélés egyik mestere Pál Feri atya. A népszerű budapesti katolikus pap könnyed, magával ragadó történetei mögött sok év kemény munkája és rengeteg gyakorlás áll. Viszont a rosszul megválasztott történet tönkreteheti az előadást. Egy cégvezér a vasárnapi családi ebédről mondott egy sztorit, ami kis híján botrányba fulladt. Ugyanis az alkalmazottai vasárnap is dolgoznak, így az ünnepnapi ebéd fennköltségébe csomagolt mondanivalót provokációnak tartották.




Árfolyamok

EUR: 308.46CHF: 267.07USD: 261.27
 

Legnépszerűbb cikkek

Karácsony Zoltán: Karrier tippek

Nyeregben érzik magukat az alkalmazottak

Kevésbé elkötelezettek a dolgozók és egyre inkább úgy vélik, könnyű az álláskeresés, ha váltani akarnak. Ez körvonalazódik a céges világban mostanság. Ennek fő oka a munkaerőhiány, ami új helyzetet teremtett a munkaadók számára. Mit lehet e...
Tovább >>