A siker szirupos íze

Írta: Mehlhoffer Tamás - Készült: 2009. július 07.

Nemzetközi sikerré tette sokak gyerekkori kedvencét, a Piroska szörpöt, megvette a Szobi Szörpöt, és most családi cégbirodalmat épít a kecskeméti Sári Tibor. Az ügyes trendkövetés, a generációkon átívelő gondolkodás és megalkuvástól mentes, minőségi termelés révén vállalkozásai alig érzik meg a válságot.


Olyan italt kell gyártani, amelyet saját vendégeim előtt sem szégyellek, és amelyet saját gyermekeimnek is bátran odatehetek az asztalra ? ez az egyszerű elv vezérli Sári Tibort (57), a Kecskemét melletti Nyárlőrincen működő Szikrai Borászati Kft. igazgató- tulajdonosát, aki már felvirágoztatott egy a szocia lizmusban népszerű szörpmárkát , a Piroskát, és most egy másik hagyományos magyar termék, a Szobi Szörp megújítására készül. ?Nagyanyáink szörpje is finom volt, és nem azért, mert annyi ra komoly szaktudás kellett hozzá, hanem azért, mert csakis gyümölcsből készült. Ennyi a titok: minőséget kell produkálni.?

Ennek a jegyében állt neki a munkának 2004-ben, amikor családi cége, a Sá-Va Drink Kft. ? amely a Kunaqua ásványvíz és a Serino üdítők palackozásával foglalkozik ? megvásárolta a Piroska szörpöt is gyártó nyárlőrinci céget. Sári Tibor új birodalma egy hatalmas, hetvenes években kiépített telephely lett, amely azelőtt állami gazdaság volt, majd 1989-ben a dolgozók privatizálták, és kft.-vé alakították. 15 év múlva azonban a Szikrai Kft. hanyatlóban volt, így a dolgozó-tulajdonosok az eladás mellett döntöttek. Az új vezető jól látta, hogy más időket írnak, mint az egykori hazai slágermárka, a Piroska szörp fénykorában, vagyis a szocializmus évtizedeiben. A mesterséges aromákat és színezékeket magasabb gyümölcstartalomra, természetes alapanyagokra cserélte, a tartósítószert pedig elhagyta, és így kezdte a megszokott formájú és feliratú üvegekbe tölteni a megújult jaffát, málna- és meggyszörpöt. Az évi 6-7 ezer tonna szörphöz (amelyből nem mind Piroska, vannak ?ízű? termékek is, alacsonyabb gyümölcstartalommal) 500-550 tonna gyümölcssűrítményt használnak, ami nagyon magas arány. Akárcsak korábbi cégénél, itt is szigorú nemzetközi minőségbiztosítási rendszert vezetett be.

Folyékony nemzetközi siker

Kezdetben sok kritika érte. ?Az átvevők szörnyülködtek, hogy milyen magas az ár, meg hogy a málnaszörp nem olyan piros, mint korábban. A minőségnek azonban meg lehet és meg kell kérni az árát, a szín pedig olyan, amilyet a valódi gyümölcs mutat, nem pedig olyan, amilyet csak mesterséges úton lehet elérni.? A vevők azonban rákaptak a minőségi termékre (amelynek megújulását ügyes fogással egy kis magyarázó füzetben tették közzé az üveg nyakába akasztva), és mivel a márkanév ismert volt, terjeszkedni kezdtek Románia magyarlakta vidékeire. Később megjelent egy kanadai magyarokból álló csoport, akik szintén megállapodtak Sári Tiborral, így a Piroska ma már az észak-amerikai országban is kapható. A hazai népszerűséget az ágazatban megszokott módon tévéreklámokkal, nyereményakciókkal vagy éppen most óriásplakát- kampánnyal növelik.

A cég egyik új útja éppen a nemzetközi terjeszkedés. A Szikrai Kft. ugyanis borokat, vermutokat, pezsgőt és gyerekpezsgőt (az ismert Tini márkát) is forgalmaz. Az alkoholos italoknak nagy sikerük van a balti országokban és Lengyelországban, de egy jól sikerült moszkvai élelmiszeripari kiállítás révén most már Oroszországban is. Az alapanyagok beszerzésében azonban igyekeznek hazai forrásokra támaszkodni, kivéve a málna esetében, amelynek hazai termelése nem elégíti ki az igényeket.

Megsejtett trendek

Sári Tiborra jellemző, hogy idejében sejti meg, milyen új fogyasztói trendek alakulnak ki. Így tett, amikor 1996-ban a szeszfőzésből az ásványvíz- palackozásra váltott. A magyarok akkoriban kezdtek rákapni a palackozott vizekre. A Piroska minőségváltásában is szerepe volt ?hatodik érzékének?, most pedig a Szikravin bio italaival talált új piacot. A bio ugyanis a következő évek nagy világtrendje, nem csoda, hogy megrendelést kapott Írországból: az ottani iskolákban és óvodákban ugyanis ilyen, ellenőrzött gazdálkodásból származó, egészséges italokat akarnak adni a gyerekeknek.

Szobi Szörp: rázósan indul

Igazi szörpkirállyá az elmúlt hónapokban vált a cégvezető, amióta megvásárolta a felszámolás alatt lévő és bezárt Szobi Szörp Zrt. üzemeit ? lapértesülések szerint 450 millió forintért. Mivel a név még nemszabadult fel, Szobi Italgyártó Kft. néven működik az új cég. ?A környező országokban a Szobi Szörp ismertebb márkanév, mint a Piroska, ezért komoly lehetőség van benne. Célom, hogy 5-10 éven belül ez a két márka ugyanolyan ismert legyen a környező országokban és ugyanúgy fogyjon, mint itthon.?

A Dunakanyarban álló szobi üzemet május elején vette birtokba, ám a termelést még nem tudták elkezdeni. A helyi vízmű ugyanis addig nem hajlandó szolgáltatni az új cégnek, amíg ki nem fizeti felszámolás alatt álló elődje tartozását (a Szobi Szörp Zrt. 3,6 milliárd adósságot halmozott fel 2007-re). Ez Sári Tibor szerint jogtalan, ám amíg a jogi vita zajlik, és nincsen meg minden közműszerződés, nem kaphatnak működési engedélyt. ?Két hét alatt 160 ember jelentkezett munkára Szobon, mégsem tudunk mit tenni. Jelenleg a szörpöket Nyárlőrincen töltik üvegbe ? a Tetrapak- dobozba való töltés azonban szünetel, mert ilyen gép nincsen a Kecskemét melletti üzemben." Eközben szervezik az erdélyi terjesztést, és az is lehet, hogy egy nagyobb helyi vállalathoz társulnak be.

Kihívásnak tekinti Sári Tibor az alföldi borok hírnevének javítását. Pincészetének cserszegi fűszerese megkapta a ?Magyar Lovasok Bora? kitüntető címet, és 2002-ben a Pannon Bormustrán ?Magyar Csúcsbor? minősítést ért el, míg 2003-ban aranyérmet érdemelt. A cég bekapcsolódott a magyar borturizmusba is. Tagja a Nyitott Pincék Szövetségének és a Duna Borrégió Borút Egyesületnek is. A vendégek színvonalas fogadása érdekében alakította ki több mint 100 éves pincéjében, Szikrában a hagyományos borkóstolót, ahol rendezvényeket és több mint tízezer muzeális bort tartanak.

Fejlesztés csak saját pénzből

A szerteágazó tevékenység eredményes. A Szikrai Borászati Kft. öt év alatt megháromszorozta a bevételét. Az év első harmadában a válság ellenére 25 százalék volt a növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest. 2008-ban a forgalom 2,6 milliárd forint volt, az idei terv 3 milliárd a Szobi Szörp nélkül. Mindezt igen racionális gazdálkodással lehet elérni a tőkeigényes borászati-italgyártási ágazatban. A tulajdonos csak fizetést vesz ki, a hasznot vissza forgatja a cégbe, ebből vesznek új gépeket, végeznek új beruházásokat. Ilyen tevékenységre sohasem vesznek fel kölcsönt, ám forgóeszközhitelek, folyószámlahitelek eszközeivel élnek. A borhoz, pezsgőhöz felvásárolt szőlő feldolgozása, tárolása ugyanis legalább fél év, de van, hogy sokkal több. A 200 milliós vásárlásokhoz pedig kell a finanszírozás, amelyet három olyan banktól kapnak, amelyekkel évtizedes a jó személyes kapcsolat. Szintén a racionalitás vezérli, hogy a cég üveges termékeit saját kamionjain szállítja. A palackok ugyanis betétdíjasak, tehát vissza kell venni őket. Ha oda-vissza járatják a teherautókat, kifizetődőbb a saját flotta, mint megbízni egy fuvarozási céget.

A családnak épül

A Szikrai Borászati Kft. az egyike azon kevés cégeknek, ahol idén is felvettek 20 embert ( jelenleg 125 ember dolgozik az üzemekben). Kizárólag fizikai dolgozókat, a menedzsment létszámát ugyanis már évekkel ezelőtt józan mértékűre csökkentette a cégvezető. ?Voltam olyan élelmiszeripari cégnél, amelyet vételre kínáltak nekem, hogy azt hittem, autókiállításon vagyok, annyi felesleges céges jármű állt a parkolóban. Nálunk nincs pazarlás, egy tucatnyi ember irányítja az üzemeket, végzi a könyvelést, néhány kereskedő pedig hatékonyan gondoskodik a piacszerzésről.?

A napi 8-10 órát dolgozó Sári Tibor üzleti felfogása annak köszönhető, hogy több generációs cégcsoportban gondolkodik. Egyik fia a trónörökös, ő jelenleg a beszerzéseket irányítja, állítólag apjánál is keményebben. ?Nem érné meg mindent visszatenni a cégbe, ha nem gondolnék arra, hogy a következő nemzedéket is el kell tartania. Egyszerűbb lenne jó sokat költeni, drágább autót venni. Így azonban biztos a folytatás.?

NÉVJEGY

Sári Tibor 1952-ben, Kiskunfélegyházán született, most Kecskeméten él egy családi házban. Az egykori szeszfőzdés a kilencvenes évek közepén tért át az ásványvízpalackozásra, majd e tevékenység hasznából vette meg a Szikrai Borászati Kft.-t. Első házasságából fiúikrei születtek, ők 30 évesek, egyikük, Zoltán, a családi cégben dolgozik. A második házasságában született lánya 18 éves. Az igazgató nem költ luxuskocsikra, egy céges kisteherautóval jár. Hobbija a motorozás, és gyakran köti össze a kellemest a hasznossal: néha hétvégén felül valamelyik kétkerekűjére, és elmotorozik a nyárlőrinci telephelyig, hogy ellenőrizze, dolgoznak- e a hűtők.




Árfolyamok

EUR: 359.09CHF: 339.21USD: 327.07
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12