1900 Bútormanufaktúra

Írta: Mehlhoffer Tamás - Készült: 2009. június 04.

Tehetős külföldiek és hírességek milliókat fizetnek olyan tömörfa bútorokért, amelyek Budaörsön, egy kis manufaktúrában készülnek. A fiatal cégtulajdonosok különleges marketingeszközökkel és az ügyfelek körültekintő kiszolgálásával ?válságbiztos? és növekvő vállalkozást működtetnek.


Ha valaki belép az 1900 Bútormanufaktúra nemrégiben nyílt budaörsi bemutatótermébe, más időben és térben találja magát. A XX. század eleji, Andrássy úti polgári lakást idéző enteriőr legtöbb darabja mostanában készült, méghozzá a manufaktúra asztalosműhelyében, 60 éves kőrisfából. A szekrények, komódok, előszobafalak, ágykeretek egy életre szólnak, anyaguk masszív, tapintásuk különleges. És persze ennek megfelelő az áruk is: a középen álló egy méter széles fakomód ára 1,2 millió forint, de előszobapanelt sem lehet 500 ezer forint alatt kapni. Erre mondják: prémium kategória.

A terem és a termékek két különböző karakterű, mégis egy hullámhosszon lévő üzletember álmait váltják valóra. Zolnai-Varga Ákos (36) a humán oldal, a művész, a bútorok tervezője és a marketingért, ügyfelekért felelős társtulajdonos. Domsa Mihály (29) a gyártásért és a gazdasági ügyekért felelős vezető, aki racionális mederbe tereli a cég működését.

Cégük éves forgalma kereken 500 millió forint, és a válság egyáltalán nem hat rájuk: másfél évre előre van megrendelésük. ?Minőséget kell gyártani, és akkor nincsenek gondok? ? vallja mindkét cégvezető.

A múlt anyaga

Zolnai-Varga Ákos 15 éve kezdett tömörfa bútorokkal foglalkozni. Képzeletét jobban megragadták gyerekkorában, a dunapataji nyaralójukban látott, 20-as évekbeli darabok, mint a modern irodai berendezések, amelyekre akkoriban megrendelést kapott.

Ekkor szeretett bele a kőrisfába is, amely az egyik legnemesebb fajta: olyan sűrű az anyaga, hogy köbmétere több mint 700 kg. Ebből készül a Rolls-Royce-ok faberakása is. Elkötelezett híve lett a wellington stílusnak, amely a szecesszió és art deco között divatos, múlt század eleji irányzat volt.

Először egy olasz üzletemberrel fogott össze, mivel fölfedezte, hogy az olasz bútorgyárak meglehetősen kis kollekció val dolgoztak. Úgy tervezett meg tehát egy 700 elemből álló bútorcsaládot, hogy a belsőépítészek is tudtak vele dolgozni, hiszen mintáikat elkészítették például az ArchiCAD programhoz is ? ezt számítógépes tervezéshez világszerte használják. (Közvetlen ügyfeleik nagy része ma is belsőépítész vagy lakberendező.) Az olasz partner azonban nem volt megbízható, így Ákos új társat keresett.

Domsa Mihály cége ingatlanokat épített és adott el, ám a tulajdonost ez nem elégítette ki, és beszállt egy asztalosműhelybe is. Így lett hat évvel ezelőtt a Hickory Kft. műhelye a bútormanufaktúra gyártója: hagyományos anyagokból és megoldásokkal, jórészt kézi erővel készítik a különleges darabokat.

Külföldön kapkodják

Elsősorban a külföldi vevők figyelmét ragadta meg az árfekvés és a különleges minőség, hiszen például a Benelux államokban most is szeretik a viktoriánus kor berendezését. A cég bútorait számos nemzetközi híresség, üzletember is megrendelte. Készítettek bútort Alice Cooper rockzenésznek, Pierluigi Collina futballbírónak és Kenneth Branagh angol színésznek.

?Az egyik legviccesebb megrendelésünk volt, amikor az olcsó bútorairól világszerte híres svéd vállalat tulajdonosának szállítottunk egyedi darabjainkból? ? mondja nevetve Zolnai-Varga Ákos. Bútoruk volt már filmdíszlet is egy amerikai produkcióban: az egyetlen jelenet kedvéért összeállított, 30 millió forintos bútorzatot a snitt végén gyorsan felrobbantották.

Várhatóan folytatódik a külföldi terjeszkedés. Több megrendelésük van az Egyesült Arab Emírségekből, és már Kínába is szállítanak, ahol százmillió fölöttire becsülik azok számát, akik megengedhetik maguknak a borsos árú lakberendezési cikkeket. ?Úgy látjuk, hogy a kézzel, igazi, hagyományos asztalos-munkával összerakott profi kollekcióból nem csak Magyarországon, hanem egész Európában hiány van? ? mondja Domsa Mihály.

Marketing helyben és az interneten

?Ha valami jót csinálsz, előbb-utóbb megtalálnak? ? vallja a cég művészeti felelőse, ám a manufaktúra sokat köszönhet az ügyes marketingnek is. Számos olyan ötletet valósítottak meg, amelyet éppen a Haszon kiadó Gerillamarketing című kötetében olvastak.

Nagyon sokat adnak például arra, hogy egyedi legyen minden írott anyaguk, amit partnereik, ügyfeleik kapnak: a boríték, a levélpapír, a névjegykártya vagy a meghívó. Csak természetes anyagú papírt használnak, és Zolnai-Varga maga tervez mindent. Fontosnak tartják, hogy a bemutatóteremnek faragott cégtáblája és rendezett előkertje legyen. Mivel tudják, hogy a legjobb reklám a szóbeszéd, ezért ajánlások, barátok alapján küldtek meghívókat termük bemutató hetére.

Figyelnek a részletekre is: katalógusukba ? amely inkább egy drága albumra hasonlít ? egy évig fényképeztették a kőriserdőket, hogy minden évszakról legyen fotójuk. A brandet úgy építik, hogy minden elkészült darabba billogot sütnek, és belemaratnak egy közepes méretű, szép érmét ? kvázi védjegyként.

A legnagyobb marketingfegyverük azonban a weboldaluk. Az 1900.hu minden nyelven megjegyezhető domainneve (a hatályos magyar jogszabályok alapján ilyet már nem is lehet lefoglalni) olyan családias, többnyelvű, színvonalas webkikötőt takar, amely megrendeléseik 65 százalékát hozza. Ahogy fogalmaznak, a régi igazság ma úgy szól, hogy ?a gyors hal megeszi a lassú halat?, ezért sokat adnak például az úgynevezett keresőmarketingre.

?Egy egész csapat dolgozik azon, hogy a megfelelő kulcsszavakkal, technikai megoldásokkal jó helyen szerepeljünk a Google-ban és más keresőprogramokban. Így könnyű ránk találni bárhol a világon.? A honlapon egyébként fellelhető egész kollekciójuk, az árakkal együtt, de a vállalkozás családias jellegét tükrözve külön almenüt kapott az irodában gyakran tartózkodó golden retriever kutya, Masni is.

Garancia egy életre

?Kézen fogjuk az ügyfelet? ? fogalmazza meg Zolnai-Varga vevőstratégiájukat, amely egészen egyedülálló Magyarországon. Sok pénzéért a vásárló különleges gondoskodást kap, a cégvezető annak is mestere, hogyan kell stílusosan bánni emberekkel. ?A fa egy életre szól, a garanciánk is, ehhez pedig kell egy intelligens vevői hozzáállás is. Kicsit olyannak érezzük, mint amikor kiskutyát választunk egy alomból, hiszen ha a leendő gazda várhatóan rosszul bánik vele, nem kapja meg.?

Ha külföldre szállítanak bútort, a cégvezetők egyike is megy a szerelőkkel (fapadoson utaznak, ha lehet). Az átadás után minden évben felhívják az ügyfeleket, hogy van-e bármilyen probléma a bútorral, és még a vevő hibájából eltört darabokat is ingyen cserélik ki. A férjeknek kedves figyelmességként évente üzenetet küldenek házassági évfordulójuk előtt.

Egyik cégvezető sem szeretné, ha manufaktúrájuk túl nagyra nőne. ?Szerencsésnek tartjuk magunkat, hogy nem csak a boldogulás vezérel minket, hanem abból élünk, amit szeretünk? ? mondják mindketten. Azt, hogy a vállalkozás életképesnek bizonyul-e, ha személyüktől függetlenné kell válnia, például ha gyerekeiknek át akarják adni, még nem tudják. ?Ha a gyerekekben van kreativitás és ebben a szakmában maradnak, biztosan hat rájuk ez a miliő. Ebben az esetben folytathatják, amit elkezdtünk.?

NÉVJEGY

Zolnai-Varga Ákos 1973-ban született, közgazdasági és pedagógiai tanulmányok után faipari mérnök lett. Már a főiskola alatt ergonomikus irodabútorokat tervezett. Emellett gobelineket és egyéb műtárgyakat is tervez, készít. Feleségével és hétéves kislányával egy budai, XI. kerületi lakásban él, ám a közeli Törökbálint autentikus részén készül építkezni. Egy Audi Q7-essel jár.

Domsa Mihály 1980-ban született, a középiskolában még repülőgépész-technikusnak készült, pedig valójában nem is érdekelték a repülők. Később a Bánki Donát Főiskolán műszaki menedzsernek, menedzser szakmérnöknek tanult, pénzügyi végzettségét építőipari cégében kamatoztatta. Ebből lett később a Hickory Kft., amely ma már főként az Anno 1900 bútorainak gyártásával foglalkozik. Mihály feleségével és kétéves fiával egy XI. kerületi lakásban él, egy Audi A8-assal jár.

A SIKER TITKA

 

  • Szigorúan minőségi termékek
  • A gerillamarketing alkalmazása
  • Az internet ügyes felhasználása
  • Figyelem a részletekre
  • Ügyfélközpontúság

 




Árfolyamok

EUR: 359.95CHF: 340.43USD: 331.2
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12