Ne engedje, hogy packázzon Önnel a légitársaság!

Írta: F. Szabó Emese - Készült: 2018. november 07.

Kanári-szigetekre menet Ferihegyen a placcon hagyják a csomagokat. Ha nem hagyják ott, akkor könnyen lehet, hogy széttúrják, kifosztják vagy „csak” tönkreteszik a bőröndöket. Vagy össze se jön az út, mert törlik a járatot. Bár egyre több a hasonló sztori, és a tévék is rá vannak pörögve a témára, jó eséllyel gond nélkül tervezhetjük az utazásainkat. De mi van, ha mégis beüt a ménkű?


Ha késve, de utánunk hozzák a reptéren hagyott, elhányt csomagunkat, sok lehetőségünk nincs a kártérítésre. A célállomáson vásárolhatunk „minimál csomagot” – tisztasági csomag, néhány fehérnemű, váltás ruha –, és ennek árát számla ellenében egyszer majd kifizeti a légitársaság. Hogy mennyi a reális költség, amit átvállalnak majd, előre nehéz megmondani. De egy ilyen alapcsomagba nem fognak belekötni. Azért a kényelmetlenségért ugyanakkor, hogy fél napig fogkefét és pólót vásároltunk pihenés helyett, senki sem fog bennünket kárpótolni. Azért sem, ha emiatt elbukjuk a befizetett sivatagi szafari, vagy egésznapos búvárkodás teljes árát.

Ha a csomag elvész, összetörik, fürdik az olajban, még a reptéren intézkedni kell. Ilyen esetben az elveszett poggyászok pultjához kell zarándokolni. Az elveszett csomagok jó eséllyel csak elkallódtak valahol, és csak ritkán tűnnek el nyomtalanul. A csomag feladásakor kapott címke alapján be lehet azonosítani, hol jár a pakk, és mikor kapjuk meg. Ez esetben ugyanaz a helyzet, mint a betonon hagyott bőrönddel: lehet vásárolni, számla ellenében. Ha annyira megsérül a bőrönd, hogy újat kell venni, erről is tegyük el a számlát. Ha elvész a csomag, vagy tönkremegy, kérhető kártérítés.

Kártérítések törlés és három órán túli késés esetén*
1500 km-nél rövidebb repülőút: 250 euró,
1500 – 3500 km repülőút között: 400 euró,
3500 km-t meghaladó repülőút: 600 euró

*Ha a légitársaság alternatív járattal néhány órával korábban vagy később, de eljuttatja az utast a célhelyre, a kártérítés fele kérhető

Ésszerűen térítenek

A poggyászügyeket a Montreali Egyezmény rendezi. Ebben kártérítés is szerepel, mind a hátrahagyott, mind a tönkretett csomagra. Hogy ennek összege pontosan mekkora, azt helyzete válogatja, és egy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) által alkalmazott, nemzetközi arányszámban (SDR) határozza meg az egyezmény, aminek egy egysége 393 forint. Poggyászkésés, poggyászkár esetén például legfeljebb 1131 SDR kártérítés jár, ez nagyjából 1300 euró. A realitások talaján mozogva azonban aligha fog bárki is poggyászkésésért kártérítést kapni (releváns utasbiztosításokért lsd táblázatunkat). Egyrészt kérdéses, keletkezett-e kimutatható kár. Másrészt nem is kell fizetni, ha a légitársaság minden elvárhatót megtett azért, hogy a poggyász megkerüljön, eljusson az utashoz. A Kanári-szigetekre nem lehet külön gépet indítani ötven bőrönd miatt, ebben a közelmúltban nagy port kavart esetben tehát kártérítés nem jár.

Más a helyzet a poggyászkárnál, itt lehet remélni, hogy megnyílik a légitársaság bukszája. Fontos, hogy hiába hivatkozunk arra, hogy kínai váza volt a bőröndben, ami tízezer eurót ér, ezt nem fogják kifizetni. Csak akkor, ha az utazás előtt extra csomagbiztosítást is kötöttünk. Ha ilyenünk nincs, marad a törvényben rögzített összeg.

Késtünk, töröltek, máshová vittek

A kaotikus szabályozás után az Európai Unió 2004-ben rendeletben szabályozta a kártérítéseket – hogy ez most mennyivel jobb, arról már megoszlanak a vélemények.
Ha több mint két héttel az utazás előtt módosítanak, törölnek járatokat, nem jár semmi. Át lehet foglalni más járatra, amivel ésszerűen ki lehet váltani a kieső utat – a magyar alapítású Wizz Air például automatikusan át is foglal másik járatra. Ha ez nem tetszik – mert a híres francia borvidék, Bordeaux helyett mondjuk az észak-olasz Milanóba gondolná vinni az utast, ami finoman szólva sem tekinthető valós alternatívának –, át lehet foglaltatni más, alternatív járatra az esetleges jegyár-különbözet megfizetése mellett. Ha elállunk az utazástól, visszajár a jegyár – akkor is, ha a menetrend úgy módosul, hogy csak 10 perccel tolták arrébb az indulást. Ezt zokszó nélkül visszafizetik.

Ha az utazás során történik valami váratlan ( legyen szó akár törlésről, akár hosszú késésről vagy arról, hogy nem a célreptéren landoltunk), az első és legfontosabb az utazás további megtervezése. El is állhatunk az úttól, ekkor visszajár a jegy ára, de semmi más, vagy mehetünk máshogy, máshová. Vagy a légitársaság intézi ezt, vagy ránk hagyja az egészet. Utóbbi esetben a számlát el kell kérni minden tételről, és be kell vasalni annak értékét.

Miért NEM fizetnek?

Nem igazán gavalléros, de ha a légitársaság kitalál valami megoldást, ami nekünk valamiért nem felel meg – mert például mi tovább repülnénk a célállomásról, azaz nem vagyunk kinn a vízből a légitársaság ajánlatával, mert nem tudunk tovább utazni – és inkább magunk intézkednénk, megint csak ne számítsunk rá, hogy ennek költségeit a légitársaság kifizeti majd. Még akkor sem, ha ez történetesen kevesebbe kerül, mint az általa kínált megoldást. Ezt érdemes fejben tartani.
Nem jár kártérítés sem az elbukott szállásdíjért, sem a befizetett de elmaradó spéci programokért: bálnanéző kirándulásért, nílusi hajókázásért, oázisban sütögetésért.  Azért sem, ha a törölt vagy késést szenvedett járat miatt nem értünk oda egy tárgyalásra és így nem tudtuk eladni űrjárművünk prototípusát a mostanság a glóbuszon is túlnyújtózkodó amerikai Tesla-vezérnek, Elon Musknak. Kár is ezeket követelni. A kártérítés fix összegű, és „vis maiorra” (tipikusan sztrájk, madárraj okozta gond, időjárási anomália) nem vonatkozik. Nem automatikus, azaz kérni kell.

Türelem kártérítést terem

Ráadásul határozottan. Ez pedig elég kényes ügy. Ha a légitársaságok minden kártérítési igényt első kérésre azonnal kifizetnének, akár le is húzhatnák a rolót. Sőt ,akkor is át kellene alakítani a fapados modell költségoldalát, ha a jogosan járó pénzt azonnal utalnák a diszkont légitársaságok. Vagyis nem lesz könnyű menet, bármilyen pénzt is akarunk viszont látni.

A jogosan járó összeg – visszatérítendő repülőjegy ára, hazajutás, szállás díja a törölt járatoknál – behajtásánál érdemes olyan türelmesnek lenni, mintha angol gyepet akarnánk a kertben nevelni. Hetekig, hónapokig kell levelezgetni, telefonálgatni, egyeztetni, kérni, fenyegetőzni. Előbb-utóbb a légitársaság elutalja a pénzt – persze ha a követeléssel egyetért. Vagyis nem érdemes a Ritzben megszállni, ha törölték a párizsi járatunkat, mert azt nem fogják kifizetni soha.

Törlésnél, három órát meghaladó késésnél is el lehet kezdeni a levelezgetést. Ha a csúszás, törlés a légitársaság hibája, elvileg fizetnie kell – a kártérítés összege 250-től 600 euróig terjed –, a gyakorlatban azonban ez a fapadosoknál a legritkább esetben történik meg. Ez az a terület, ahol borítékolhatóan felesleges a levelezés. A légitársaságok arra játszanak, hogy az utas úgyis elunja a procedúrát, mert pereskedni senki sem akar ekkora összegért.

Jutalékért beszedik

Ilyenkor két lehetőségünk van. Az egyik, hogy olyan cégekre bízza az ügyet, amelyeknek ez a profilja. Több ilyen is működik már a magyar piacon is (Flight Refund, AimToClaim, késettagépem.hu), amelyek jellemzően jutalékért intézkednek. Azaz ha nyerhetőnek vélik az ügyet (nem a már említett vis major következett be), a járat száma és a beszállókártya adatai alapján már intézik is a kártérítést. És osztoznak az utassal annak összegén. Például 250 euróból nagyságrendileg 200 az utasé, 50 pedig az övék.  Ügyvédi irodák is visznek ilyen ügyeket – az internetes keresőbe beírva a kulcsszavakat könnyen találunk ilyen, jellemzően kártérítésre szakosodott irodákat. Őket akkor érdemes keresni, ha az ügy jó eséllyel bírósára kerül, mert nem teljesen egyértelmű a légitársaság felelőssége. A kártérítéses cégek inkább az egyszerűbb eseteket preferálják, nem szívesen pereskednek, hiszen ez hosszadalmas és drága (illetve ha bíróságra mennek, annak külön díja van a jutalékon felül). Jó tudni, hogy ezek a cégek jellemzően kizárólagosságot kérnek. Vagyis az nem járható út, hogy a kártérítési ügyet valamennyiüknél megfuttassuk, biztos ami biztos alapon. Hamar kiderül.


60 százaléknak bejöhet

Az átlagos átfutási idő 3 hónap, a leggyorsabban 2-3 hét, pereskedés esetén akár másfél év is eltelhet a légitársaság fizetési hajlandóságától függően – összegzi tapasztalatait Bolyó Anikó,a budapesti székhelyű, online  Flight Refund „jogi utaskísérő” ügyvezetője. A charter, fapados és hagyományos légitársaságok 3 órán túli késése, túlfoglalása, törlése miatti panaszosok körülbelül 60 százalékának tud segíteni (vihar, sztrájk vagy más rendkívüli esemény miatt nem jár kártérítés) a már Romániában és Lengyelországban is erős pozíciókkal rendelkező magyar startup, amely tavaly 250 millió forintos kockázati tőkét is kapott a HiVentures társaságtól. Doffek Tamás budapesti üzletember két éve indította a vállalkozást: neki is volt egy hasonló kártérítési ügye, amit csak hosszas utánajárással tudott megoldani.

Mehet a végrehajtó

A másik megoldás, ha az utas kéri a légitársaságtól a szerinte neki járó összeget írásban, majd ha a cég nem fizet, fizetési meghagyást küld a cégnek. Ilyen - úgynevezett európai fizetési meghagyást – bármelyik közjegyző kibocsáthat, nem igényel rendkívüli utánajárást. Az utasnak csak egy egyszerű nyomtatványt kell kitöltenie, a procedúra díja a követelés 3 százaléka, de legalább ötezer forint. Ha a cég nem reagál a fizetési meghagyásra, az automatikusan hatályba lép és megindul a bírósági végrehajtás. Ha a légitársaság a követelés jogosságát vitatja, akkor pedig mehetnek a felek bíróságra. Sok esetben ez nem éri meg a légi társaságnak – hiszen tudja, hogy veszítene –, úgyhogy a tapasztalatok alapján inkább fizet. Főleg azért, mert a jogerőre emelkedett fizetési meghagyás ellen nincs jogorvoslat, a magyar hatóság inkasszálhatja akár a Ryanair számláját is. Talán ez az egyetlen olyan levél, amelyre a legendásan rosszul kommunikáló ír cég is határidőben fog válaszolni.




Árfolyamok

EUR: 321.62CHF: 281.59USD: 283.62
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12