Abroncsban utaznak

Írta: Haszon - Készült: 2008. július 01.
Igazi rendszerváltó sztori a gumiabroncsok forgalmazásával foglalkozó Marso Kft. története: a monopol helyzetben lévő "szocialista nagyvállalat", a Taurus néhány munkatársa szovjet abroncsok behozatalát javasolja. Miután a vállalat vezetőit mindez hidegen hagyja, saját vállalkozásban valósítják meg üzleti ötletüket.

A szabolcsi cég tulajdonosai végigjárják a szamárlétrát: míg az alapításhoz szükséges egymillió forint is csak autó apporttal jött össze, addig mára több mint 17 milliárd forintos forgalmú cégcsoporttá nőtték ki magukat.


Ugrás a piaci űrbe... Egy "szerencsés" esemény is segíti az indulást. 1990-91 fordulóján a Taurus fizetésképtelenné válik. Az állam viszont nem engedi, hogy a cég felszámolás alá kerüljön. Cserébe szűkítik a tevékenységi körét, ezentúl csak gyártással foglalkozik. Mivel a Taurus kényszerűen visszavonul a kereskedelemből, óriási vákuum keletkezik a piacon: a gumiabroncs egyik pillanatról a másikra hiánycikké válik. Így a Marso Kft. előtt egyszeriben megnyílnak az üzleti lehetőségek.

Közös cég az ukránokkal. "Abban az időben kezdtünk vállalkozni, amikor az egész társadalom átalakulóban volt. Az állami vállalatok sorra mentek tönkre. Mindenki azon törte a fejét, hogy mit lehetne csinálni" - mondja Somlai Sándor. A frissen alakult cég először egy ukrajnai kutatóintézettel lép kapcsolatba, amely központosított formában 17 szovjet gyárnak fejleszt gumiabroncsokat. Mivel a kutatóintézet megfelelő gyártókapacitással is rendelkezik, első körben vegyes vállalatot alapítanak a külföldi partnerrel. 1991 tavaszán érkezik meg az első szállítmány 10 millió forint értékben. Bár az ukránokat meggyőzik, hogy érdemes a cégnek bizományba adni az árut, a Marso Kft. hamarosan majdnem padlóra kerül.

Krízisállapotok. Mivel a partner nem szállít időre, a Marsonak nagyon súlyos fizetési nehézségei támadnak: félmillió forintos befektetésük egy hónap alatt kétszázezerre apadt. Ezért a tulajdonosok év végéig fizetés nélkül dolgoznak.

A cég megmentője egy ukrán kereskedelmi munkatárs képében érkezik el, akinek a segítségével 1991 októberében ötezer darabos gumiabroncsot szállitanak. Innentől új lendületet vesz az üzlet, ám a boldog időszak nem tart sokáig. Amikor a Szovjetunió felbomlik, a következő évtől az egyes tagállamok megszüntetik a halasztott fizetésen alapuló kereskedelmi rendszert. Ekkor már előre kell fizetni az orosz és más gyártóknak. "Ez a váratlan húzás majdnem ismét padlóra küldött minket. Egyik tulajdonostársunk annyira kétségbeesett, hogy el is hagyta a céget" - mondja Somlai.

A következő krízis "nem várat magára." 1995-ben a magyar kormány eltörli a halasztott vámfizetést. Amikor az áru beérkezik, azonnal vámot kell fizetni érte. Mivel nagy értékű beszállításaik voltak, nehezen vészelték át ezeket a válságos időket. Szerencsére ekkor már annyira megerősödtek, hogy a bankok is adtak hitelt - persze 30 százalékos évi kamatra.

Megerősödés. Az orosz személyautóabroncsok korszaka után európai gyártókkal veszik fel a kapcsolatot. A finn és cseh cégekkel kötött megállapodásoknak köszönhetően a Marso egyre inkább megerősödik. 1996-97 fordulóján ismét váltanak: a nagykereskedelmet kiegészítik a kiskereskedelemmel. Megvásárolnak néhány kisebb céget, és új telephelyeket létesítenek. Nagy ugrás a vállalkozás életében, hogy 2001-ben a német Continental franchise rendszeréhez csatlakoznak, így több energiát tudnak a személyabroncs üzletágba fektetni. Így jelenleg a teljes árbevétel több mint felét teszi ki a személyabroncs kereskedelem, a korábbi 20 százalékkal szemben.

A Marso már 2003-ban kezd el terjeszkedni Romániában, ahol ma hét telephelyen 80 emberrel dolgoznak, Marosvásárhely központtal. A tavalyi romániai forgalmuk 4,1 milliárd forintot tett ki.

Szervezetfejlesztés. A megerősödést követően egyre többet gondolkodnak a továbblépésen. Ennek megfelelően 2005-ben jelentős belső változásokon megy át a vállalat. Bevezetnek egy korszerű vállalatirányítási rendszert, leválasztják a cég 1,5 milliárdos ingatlanvagyonát, és kiszervezik a szerviz tevékenységet. 2005 szeptemberétől - társai szavazatai alapján - Somlai Sándor lesz az ügyvezető. Új hároméves programjánakfő célkitűzése a kereskedéstől az integrált szolgáltatások felé való elmozdulás. "Üzleteinkben egyfajta autószalon-hangulatot honosítottunk meg, ahol a vevő kényelmesen és gyorsan kap minőségi szolgáltatást" - mondja Somlai Sándor.

EU pénzek informatikára. 2005-ben a Marso Kft. elsőként nyeri el a GVOP keretén belül meghirdetett EU-s támogatást, amely a vállalaton belüli korszerű elektronikus üzletviteli folyamatok fejlesztését célozza. A menedzsment a legjobb nyugati cégek szervezeti mintáit igyekezett átültetni. Így jutottak el az integrált vállalatirányítási rendszer szükségességéhez. Az 56 millió forintos fejlesztéshez szükséges beruházás 50 százalékát vissza nem térítendő utófinanszírozás formájába nyerik el, a társaság történetében ez az első nyertes pályázat. A GVOP-től kapott 28 millió forint a hardver-, illetve szoftverköltségre volt elegendő, a dolgozók képzéséhez további 15 milliót kaptak EU forrásból.

Kiszervezett szerviz. A szerviz tevékenység kiszervezésére azért volt szükség, mert nem voltak elégedettek a számokkal. Jelenleg az üzemeltetők bérleti díjat fizetnek franchise szerződés keretében. A készletet és az informatikai eszközöket a Marso biztosítja, cserébe a mindenkori árbevételi tervük hat százalékát kérik royaltyként. Régi szervizes kollégáikat nem bocsátották el: tréningek keretében átképzések indultak, ennek végén megmérik a teljesítményüket. Erre a cég sokat költött, idén 20 milliót.

A belső átstrukturálás eredményeképpen 2005-től ugrásszerűen növekszik az árbevételük. Ráadásul ma már az emberi erőforrás a legfontosabb szempont a cégnél. "Régebben egyetlen szempont volt, hogy olcsó legyen a munkaerő. Ma már a szerviznél is HR eszközökkel történik a kiválasztás" - mondja Somlai.

Jövőbeni tervek. A hároméves program teljesítésével új tervet készítenek. Ennek lényege, hogy a tőzsdei cégek mintájára előtérbe helyezik az átlátható működést. A jövőben a hitelképesség, az eladósodottság és a profitabilitás lesz a három legfontosabb szempont, amelyben javulást várnak a számok szintjén. Bár a jövőben nem zárják ki, hogy tőzsdére viszik a céget, jelenleg ez még nem aktuális.

Az ügyvezető a jövőt tekintve optimista. Szerinte a személyautó-értékesítés csökkenése meg fog állni Magyarországon. A mezőgazdasági támogatások miatt pedig jó helyzetben van a haszongépjármű gumiabroncs piac.

Bár a megszorításokat ők is nagyon megérzik - a középréteg fizetőképességén keresztül - a cég mutatószámai folyamatosan javulnak. Somlai úgy véli: vállalkozóként az élőmunka terheinek csökkentésében látja a magyar gazdasági kilábalás egyik alapfeltételét.

EGY KONKURENS SZEMÉVEL

Jókor voltak, jó helyen - mondja Lakatos István, a Schlosser Gumi Kft. tulajdonosa a Marsóról. A teherautó abroncs kiskereskedelemben az első 3 között lévő Schlosser Gumi Kft. tulajdonosa szerint a Marsós fiúk ráadásul időben váltottak, a hálózatépítéssel és a romániai piac meghódításával pedig újabb minőségi ugrást hajtottak végre. "A nagy méretből adódóan talán veszítettek a rugalmasságukból. Mostanában pedig nagyon alá mennek az áraknak, ami nem tesz jót a piacnak" - véli Lakatos István, aki kiemeli: a Marso nem túlságosan hűséges a beszállítókhoz, egy-egy akció kedvéért gyakran új partnereket is keresnek.

NÉVJEGY

Somlai Sándor (52) Rakamazon, Tokajtól három kilométerre született. Vegyipari szakközépiskolában végzett Kazincbarcikán 1975-ben. Vegyész akart lenni Debrecenben, de nem vették fel. 1976-tól műszakvezető volt a Taurusnál. 1981-től Miskolci Egyetem Gépészmérnöki Karán tanult. Két gyermeke van, fia a cégben dolgozik, ő veszi át a szervizhálózat irányítását. Fiától unokája van, lánya Ausztráliában él.

Ember Zoltán




Árfolyamok

EUR: 0CHF: 0USD: 0
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12