Milliókat érő barátok – így jutunk be a magyar elitbe

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2018. március 04.

Az elitben lenni különleges dolog, sokunk titkos vágya. Hatalmat, pénzt, kivételes tudást, a környezet befolyásolási képességét jelenti, és valamilyen siker kapcsolódik hozzá. A látszat ellenére Magyarországon még mindig jók az esélyek arra, hogy a tűz közelébe kerüljünk. Melyek azok az iskolák, munkahelyek, társaságok, hobbik, amelyek segítenek a befolyásos körökbe jutásban? A Haszon magazin márciusi címlapsztorijában ebbe a világba ad betekintést.


Mi a közös a budapesti Fazekas Mihály Gimnáziumban, a Corvinus Egyetem Rajk Szakkollégiumában, a McKinsey tanácsadócégben és a Harvard Egyetem MBA képzésében? Hogy az elitbe jutás mérföldkövei lehetnek egy leendő közgazdász-üzletember számára. Ez ugyan rögösebb, hosszabb ideig tartó szakmai utazás, ám saját erőből történik és stabilabb. Ennél gyorsabb lehet az út a politikában, de ott nagyobbat is lehet zuhanni. Ugyanez a helyzet annál, aki a politika segítségével szerez gazdasági befolyást korábbi üzleti sikerek nélkül.

A szociálpszichológus szemével

Mi kell ahhoz, hogy működő és tartós kapcsolat alakuljon ki két ember között befolyásos körökben? Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus szerint elengedhetetlen a teljesítmény, a látható eredmény és hogy valaki érdekes, releváns legyen a másik félnek. Nem kell feltétlenül ugyanazt a szakterületet keresni: egy topmenedzsernek inspiráló lehet egy tudós vagy egy élsportoló társasága. Számít a hierarchiában elfoglalt hely, ám ezt a szubjektív megítélés – amit nehéz letapogatni - felülírhatja. Akad olyan vezérigazgató, akit nem vesznek komolyan, és olyan - éppen nem pozícióban levő –, aki iránytű. Szempont a pénzek feletti hatalom is a szubjektív megítélésnél: befolyásosabb lehet egy milliárdokról döntő nagyvállalat kommunikációs vagy beszerzési vezetője mint egy középvállalat ügyvezetője.

Rotary Clubban

A kívülállók számára misztikus világot jelentenek a Rotary Clubok, ahol szakmájukban sikeres, szociálisan érzékeny emberek gyűlnek össze hetente reggelikre. 35 ilyen egység működik országszerte körülbelül 1200 taggal. Ezek egyike a budapesti Szent Gellért Club, ahol a tagok között négy volt nagykövet, vállalkozók, pénzügyi befektetők, ügyvédek, multicégek menedzserei. Mivel a Rotary Cluboknak nagy a presztízse, ezért számos befolyásos vendég szívesen elfogadja az előadói felkérést a reggelik alatt. Bejutni egy tag ajánlása alapján és személyes bemutatkozással lehet, de csak a csoport egyhangú döntése alapján – mert minden tagnak vétójoga van.

Multi cég központjában

Hogy milyen kapuk nyílhatnak meg neves multicégeknél, azt a saját példáján érzékelteti Orbán Miklós. Ő kétezres években a British Telecomnál (BT) dolgozott középvezetői beosztásban. Mára saját ügyvédi irodáját és tanácsadó cégét az akkor szerzett kapcsolataira építi. Annak idején Miklós volt londoni főnökeinek „az okos kelet-európai fiú”, aki eligazította őket a „távoli kolóniákon”. „Az egyik volt főnökömmel, aki vezető partner egy top londoni ügyvédi irodában, most kezdünk nemzetközi társulást. A másik három vezető lett különböző nagy cégeknél, akik a legfontosabb ügyfeleink.” Hozzáteszi: valódi networköt csak a központban lehet építeni, nem a leányvállalatoknál, és csak olyanokkal, akik a döntéseket hozzák.

Közös hobbival

Az elit kedvelt szabadidős sportjaiban - például golf, tenisz, vitorlázás - részt venni szintén jó, itt ugyanis keveredik a formális és az informális kommunikáció. Esélyt kaphatunk egy későbbi megkeresésre. A vadászat összehozza a cégvezetőket, a politikai elitet, ahogyan régen az arisztokratákat vagy a kommunista funkcionáriusokat. Csányi Sándor (OTP, Bonafarm, MOL) épp olyan szenvedélyes vadász, mint a konkurenssé vált egykori partnere, a Péti Nitrogénművek tulajdonosa, Bige László. A kormányból pedig Lázár János, a Miniszterelnökség vezetője és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes. A politikus-üzletemberek társas vadászatokon, ősszel és télen 8–15 fős csapatokban hajtanak nyulakra és fácánokra, a hazai állomány Európa-szerte ismert és kedvelt. Az ebédek alatt – vagy a traktor utánfutóján ülve – lehet sok mindent megbeszélni.

A Haszon magazin címlapsztorijából kiderül még:

  • hová járnak a leggazdagabb szülők gyermekei
  • mi Pannonhalma titka
  • milyen hatalmas az ereje a nyugati egyetemek alumni hálózatainak
  • mely utak visznek a politikai elitbe
  • miben segít a LinkedIn közösségi oldal és miben nem

A teljes írás a Haszon magazin márciusi számában olvasható.




Árfolyamok

EUR: 324.53CHF: 281.03USD: 278.11
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12