Az ARB Classic sikersztorija

Írta: Mehlhoffer Tamás - Készült: 2009. október 01.

Elfeledett autómatuzsálemek élednek újjá egy algyői műhelyben, ahol tisztelik a régi mesterek tudását és módszereit. Mi a jövője egy múltból élő vállalkozásnak?


Egy lebontott gyár ablakai, fél évszázados táblák és egy kétszáz éves húsvágó ? ez a látvány fogadja azokat, akik belépnek a Szeged melletti Algyőn működő ARB Classic Kft. autóépítő műhelyébe. A veteránautók karosszériájának megalkotásáról főként Németországban ismert cég a Bakos- család vállalkozása: a céget az apa, Bakos József (56) alapította, és fiával, Gáborral (34) együtt építi tovább. Vonzódásuk a régi tárgyak, technológiák iránt közös, így az algyői telep egy szerelőüzemtől szokatlan módon patinás hangulatot öltött. Cégükre sem csak üzleti vállalkozásként gondolnak: többször hangsúlyozzák, hogy a szakmai kihívást, az egyediséget szeretik a legjobban.

Minden karosszérialakatosnak rutin feladat a felületkezelés, a kromofágolás. Persze ezeket a lépéseket is profin kell elvégezni, de az igazi művészet a külső fém váz megmunkálása. Ebben egyedülálló az ARB Classic Kft., hiszen Bakos József, ahogy ő fogalmaz, ?érzi a lemezt.?

Matuzsálemet fényképről

Nincs tervrajzuk, csak egy sárguló, fekete- fehér fotó a modellről. ?Az eredeti terveket gondosan őrzik az autógyárak és a licenc megvásárlása után sem adják ki.? Mivel minden darab egyedi, nincsenek gépsorok, a teljes karosszéria kézzel készül, manufaktúraként. Segítséget csak az autó kívánt formájára kialakított, betonvasakból összehegesztett ?szamárvezető? nyújt, hogy ?ne kelljen a levegőbe kalapálni?.

Ahhoz, hogy pont olyan veterán jármű készüljön el, amilyet a megrendelő szeretne, a készítési technikában is gyakran vissza kell nyúlni a gyártási évnek megfelelő módszerekhez. ?Nem kell nekünk lézerrel vízszintet mérni. Egy egyszerű zsinór is megteszi.? A régi, kézi szerszámok iránti szenvedélyük látványos példája kalapácsgyűjteményük: több tucatnyi hever belőlük a szerszámtartóban, mégis újabbakat vesznek a piacon, akár olyat is, amelyben egy girbegurba faágra húzták rá a kalapácsfejet.

A század eleji autómodelleknél még egy favázra kerültek a fém karosszéria darabjai, mivel eleinte a szekereket készítő bognárok technológiáját alkalmazták, később ezt fejlesztették. A Bakos mű-helyben is éppen ilyen technikával készül egy veterán Horch. August Horch 1904-ben alapította meg az Audi gyár elődjét. A jármű csak öt évig futott ezen a néven, utána már latinosították a nevet Audira. A Horch gyakorlatilag egy kör az Audi márkajelzéséből.

A fa megmunkálása egy plusz munkafázist jelent a karosszálásban: gőz alatt hajlítani, csapolni kell az elemeket, hogy tökéletesen illeszkedjenek majd a kaszni külső formájához. A két világháború között a tervezők már rájöttek, hogy a fém önhordó szerkezet, így a faváz lassan kikerült a belső térből.

A műhelyben csak a karosszéria készül el, az elektronika, a motor Németországban. ?Sokszor nem is küldenek nekünk fotót az elkészült autóról, de nem is baj. Mi nem gyűjtők vagyunk, csak karosszériások? ? mondja Bakos Gábor. Ez a munkafázis is elképesztő türelmet és aprólékosságot igényel, hiszen egy elvégzendő feladat átlagosan 1000?1200 munkaórát visz el.

Németországban híresek

Az alapító Bakos József géplakatos végzettségű, de az alkotási vágy mindig égett benne. A kilencvenes évek elején két ódon Jaguar karosszériáját készítette el egy osztrák megbízónak, akivel hosszú távra terveztek, ám anyagi vitáik miatt 1995-ben szétváltak útjaik. ?Bíztam a szerencsében és persze abban, hogy ilyen minőségű munkára mindig lesz igény? ? mondja a cégtulajdonos. Helyzetét nehezítette, hogy Magyarországon még nem volt különösebb igény a veterán autókra. Akiknek mégis ez volt a szenvedélyük, azok megszokott szerelőikhez vitték a kasznikat.

A szerencsénél tehát többre volt szükség, így a cég életébe éppen akkoriban bekapcsolódó Gábor a németországi Essenben tartott autókiállításon kereste a lehetőségeket. ?Jó néhány olyan kiállított kocsit láttam, amelynél azt mondtam: apám ennél szebbet csinál!? Némettudását is csiszolva kezdett kapcsolatépítésbe a fiú ? olyan emberek és cégek körében, ahol a veterán autó egyszerre szenvedély és üzlet. Az egész országot bejárva végül is ráakadtak egy olyan fővállalkozóra, amelytől lehetőséget és munkát kaptak. Az autótulajdonosok tehát ritkán bízzák meg közvetlenül az ARB Classicot, ők inkább a német céghez fordulnak.

Szakmunkások híján

Bakosék vállalkozásának híre szájrólszájra terjedt, így ma már sokan keresik őket: a következő egy évük be is van táblázva. ?Hirdetésre, hírverésre nincs különösebb szükségünk, de azért szeretnénk a hazai piacon is ismertté tenni a nevünket. Itthon jelentős a konkurencia, és a mi munkánkat a tehetősebb Nyugaton könnyebb megfizetni, mert amit mi tudunk, az sokba kerül.?

Az ARB Classic hírét tehát nem az alacsony ár, hanem a minőségi munka viszi az érdekeltek körében. Ami nehézséget is jelent: az algyői vállalkozás esetén ez a kollégák kiválasztása. ?Ehhez a munkához érzék, tehetség kell, amely aztán szorgalommal csiszolható? ? magyarázza mindkét Bakos. ?Egy hét alatt kiderül, melyik ember válik be, melyik nem, de azért ennél több türelmi időt adunk.? József nagy fájdalma, hogy a szakmunkásképzés nem elég színvonalas, ezért kevés az önállóan dolgozni képes munkatárs. ?Van a telep előtt egy buszvégállomás, ahol a tanulók többsége is felszáll. Tíz éve még a legtöbben bejöttek nézelődni, figyelni a munkát, ma már ide sem néznek, inkább hallgatják a zenét a fejhallgatóban.?

A két tulajdonos közül Gábor néz inkább a jövőbe. Fantáziát lát egyes alkatrészek, elemek előregyártásában. Bár ?célgépek? vásárlására nincsen pénzük, pályázatot pedig nem találnak, néhány gyakran igényelt elemhez már készítettek sablonokat. A későbbiekben katalógust lehet készíteni ilyen elemekből, amelyeket a veteránautó-rajongók készen megrendelhetnek.

PROFITOT HOZÓ VETERÁNOK

2008 nyara óta a veteránautók árindexét is követni lehet: egy német bankár ugyanis létrehozta a HAGI nevű mutatót, amely 11 márka 38 modelljének áralakulását követi. Az index szerint a történelmi autók vásárlása a világ egyik legjobb befektetése, hiszen a kocsik értéke egy év alatt 39 százalékkal emelkedett. Ezzel még az arany 15 százalékos árnövekedését is túlszárnyalta az ágazat.

NÉVJEGY

Az 1953-ban született Bakos József és fia, az 1975-ös születésű Gábor a cég telepének közelében, Algyőn laknak, két közeli családi házban, bár a fiatalabbik Bakos még család nélkül. Munkahelyük és elkötelezettségük egyforma, de hobbijuk korántsem. József remekül harmonikázik, Gábor viszont a történelmi táncok megszállottja. Gyakran használják a cég néhány éves Opel Omegáját, de Gábornak van egy saját, 26 éves Volvója is, persze kellően karbantartott állapotban. Vállalkozásukban mindent a maguk erejéből értek el: hitelük, pályázati támogatásuk sohasem volt.




Árfolyamok

EUR: 359.95CHF: 340.43USD: 331.2
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12