Betonbiztos befektetés

Írta: Haszon - Készült: 2013. augusztus 28.

Az Ivánka Beton fogalommá vált a dizájn nemzetközi világában. Bár Magyarországon még nem közismert a márkanév, a külföldi megrendelések mellett azért hazánkban is egyre több helyen találkozhatunk az Ivánkáékkal.


 

„Ha meg kellene határoznunk a cégünket és magunkat, akkor talán építőipari gyárként és dizájn stúdióként írnánk le” mondja Ivánka Katalin, a cég egyik alapítója. Különleges betontechnológiával burkolatokat, bútorokat, formatervezési tárgyakat készítenek. E technológia nagyon fejlődik, és egyre érdekesebb felhasználási területeken találkozhatunk majd az anyaggal, amelyekre húsz évvel ezelőtt még gondolni sem mertünk volna (ld. keretes írásunkat).

És hogyan képzelünk el egy dizájn beton gyárat? Hát biztosan nem úgy, ahogyan a főváros egyik külterületén, a XVI. kerületi Újszász utcai épület kinéz. Ugyanis itt valóban egy építőipari telephelyről van szó. Nincs semmilyen arra utaló jel, hogy két kreatív elme alkotásai készülnének. Betonkeverő gépek, vasállványok és rengeteg por. Semmi művészkedés, csak értékteremtés futószalagon.

Szerethető beton

„Egyszerűen azt döntöttük el, hogy olyan munkahelyet teremtünk magunknak, amely nem teher, inkább hobbi és élvezet” - mondja Ivánka András, a cég másik tulajdonosa és Katalin férje. „Ez természetesen csak úgy működhet, ha saját vállalkozást alapítunk.” Hogy miért éppen a beton? „Gyerekkoromban, sokakhoz hasonlóan az én családom is épített nyaralót, így már egész korán találkoztam ezzel az anyaggal és megragadott a sokoldalúsága. A betont napjainkban már sokrétűen használják, hosszú utat tett meg az építészettől a belsőépítészetig, a tárgykultúráig és más speciális területekig, ahol szintén jól megállja a helyét. Pontosan azért választottuk tevékenységünk bázisául ezt az anyagot és technológiát, mert külföldi útjaink és munkáink során megragadtak bennünk ezek az innovatív alkalmazási módok.”

Családi cégből nagyüzem

A 2011 decemberi alapításból úgy tűnik, mintha kezdő vállalkozás lenne a az Ivanka Factory Zrt., pedig tízéves múltra tekint vissza a cég. A működő luxusbeton manufaktúra korábban két kisvállalkozásban, az Ir-Comb Bt.-ben és az Ivanka Concrete Kft.-ben végezte dizáj beton tervező és gyártó tevékenységét. A részvénytársaság megalapításával az Ivanka szervezete alkalmassá vált erős pénzügyi befektető bevonására.

A korábban családi vállalkozásban működő, és hazai piacvezető luxusbeton cég a nemzetközi piachódítás kellős közepén áll, amelynek része, hogy 2011 szeptemberében sikeresen mutatta be Londonban Fashion, azaz divat divízióját. Egyik fő olasz partnere, a 14 Ora Italiana idén januárban elindította a nemzetközi forgalmazását a Cemento 14 névre keresztelt közös fejlesztésű külső homlokzati, belső falburkolat és padló dekorációs betonnak. Az olasz forgalmazó által nemzetközileg értékesített termék hatékonyan egészíti ki a korábban is nagyszériában eladott Flaster Tiles termékcsaládot. Utóbbi kiemelt célpiaca az Egyesült Királyság volt, ahol olyan épületekben látható, mint a Liberty London több száz éves nagyáruház, vagy éppen az új olimpiai helyszíneken megnyitott Ganapati étterem, Cow Sratford és Geronimo Inns. Az olasz és brit megrendelések teljesítése mellett az Ivanka sikerrel szállít közvetve vagy közvetlenül a világ számos pontjára Hong Kongtól Malajzián át egészen Ausztráliáig. Jelenleg már több mint harmincan dolgoznak a cégnél és a munkaadásban látják a jövőt is. „Arra gondoltunk, idővel olyan árvákat tudunk elindítani ebben a szakmában, akiknek egyébként csekély vagy semmilyen kitörési lehetőségük nincs. A gyakornoki programunk már elindult, amelyre várjuk a jelentkezőket” - mondja Ivánka András.

Mit hozott a befektető?

Idén 240 millió forintot fektetett a Docler Investments Kft. az Ivanka Factory Zrt.-be, melynek következtében 49 százalékos részesedést szerzett a társaságban. A kockázati tőkekezelő éppen azért látott jövőt a cégben, mert az egyedi termékek mellett, most már a tömeggyártást is megvalósították. „Most váltunk komoly céggé. A befektető rengeteget segített abban, hogy a cég megfelelően működjön, pénzügyileg is biztonságos legyen. Persze előtte sem volt amatőr, de ezzel a lépéssel beteljesülhet az álmunk, azaz Európában mi lehetünk a legnagyobb dizájn beton cég” mondja Ivánka Katalin. A Docler az első intézményi befektető a családi háttérrel működő vállalkozásban, amelyben a Startup Underground rendezvények nyomán ismertté vált szakember, Miskolczy Csaba is tulajdonossá vált.

A cég teljes, bővített sorozatgyártó kapacitását a már említett Újszász utcai gyártóbázison valósítja meg, ahol a 3600 négyzetméteres alapterületen a gyártóhely mellett új értékesítési és irodatér szolgálja majd a vevői igényeket és a dolgozókat, mint motivált közösséget. A kisebb alapterületű , szintén budapesti Bemutatóterem és Stúdió a belvárosban továbbra is fennmarad a mellette működő workshop laborral és manufaktúrával, az egyedi gyártás és a belvárosban mozgó ügyfelek hatékony kiszolgálására. „Amikor elindultunk, rengeteg munkával a 4-5 projektet tudtunk végigvinni évente, gyakorlatilag ketten” - meséli Ivánka András. „Most, az új gyáregységgel akár 20 projektet is vállalhatunk. Ezen megrendelések volumene 500 ezer forinttól egészen 20 millió forintig terjedhet.”

Nem hisznek a hitelben

„Már a kezdetekkor inkább külföldre mentünk dolgozni, hogy egy kis tőkét összeszedjünk a vállalkozásunkhoz” - meséli Ivánka András. „Később is mindig addig nyújtózkodtunk, amíg a takarónk ért. Talán furcsa ezt hallani, de a hitelezést elhibázott közgazdasági modellnek tartom. A törlesztés mindig bizonytalanságot hoz egy cég életében, ami természetesen nem jó. Eddig pályázatokon sem vettünk részt, de idén pozitívan bírálták el a munkahelyteremtésre beadott pályázatunkat. Sőt mivel harminc embert vettünk fel, a Budapestre elkülönített összeg majdnem 50 százalékát mi vinnénk el. Ezt az összeget gépesítésbe fektetnénk.”

Mérnök az emberek fejében

„10 év alatt nemcsak a céget fejlesztettük, folyamatosan magunkat is” mondja Ivánka Katalin. „Nekem meg kellett tanulnom ellenőrizni és behajtani a kiadott munkákat, mert ez az elején nehezen ment. András szigorú, de következetes, míg én egyik sem tudtam lenni. Azt hiszem én is fejlődtem, de az operatív vezető ő maradt. Inkább a kreatív irányítás az én feladatom.”

„Nem vagyok hajcsár, de fontosnak tartom, hogy mindenki ismerje el a hibáját. Ha én hibázom, beismerem, de elvárom ezt a beosztottjaimtól is” - állítja Ivánka András. „Nem szeretek panaszkodni, de sok munkásunktól kellett megválnunk, mert a szülei az előző rendszerben szocializálódtak és így álltak a munkához is. Egy ilyen embernek nehéz elmagyarázni, hogyan működik eredményesen egy vállalkozás. Azaz, ha ő nem dolgozik, akkor csúszik a határidő, ha csúszik a határidő, nem lesz elég megrendelés, ha nem lesz megrendelés, akkor nem lesz termelés és neki sem lesz munkája. Ez talán túlságosan is le van így egyszerűsítve, de lényegében erről van szó.”

Névjegy: Ivánka András és Katalin: András (33) és Katalin (31) házasok, viccesen úgy fogalmaznak, hogy már a második gyermeküket várják: az első, állításuk szerint, maga a beton. Azért kezdték el a vállalkozásukat, hogy azt csinálják, amit szeretnének, így a „hobbink a munkánk” az ő szájukból nem tűnik túlzásnak.




Árfolyamok

EUR: 318.05CHF: 280.09USD: 281.88
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12