Az internet mélyének bányászai

Írta: Mehlhoffer Tamás - Készült: 2009. december 01.

Ritka a nemzetközi szintű magyar siker: két fiatalember most az Egyesült Államokban keltett feltűnést különleges internetes egészségügyi keresőprogramjával, a HealthMash-sel. A cégszerűen csak tavaly óta működő WebLib olyan területeket is feltár a világhálón, amelyet a nagy Google csak kapirgál.


Egy magyar internetes fejlesztésre figyelt fel a nemzetközi egészségügyi szakma nemrégiben. A Health 2.0 konferenciára, San Franciscóban október elején gyűltek össze a legújabb webes egészségügyi megoldások fejlesztői. Az internetes orvoslás és a Web 2.0 témakörével foglalkozó rendezvényen a világ minden tájáról pályázó kétszáz vállalkozás közül végül összesen 15 számára nyújtottak bemutatkozási lehetőséget az amerikai szervezők. A legérdekesebbnek ítélt fejlesztések között prezentálhatott a magyar nyelvű keresésben évek óta élenjáró WebLib, amely ezen a konferencián indította el vadonatúj webes megoldását, a HealthMash.com-ot.

Máshogy keres

A budapesti fejlesztők ugyan nem a Google babérjaira pályáznak, de a most elindított angol nyelvű egészségügyi megoldáskereső szolgáltatással mégis szeretnének a tengerentúlon sikereket aratni. A HealthMash egy új szemléletű keresőtechnológiát ötvöz a megbízható adatokra épülő egészségügyi tudásbázissal ? ezért ad lényegesen precízebb válaszokat a felhasználók által keresett problémákra.

Az interneten elérhető információforrások közül ma már nem elegendő a szakmai cikkek, kutatási eredmények, tudományos adatbázisok mélyén lapuló adatok megjelenítése. A felhasználók a találatok között fotókat, videókat, prezentációkat, sőt könyveket, blog- és Twitter- bejegyzéseket is találnak, így kaphatnak átfogó képet a keresett témakörről.

Technológiáját tekintve a Health- Mash azért számít újdonságnak, mivel a keresett témában híreket, kutatási eredményeket csak olyan oldalakról gyűjt, amelyeket a fejlesztők megbízhatónak ítéltek. Az egészségügy területén erre igen nagy szükség mutatkozik, hiszen az ellenőrizhetetlen források, megkérdőjelezhető értékű ? sőt akár hamis ? válaszokat is kínálhatnak nehezen körüljárható problémákra.

?Ezt hívják metakeresőnek? ? mondja Kása Károly, a Weblib Kft. egyik tulajdonosa. ?A híres és mindent uraló kereső, a Google ugyanis csak az interneten megtalálható tartalom 20 százalékából jelenít meg találatokat. A mélywebet, a maradék 80 százalékot, amelyben más adatbázisok, katalógusok vagy fizetős tartalmak is megtalálhatók, csak az ilyen keresők képesek feldolgozni.?

Jó példa erre a cég intelligens Polymeta keresője, amelybe ha beírjuk azt, hogy ?Fekete Sereg?, akkor nem ömlesztett találatokat kapunk. A kereső ugyanis külön listázza a híreket, weboldalakat, videókat, képeket. Emellett a szöveges oldalakat is tematika szerint szétválasztja, aszerint, hogy Mátyás királyról, egy videójátékról vagy pedig egy rockzenekarról akarunk többet olvasni.

Egyetemi kezdetek

Az internetes keresés világában a másik tulajdonos, Jóföldi Endre is ismert szereplő. Rendszeresen tart előadásokat a témában, és egy szakmai blog írására is van ideje. Ő és Kása Károly a Kandó kollégiumban ismerkedtek meg 9 évvel ezelőtt. Egy Amerikában szerencsét próbáló ismerősük ré-vén a mérnöknek tanulók részt vettek a washingtoni egészségügyi könyvtár adatbázisának feldolgozásában, főként a toxikológia területén. Erős angol nyelvtudás és felgyülemlű tapasztalatuk révén 2002-től 6 évig távmunkában, megbízásos alapon végeztek feladatokat. Eközben Kása Károlynak volt főállása is ? banki informatikusként dolgozott. A kitartó munka tavaly cégformát öltött, mára 7 alkalmazottja van a vállalkozásnak (fejlesztők és nyelvészek), amely Budapesten lakásirodát működtet. De saját képviselőjük van az Egyesült Államokban, egy olyan cég révén, amelyben a két magyar számítástechnikai szakember is résztulajdonos.

Egészség itthon és külföldön

Mára elérték, hogy fejlesztéseiket használja az USA több könyvtári, egészségügyi adatbázisa, valamint intézményi keresője. Megbízóik között található például a NIH Library, az egyik legnagyobb amerikai metakereső, a WebFeat is.

A cég a webes és intranetes keresés, a könyvtári adatbázisok és az internet egészségügyi területén kínál megoldásokat. A webes fejlesztéseik közül legismertebb a PolyMeta.hu, amely a magyar nyelvű kereső programok között több tekintetben a leghatékonyabb. A hazai referenciáik között található a Startlap kereső fejlesztése, valamint a Magyar Tudományos Akadémia és a Debreceni Egyetem könyvtári adatbázisai kereső megoldásainak kifejlesztése és működtetése.

Az itthoni egészségügyi ismeretterjesztést és információhoz jutást támogatják a Dokim.hu lapcsoporttal. Ez magába foglal egy egészségügyi hírkeresőt (dokim.hu) és egy orvos-szakmai (csak orvosoknak elérhető) vertikális keresőt, valamint a Várószoba.hu nevű közösségi oldalt.

Kisebb pályán

?A mi pályánk nem a Google legyőzése, az lehetetlen. Ők azt csinálnak, amit akarnak, bár pont a metakeresés nem érdekli őket, mert túl kicsi falat. Viszont az Egyesült Államokban több ezer egészségügyi könyvtár van, tehát nekik szolgáltatni és fejleszteni, b2b alapon nagyon is kifizetődő lehet nekünk? ? mondja Jóföldi Endre.

A cég működése és a fejlesztések eddig nem igényeltek különösebb tőkét, így nem is kilincseltek még kockázati tőkebefektetőknél. A gazdasági válság nem érintette őket, számukra az elmúlt egy év a siker időszaka volt.

A SIKER TITKA

  • A globális hálózatok kihasználása
  • Kiemelkedő szakmai és nyelvtudás
  • Nem igényel tőkét az üzlet
  • Türelmes építkezés

NÉVJEGY

  • Jóföldi Endre (34) Kaposváron él, házas, 3 lánya van. Családi házában alakította ki irodáját, így ő távmunkában, a technika adta lehetőségekkel élve vesz részt a cég életében. Folyamatosan tájékozódik a vezetéselméletről, hobbija a gitározás és a kosárlabda. Ford Mondeo kombival jár, amelybe az egész család belefér.
  • Kása Károly (35) budapesti lakásában él feleségével. Kedvenc időtöltése a kutyasétáltatás és az olvasás. Autója egy Audi A4-es.



Árfolyamok

EUR: 359.09CHF: 339.21USD: 327.07
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12