Intelligens irányítás

Írta: haszon - Készült: 2018. december 06.

A magyar alapítású AImotive önvezető autókhoz fejleszti intelligens szoftverét. Hogyan segít ebben a vállalatirányítási rendszer (ERP)? Minek köszönhetik nemzetközi versenyképességüket? Ezekről kérdeztük Förhécz Krisztinát, a cég pénzügyi vezetőjét. (x)


HASZON: Az informatika legmodernebb vívmányaival dolgoznak önöknél, sőt tovább is fejlesztik azokat. Ez ugye hatalmas előny, amikor a céges folyamatokhoz hardvert és szoftvert választanak?
FÖRHÉCZ Krisztina: Bárcsak ilyen egyszerű lenne, de sajnos nem az. Ugyanis nagyon speciális pénzügyi tudás kell ahhoz, hogy előre fölbecsüljük, a vállalatirányítási rendszer (ERP) milyen jövőbeli trendeknek, információigénynek kell hogy megfeleljen. Cégünkön, az AImotive-on belül sokféle szoftvert használunk a fejlesztési tevékenység támogatásához, és ezek között van egy saját is, amihez viszont szerettük volna, ha az ERP csatlakozni tud.

H.: Mi mindent tud ez a saját szoftver?
F.K.: Webes alapú fejlesztés, amit a kollégák napi szinten használnak. Alkalmas munkaidő-nyilvántartásra, szabadság megtervezésére, eszközkezelésre, projektek nyilvántartására, de még a kollégák épületen belüli helyét is megtaláljuk rajta. Az előbbi kérdésben említett előnyünk leginkább annyi, hogy saját kollégánk tartja fenn és felügyeli ezt a rendszert, így bármikor rugalmasan tudjuk bővíteni új funkciókkal – és a szükséges adatokat átküldhetjük az ERP-be.

H.: Akkor ehhez kellett megtalálni a legalkalmasabb vállalatirányítási rendszert?
F.K.: Valóban, mivel az ERP számtalan szálon kapcsolódik a belső szoftverünkhöz, amint az jó előre várható volt. Emiatt is választottuk az SAP Business One rendszert. A bevezetésre való felkészülésben pedig nagyon fontos szerep jutott a budapesti HostLogic SAP-tanácsadó cégnek, mivel több hónapos előkészítő munkára volt szükség. De enélkül nem is lett volna érdemes belevágni, ezt mi magunk is beláttuk. Így támogatja a legjobban ez az ERP-rendszer cégünk folyamatait és fejlesztéseit, mert a nekünk leginkább megfelelő modulok és folyamatok kerültek bevezetésre. Ilyen egyebek közt a projekt modul, amely összköltséget és margint (fedezeti összeget) számol a létrehozott projektekre.

H.: De miért is volt szükségük erre a vállalatirányítási rendszerre?
F.K.: Az ERP bevezetését tavaly már nagyon időszerűnek találtuk, mert a cég növekedését már nem lehetett egy egyszerű könyvelési rendszerrel támogatni. Jelentősen tudtuk javítani a hatékonyságot az új rendszer révén, már csupán azzal is, hogy a moduláris felépítés lehetővé tette, hogy minden adatot csak egyszer kelljen rögzíteni. További fontos szempont volt a hozzáférési jogosultságok szétosztása szerepkörök szerint, a beszerzési folyamat támogatása – az igénytől a számlabeérkezésig – és a költségek megbontása szervezetek, illetve költséghelyek között is.

H.: Külföldön is nyitottak irodákat, és aligha azért, mert ez „jól mutat”, sokkal inkább az önvezető járművek fejlesztése érdekében.
F.K.: Az AImotive számára különösen fontos megérteni és kiszolgálni a nemzetközi ügyfelek igényeit. Emiatt a szimulációk után valós forgalmi viszonyok közt haladó autókkal is tesztelni kell önvezető szoftverünket – és a szenzorokat – minden országban, ahol megjelenünk. Kaliforniában és Japánban már saját irodánk működik, Kínában pedig most tervezzük a megnyitását.
Ám egy középvállalat számára a nemzetközi jelenlét azzal jár, hogy a pénzügyi folyamatok még összetettebbé válnak. Hiszen az ekkora cégek számára elérhető ERP nem tudja figyelembe venni minden ország sajátosságait, miközben a kockázati befektetők havonta elvárják a konszolidált pénzügyi jelentést. Szerencsére megtaláltuk a köztes megoldást: a Business One rendszerbe importáljuk a nemzetközi cégeink adatait, és automatikusan előáll a konszolidált riport.

H.: Fontos nemzetközi szereplővé vált a Magyar­országon alapított AImotive, de vajon elébe tud menni az új trendeknek?
F.K.: Az önvezető járművek technológiája kihívásokkal teli, a legnagyobb cégek is keresik még az utat. Egyelőre nem dőlt el, hogy melyik megoldás lesz az uralkodó: a környezet lézeres letapogatása – a radarhoz hasonló elven működő lidar –, vagy pedig a kamerákból érkező vizuális információk feldolgozása. Rövid távon talán az előbbi, de mi hosszabb távon a kamera és a mesterséges intelligencia párosítását tartjuk jobbnak. Ez ugyanis viszonylag olcsó és mindenütt működő technológia, amelynek fejlesztése is hosszabb múltra tekinthet vissza.

H.: Kedvez a hazai környezet a mesterséges intelligenciával (AI) és az autonóm járművekkel kapcsolatos kutatásoknak?
F.K.: Mivel igen nagymértékben támaszkodunk az AI fejlesztésekre, roppant fontos számunkra, hogy e téren Magyarország élenjár – sok kiváló szakemberünk van. Ez olyan döntő tényező, ami miatt a kutatás-fejlesztési központunkat továbbra is idehaza kívánjuk tartani. Emellett idővel máshol is nyithatunk majd hasonló centrumokat.
További fontos érv a magyarországi székhely mellett, hogy a hazai szabályozás nemzetközi mércével mérve is kiemelkedően támogatja az önvezető technológia fejlesztését. Így a tesztelést közutakon tudjuk folytatni, persze az előírások betartásával, egy sofőr folyamatos kontrollja mellett. Tehát ezek a szabályozók kifejezetten kedveztek annak, hogy magyar vállalatként igen komoly szerephez jutottunk a nemzetközi porondon.  




Árfolyamok

EUR: 323.21CHF: 286.17USD: 283.19
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12