A legnagyobb magyar pálinka

Írta: Mehlhoffer Tamás - Készült: 2009. szeptember 02.

Piaci előny, de egyben felelősség történelmi családnévvel új terméket bevezetni a magyar piacra. Egy Bécsben élő Széchenyi-leszármazott most pálinkával rukkol elő, így áll össze a hungaricumnak számító párlat friss divatja és egy százéves hagyomány megújulása.


Amikor jöttek a vendégek, szüleim csodálkoztak, hogy miért vízízű a pálinka. Kicsit feltöltöttem az üvegeket?? ? emlékszik vissza a kamrában őrzött, magas alkoholtartalmú italokkal való ismerkedésére Széchenyi Mihály (61). Amikor tizenéves korában kuktával főzték a gyümölcspárlatot, már forrón megitta barátaival együtt.

A pécsi ?fenegyerek? a ? ma némi nosztalgiával bearanyozott ? hatvanas, hetvenes években sofőrként kereste kenyerét. Ez az ?átkosban? szabadfoglalkozásnak minősülő szakma sok mindenre megtanította, amit élete során hasznosíthatott.

Álom és befektetés

Az ifjú Széchenyi 1973-ban költözött Bécsbe (lásd Névjegy c. keretes írásunkat), majd a rendszerváltás után, 2005- ben a visszavásárolt családi birtok egy részén, a kastélyáról híres Nagycenken valósította meg gyermekkori álmát, és nyitott pálinkafőzdét.

?A legszebb és legjobb gépeket vettem meg a németországi Köppingenből, minden rozsdamentes acél és réz. Már maga az üzem is olyan szép!? ? lelkendezik a 70 milliós beruházás láttán. Persze nemcsak az álom megvalósítása inspirálta, hanem a jó üzlet reménye is, amelyet egy idős osztrák befektetési tanácsadójának mondása tükröz: ?Az arany, az ékszer és a pálinka nem molyosodik.?

A patinás nevű vállalkozó amúgy is remek kapcsolatteremtő ? stílusa, beszédmódja, kiállása az első pillanattól lefegyverző. Eddigi pályája is a kapcsolatokon, barátságokon át vezetett, amit kiegészít a gyermekkorban űzött bokszból való magabiztos fellépése. ?A szerencsejáték világában ez fontos tényező volt? ? mondja mosolyogva. ?Szintén a bokszból tanultam, hogy mindig résen kell lenni, ki kell használni a lehetőségeket, és mindig fel kell állni. Nem mintha sokszor veszítettem volna.?

Mihály személyében a Széchenyiek visszatértek Magyarországra, és a történelmi címert ezúttal egy minőségi pálinkakollekción látjuk viszont. A pálinkafőzés éppen az egykori birtokrendszer nagysága miatt lett a Széchenyi-család egyik jellemző hagyománya. Az erdők és szántók mellett ugyanis jelentős területű gyümölcsös is a tulajdonukban volt, így a termést házi pálinkafőzdékben dolgozták fel. Egészen a második világháborúig folyt a kisüsti termelése. Szintén Széchenyi- birtok volt egykor a mai balatonboglári pincészet, itt még az olaszországi grappához hasonló szőlőpálinkával is kísérleteztek (ilyen terméke ma az Agárdi Pálinkafőzdének van).

Azért fontos a pálinkafőzde korszerű felszereltsége, mert a pálinkában is akadnak jó és rossz évjáratok, akárcsak a borok világában. Ha viszont a gépek jók, a gyengébb évjáratból is remek párlat készül. A manufakturális üzemet négy ember működteti négy éve, de az első időkben csak bérfőzéssel, cefrézéssel foglalkoztak. A Széchenyi Pálinkafőzde márkanév tavaly jelent meg, az idén 20-25 ezer félliteres palack viseli majd a történelmi család címerével díszített címkét. A fejlődés iránya azonban az évi 90-100 ezer palack.

Dúl a pálinkadivat

A nagycenki pálinka a külföldön bevett trendek szerint készül, így nem a ?régi világban? megszokott, brutális 55 fokos alkoholtartalommal, hanem 38-42 fokosan kerül a polcokra. Így az ízek is jobban érezhetők a stílusos, Olaszországban gyártott patikusüvegből kitölthető pálinkában. Az egész koncepciót tehát az jellemzi, ami az utóbbi években divatossá tette a magyar pálinkát ? egyikét a valódi, védett hungaricumoknak. Széchenyi Mihály példaképe az Agárdi Pálinka-főzde, amely már 2002-ben uniós szabvány szerinti üzemet épített a Velenceitóhoz közel, és sorra gyártja a nemzetközi piacon is sikeres, díjnyertes nedűket. A piac másik jelentős szereplője a rendezvényeken, szórakozóhelyeken állandóan feltűnő Rézangyal kollekció, valamint a Zwack-család gyártotta hagyományos termékek. Az országban rohamosan szaporodó pálinkafesztiválokon azonban mind újabb családi cégek és települések bukkannak fel kisüstikkel, érlelt és ópálinkákkal (lásd kisszótárunkat).

A divat jele, hogy van ma már csak pálinkára szakosodott internetes áruház, alakult pálinkacéh és lovagrend is. Magyarországon egyébként évente 1,2?1,4 millió liter pálinkát állítanak elő kereskedelmi célra a főzdék, házilag viszont 12 millió (!) liter készül, elvileg saját fogyasztásra. A mintának tekintett agárdi főzde például évi 80 ezer palackkal járul hozzá az éves termeléshez, ennek csupán 2-3 százalékát adják el külföldön. A Széchenyi főzde termelése egyelőre ennek töredéke, éppen ezért inkább ?ínyenc boltokban?, a SPAR vagy a CBA különlegességeket áruló üzleteiben kaphatók.

A Széchenyi pálinkafőzde nevének hallatán legtöbbünknek az jut az eszébe, milyen ügyesen használja a történelmi családot márkaként. Valóban, hiszen a ?legnagyobb magyar? leszármazottjának sok ajtó megnyílik, és a neve által fémjelzett terméknek ? némi képzavarral ? azonnali patinát ad.

A név kötelez

?A név valóban előnyös a piacon, ám viselni ugyanannyi kötelezettséggel jár? ? mondja Széchenyi Mihály. ?Nem járathatom le ugyanis a történelmi örökséget azzal, hogy rossz minőségű, gyenge termék eladásához használom.?

Széchenyi Mihály az arisztokrata család társadalmi felelősségvállalásának hagyományát is folytatja. Ő az elnöke a Széchenyi Tudományos Társaságnak, amelyet Szunai Miklós ingatlanfejlesztő, a budai Ökoház építtetője alapított, és amelynek tagja például Oláh György Nobel-díjas matematikus is. A szervezet tehetséges fiatalokat támogat, rászorulóknak gyűjt, felújítja a doberdói kápolnát, és nemzetközi díjakat oszt, például Franz Vranitzky osztrák kancellárnak, Göncz Árpád volt köztársasági elnöknek vagy az idén Hans-Dietrich Genscher egykori német külügyminiszternek. ?A szocialista időszakban inkább hátrány volt Széchenyinek lenni, de amikor Bécsbe költöztem, ott nem mondott semmit a név. Manapság inkább előny, és ha segíthetek néhány ember sorsán azzal, hogy a nevemet használom, már megérte.?

PÁLINKA-KISSZÓTÁR

  • Ágyaspálinka: az a gyümölcspálinka, amelyet legalább három hónapig gyümölccsel együtt érleltek. Száz liter pálinkához legalább tíz kilogramm érett, jó minőségű gyümölcs szükséges.
  • Érlelt pálinka: legalább hat hónapig érlelik ezer liternél kisebb, vagy egy évig érlelik ezer liternél nagyobb fahordóban.
  • Kisüsti pálinka: legfeljebb ezerliteres, rézfelületet is tartalmazó lepárló berendezésben, legalább kétszeri szakaszos lepárlással állítják elő.
  • Ópálinka: legalább egy évig érlelik ezer liternél kisebb, vagy legalább két évig ezer liternél nagyobb fahordóban.
  • Pálinka: a szigorú szabályozás óta csak a kizárólag gyümölcsből, adalékanyag nélkül készült párlatot lehet így nevezni, a többi ?szeszes ital?

NÉVJEGY

Az 1948-ban született Széchenyi Mihály egy Miskolc melletti kis faluban, Szikszón nevelkedett. Az ifjú Mihály 24 éves koráig élt Magyarországon: sofőrként kereste a kenyerét, de érezte, hogy többre is képes. Bécsbe emigrált, ahol ?érezte, hogy friss levegőt szív be?.

Saját megfogalmazása szerint a ?szerencsejáték-iparban? dolgozott, korábban a Mariahilferstrassén kereskedett. A következő évtizedekben lokálokat nyitott, majd a rendszerváltás után visszakapott vagy visszavásárolt Széchenyi-földeken új ötleteket igyekezett megvalósítani. Ilyen a 20 hektáros nagycenki Széchenyi Village, az egyik első igazi hazai lakópark.

Fő szenvedélye a vadászat, a Sopron környéki erdőkben szokott lőni: kifejezetten a sportot szereti, és nem kapcsolatépítésre használja a vadásztársaságot. Jelenleg egy Mitsubishi Pajero terepjárót vezet. Egyetlen fia építészmérnök.




Árfolyamok

EUR: 359.09CHF: 339.21USD: 327.07
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12