Zseniális ötletek és értékes kapcsolatok

Írta: Haszon - Készült: 2008. április 28.
Bár Kedves Ferenc (38) nevét a nagyközönség rivaldafényben álló modell lányok kedveseként ismerheti, az üzletember jelenleg 13 milliárd forintos vagyonával a 27. leggazdagabb magyar. A 38 éves fiatelember területi képviselőként kezdi egy multicégnél, két évvel később már kereskedelmi igazgató, majd ellesve a multik kereskedelmi módszerereit, saját vállalkozást alapít.

 


Oroszlán jegyű vagyok - kezdi egy személyes vallomással Kedves Ferenc. "Bár nem vagyok nagy lábon élő típus, nem is fukarkodom a pénzzel. Szeretek szórakozni és a társaság középpontjában lenni" - mondja a vállalkozó, aki vérbeli kereskedőcsaládba születik Budapesten. Első munkahelye édesapja barátjának családi vállalkozása. Ukrajnából hoznak építőipari termékeket - fát, azbeszt cementcsöveket - hazai építkezésekhez.

Amikor bejönnek a multik Magyarországra, munkahelyet vált. A Masterfood Mars Kft-nél helyezkedik el területi képviselőként 1993-ban. "Nagyon jó tanulóidőszak volt. Testközelből ismerhettem meg a modern kereskedelem működését, ami akkor újdonság volt Magyarországon" - emlékszik vissza a vállalkozó.

Három évvel később megkeresi egy amerikai állateledel gyártó cég, a Purina. A felkínált középvezetői állásra örömmel igent mond, majd rakétasebességgel emelkedik a ranglétrán. Két év múlva már a kereskedelmi igazgatói székben találjuk, ahol összesen 60-70 emberért felel. Amikor passzióból ír egy tanulmányt cégének a sajátmárkás kereskedelemben rejlő lehetőségekről, a tulajdonosok leállítják. Ez érthető is, hiszen a nagy márkaépítő cégeknek konkurenciát jelent a sajátmárkás üzletág.

Ráérzett a piaci résre

A fiatalember számára ugyanakkor a napnál is világosabb: aki a multinacionális cégek mellett hazai beszállítóként először ráfekszik a sajátmárkás üzletre, óriási profitot érhet el az állateledel piacon. Ezért 1998-ban úgy dönt, hogy megalapítja saját vállalkozását.

Bár sokan óvják az önállósodástól, nem lehetett megingatni. Töretlen optimizmussal hisz abban, hogy az akkortájt induló magyarországi hipermarketek biztos piacot fognak jelenteni alacsonyabb árfekvésű sajátmárkás termékei számára.

Az elképzelés fényesen beigazolódik. A PET-Hungária névre keresztelt privát címkés állateledel forgalmazó cég az első évben 106 millió forintos forgalmat generál. A vállalkozás kezdetben bérgyártási szerződéssel indít a tőkehiány miatt. Kedves Ferenc hat év alatt kiépített kereskedői kapcsolatrendszere ugyanakkor itt is a segítségére siet. "Pontosan tudtam, hogy kivel kell gyártatnom a magas minőség és nagy volumen érdekében" - mondja.

Nemzetközi befektetők

A sikeres együttműködésnek köszönhetően a PETHungária minden évben megtriplázza árbevételét. Erre figyel fel egy 11 főből álló német-osztrák-svájci pénzügyi befektetőcsoport 2001-ben. A csoport állateledel- gyárat akart építeni Magyarországon, ami éppen kapóra jött Kedves Ferencnek. "Sikerült úgy megállapodnom velük, hogy tulajdonosként is megjelenjek a gyárban" - mondja a vállalkozó, aki a befektetői csoport segítségével Sopronhorpácson építi fel első konzervgyárát 1,5 milliárd forintos beruházással.

A PET-Hungária folyamatos erősödésével megnyílik az út a további fejlesztések felé. A cég immáron saját tőkéből épít egy új szárazeledel gyárat Dombóváron. Ennek is köszönhető, hogy a vállalkozás 2005-re a régió legnagyobb saját márkás gyártójává növi ki magát. Ekkor már 1,8 milliárdos adózás előtti eredménnyel büszkélkedhetnek.

2005-ben - a piac számára némileg váratlanul - eladják a PET-Hungáriát a holland Provimi csoportnak. A vételár piaci információk alapján 4 milliárd forint. Ráadásul az új tulajdonosoknak annyira megtetszik a cég teljesítménye és szerkezete, hogy felkérik Kedves Ferencet: maradjon ügyvezető, sőt, legyen a multinacionális cég Európáért felelős állateledel divíziójának vezérigazgatója. A fiatalember két évig irányítja a vállalatot, ám fokozatosan kivonul a napi operatív munkából, hogy egyre hangsúlyosabban tudjon időközben elindított befektetéseinek koordinálásával s nem utolsósorban újak felkutatásával foglalkozni.

Beindul a befektetői karrier

Kedves Ferenc még 2004-ben - saját vállalatának osztalékából - kezdi meg pénzügyi befektetői pályafutását. Először egy barátja autókereskedő cégébe száll be. Az 50 milliós alaptőkével létrehozott Planet cég márkakereskedői háttérrel kezdi tevékenységét, amely később kiegészül egy autókat bérbeadó, egy pénzügyi lízing, illetve egy biztosítási bróker részleggel. A Planet Lízing tavaly 6 milliárd forintos forgalmat realizált, az autóértékesítésben a cég már harmadszor az év kereskedője a Seatnál, de jelentős eladásokat generálnak a Fordnál is.

Hogyan csinálja?

Befektetői magatartására jellemző, hogy szívesen alapozza befektetéseit bizalmi embereinek ötleteire. Szereti azt is, ha a menedzsment tulajdonjogilag is érdekelt a működtetésben. A napi ügyekbe nem szól bele, ezt rábízza vezető munkatársaira, akikben maximálisan megbízik. Egyszerre legfeljebb 4-5 befektetést kezel, az átláthatóság miatt. Másrészt jobban szereti a több, kisebb ügyleteket az egyetlen, nagy befektetés helyett. Szerteágazó ügyleteit ma már saját cége a KFK Invest intézi - nemegyszer ciprusi off-shore cégek közbeiktatásával. A budaörsi főhadiszál-láson egy négyfős pénzügyi csapat dolga koordinálni a befektetéseit. Amióta ismert lett a neve, számtalan üzleti ötlettel keresik meg.

Saját bevallása szerint szerint kétféle befektetés jellemzi: érzelmi és kőkemény üzleti. Előbbinél talán nem is a megtérülés az elsődleges szempont. Elmondása szerint így került be a Sziget Kft. tulajdonosi körébe is. "Ehhez képest váratlanul jött az Econet ajánlata, amire nem lehetett nemet mondani" - mondja Kedves, aki tisztes haszonnal adta tovább 15 százalékos tulajdonrészét. Egyelőre "közszolgálati" befektetésnek tűnik gyerekkori jó barátja, Béres Alexandra cégében a Súlykontroll Kft.-ben vállalt társtulajdonosi szerepköre is. A cégbe 10 millió forinttal szállt be a fiatalember.

Részben érzelmi ügynek tekinthető édesapja egykori munkahelyének, az Erdért Zrt.-nek a felvásárlása 2005 végén. A veszteségesen működő erdészeti vállalatot részben apja segítségével három év alatt reorganizálják. Ebben megfelelő partnerre lel társa, a wallisos Nagy György személyében. Az ingatlanvagyont két részre osztják, az üzleti tevékenységhez nem szükséges vagyonelemeket (például a zánkai üdülőt) kiszervezik. A megmaradt ingatlanok tulajdonjogát is sikerül értékesíteniük, a visszabérlés ugyanakkor tizenöt évre biztosított. Eközben a nyereségessé tett Erdért Rt. üzleti tevékenységének továbbértékesítése is sínre kerül. Információink szerint Kedves Ferencék mintegy 5-6 milliárd forintért adják el a vállalatot a menedzsment által vezetett konzorciumnak tavaly év végén.

Közlekedési cége is van

Következő nagyobb dobása a csepeli szabadkikötő 75 évre szóló bérleti jogának megszerzése az ismert nagyvállalkozóval Wáberer Györggyel együtt. Itt is azonnal jelentős leépítéseket hajtanak végre, így már most nyereséges a logisztikai bázis. A privatizációkor vállalt 13 milliárd forintos fejlesztés megvalósításával szintén jól haladnak, jelenleg 3-4 milliárdnál tartanak. Kedves Ferenc szerint fontos lenne végre eldönteni, hogy megvalósul- e a spanyol Fadesa álma az északcsepeli városközpontról, mert ebben az esetben a logisztikai fejlesztések mellett egy komoly kereskedelmi központ is felépülhetne a 150 hektáros területen. Kedves egyébként jó néhány önálló ingatlan projektben is érdekelt. A befektető ugyanakkor úgy véli: egyedül a belbudai 12-15 lakásos társasházépítésekben van megfelelő kereslet és megtérülés.

Legfrissebb vállalkozása egy "fapados" busztársaság, amely komoly kihívója lehet a Volán-társaságoknak. Itt is egy volt kollégája kereste meg az ötlettel. Kedvesnek olyannyira tetszett az üzleti terv, hogy 200 millióval szállt be az üzletbe. Mivel a cél az, hogy a lehető legtöbben ismerjék meg az Orangeways nevét, erős marketing jellemzi ezt a befektetést. Egyelőre csak külföldre szállítanak utasokat, de gondolkodnak a belföldi járatokon is.

A zseniális beosztott

A sikeres vállalkozó egykori főnöke szívesen emlékszik vissza a ma oly sikeres kollegájára "Feri szuggesztív, segítőkész egyéniség volt, aki jó humorának köszönhetően azonnal beilleszkedett a csapatba" - mondja Mayer Zsolt (45) a Mars Magyarország Kft. (akkor Masterfood) vállalati kapcsolatok igazgatója.

"Ferinek ugyanakkor gondjai voltak a határidőkkel és néha kissé türelmetlenül viselkedett. Mindig egy picit előrébb akart járni, mint az kívánatos lett volna" - mondja Mayer, aki szerint talán éppen e nyughatatlanság vitte őt előre a piaci sikerek felé. No meg az is, hogy az indulásnál nagy segítséget nyújtottak Kedves Ferencnek a volt évfolyamtársai, akik akkoriban már vezető pozícióban voltak a nagy diszkontláncoknál. "Mint minden tehetséges ember, Feri is nagy volt abban, hogy a zseniális ötlet mellé a személyes kapcsolati tőkéjét is fel tudta használni vállalkozása beindításához". Hogy mindig keresni kell az újat, arra talán jó válasz, hogy Kedves Ferencéknek idén sikerült megállapodnia az Emporio Armanival egy magyarországi márkabolt megnyitásáról. Terveik szerint a cég őszszel nyitja meg üzletét, kávézóval egybekötve az Andrássy úton.

NÉVJEGY

Kedves Ferenc a Kereskedelmi- és Vendéglátó Ipari Főiskolán diplomázott. Bár feleségétől öt éve elvált, továbbra is kiváló kapcsolatban vannak. Két fiuk 9 és 6 éves. Kedves Ferenc jelenlegi párja Debreczeni Zita, az ismert modell. A vállalkozó Budán lakik egy XII. kerületi társasház legfelső szintjén. Hobbija az utazás és a golf. Nyáron rendszeresen jár Ibizára és Marbellára barátaival, illetve nagyon szereti az európai golfszállodákat. A fiatalember passzióból néha tréningeket tart cégeknek, amiért tiszteletdíjat is felvesz.

A SIKER TITKA

�� kereskedői érzék a piaci rések felismeréséhez
�� pozitív életszemlélet
�� sok munka
�� családi támogatás
�� jó menedzsment




Árfolyamok

EUR: 0CHF: 0USD: 0
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12