Debrecenbe kéne menni…

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2018. november 20.

Bár eddig is jól ment a „cívis városnak”, az új BMW-gyárból még többen profitálhatnak – a kisboltoktól a lakástulajdonosokon át a beszállító vállalkozókig.  Az emelkedő fizetések miatt érdemes elgondolkozni az odaköltözésen is.




„Mindenképpen növekvő forgalmat” – összegzi várakozásait Boros József, Hajdú-Bihar megye egyik legsikeresebb vállalkozója annak kapcsán, hogy a bajor autógyár 18 év európai szünet után épp Debrecenben épít összeszerelő üzemet. A legendás belvárosi Aranybika szálló tulajdonosa már komoly üzleti döntést is hozott a bejelentés miatt. Míg korábban az ingatlanpiaci fellendülést kihasználva lakásokat alakított volna ki a hotel 1970 után épült részéből (minek is egy 235 szobás komplexum a város szívében),  most már szállodában gondolkozik. Méghozzá minőségiben: „a BMW üzleti körei minden bizonnyal igénylik a 4-5 csillagos kiszolgálást” – indokolja a jelenleg kétcsillagos hotel magasabb kategóriába emelését.

Többszöröző hatás
Hasonlóan optimisták a Városházán is.  A BMW német multinacionális konszern 1 milliárd eurós (320 milliárd forintos) beruházása egyébként is felfelé ívelő periódusban találta a hajdú-bihari megyeszékhelyet, ahová az elmúlt 3 év alatt a Papp László polgármester által  tervezett 200 milliárd helyett 500 milliárdnyi működő tőke érkezett.  „Ha megfelelő városi-megyei stratégia készül az együttműködésre, akkor mind több helyi vállalkozás válhat a BMW-gyár közvetett vagy közvetlen beszállítójává, illetve hozhat létre a konszern más beszállítóival vegyesvállalatot. Ez pedig négy-ötszörös multiplikáló hatást eredményezhet gazdasági téren ebben a térségben” – hívja fel a Haszon olvasóinak figyelmet Miklóssy Ferenc, a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke. Az együttműködés terén a klasszikus beszállítói kapcsolat helyett olyan partnerséget terveznek, ami az alá-fölérendeltség helyett kölcsönös előnyökre épül. Ennek jegyében - az észak-alföldi régió kereskedelmi és iparkamaráival együttműködve - speciális programot alakítanak ki az ide érkező multicégekkel és a régió beszállítói tevékenységre alkalmas vagy alkalmassá tehető vállalkozásokkal. Első lépésben például nagyszabású vásárt terveznek, ahol a már a városba települt nemzetközi nagyvállalatok talélkozhatnak a hely cégekkel és a potenciális munkavállalókkal is.

Jöhet a BMW-tanszék?
Hatalmas munkagépek mellett jól felkészült humán erőforrásra is szükség lesz a BMW-gyárban a magas minőséghez. A szükséges szakembergárda előteremtésében a Debreceni Egyetemre és a Debreceni Szakképzési Centrumra oroszlánrész hárul – fogalmazott a kamarai vezető, aki egyébként maga is egy debreceni székhelyű építőipari cég ügyvezetője. A Debreceni Egyetem műszaki karán jelenleg hat alap- és hét mesterszakon mintegy 3000 mérnökhallgató tanul, rájuk a gyakorlati félév 3-6 hónapja alatt – és nyilván utána főállásban is – számíthat a cég.

Öt angol nyelvű képzést is indítottak. A gyógyszeripari cégek után a legnagyobb gépipari és elektronikai vállalatok (TEVA, a Richter, az NI, az FAG, a Thyssenkrupp, a Krones AG vagy az E-ON)  is bekapcsolódnak a duális képzésbe vagy akár kihelyezett tanszékek létrehozásába. Ehhez a körhöz csatlakozhat majd idővel a BMW is, egyelőre azonban még nem jelentettek be hasonló együttműködést. A bajor kapcsolat ugyanakkor egyre erősebb: a Lufthansa német légitársaság heti 5 közvetlen járatot indít Münchenbe, amelynek egyikén minden bizonnyal rajta lesznek azok  a fiatal startupperek is, akik a Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében mennek négynapos szakmai útra novemberben.

Jöhet az operátor, kell a technikus
A növekvő keresetek miatt mindenesetre akár távoli városokból is megfontolni az átköltözést egy jól fizető állásért, a pozsonyi székhelyű Paylab statisztikái szerint az autóipari szakemberek bruttó havi jövedelme átlagosan majdnem 400 ezer forint.  A BMW-nél körülbelül 1000 induló alkalmazottal számolnak, de később ez a szám nőhet. „Ennek akár 70 százalékát is   elérheti hazai toborzású állomány, amelyet nem lesz könnyű helyi munkaerővel feltölteni” – jósolja Bodnár-Létai Noémi, a debreceni Humán Centrum állásközvetítő régióvezetője, aki szerint a városban emiatt emelkedhet a bérszínvonal. A hiányzó létszámot egyrészt a környező megyékből lehet pótolni, de a külföldön dolgozó családos magyarok egy része is hazajöhet a versenyképes fizetés miatt. Nagyobb számban az összeszerelésben dolgozó betanított operátorokra, illetve – például elektrotechnikus vagy karbantartó – végzettségű technikusokra lesz szükség.

A debreceni éttermek és üzleteknek mindenesetre érdemes felkészülni a plusz forgalomra, amit a növekvő vásárlóerő okoz. Különösen azoknak, amelyek németül is beszélő alkalmazottakat alkalmaznak. Érdemes olyan bisztrók nyitásán is gondolkozni, amelyek viszonylag olcsón kínálnak majd étkezési lehetőséget a munkások számára – véli a szintén helybéli Szabó Marianna, aki egy 3 szintes családi házban co-working irodát, igényes delikát üzletet, elviteles ételbárt és végre 12 havi nyitva tarthatóságot tervez a bővülő keresletre alapozva.

A teljes cikk a Haszon magazin októberi számában jelent meg.




Árfolyamok

EUR: 334.95CHF: 307.22USD: 304.09
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12