Vírusmarketing

Írta: Alapblog - Készült: 2020. február 28.

Szubjektív kitekintő a magyar bevásárlóközpontok konzervkészleteiről és ennek tőkepiaci hatásairól.


A hét elején engedve a nemeztközi hírek nyomásának elmentem bevásárolni. Egy ötbetűs, leginkább nagykereskedőknek célzott hipermarketet látogattam meg este 8-kor. Vásárlólistámon többek között rizs, lencse, tészta, hús, liszt, konzervek, tehát elsődlegesen tartós élelmiszerek szerepeltek. Nincs bennem pánik a sokat emlegetett koronavírus miatt, viszont az ekörül kialakuló (sokszor irracionális) félelem okozhat zökkenőket az ellátási láncokban, mindössze ez ellen akartam egy biztosítás jellegű opciót „kötni”.

A belépés után rögtön jó pár raklapon 5 kilós kiszerelésű jázminrizs fogadott, külön kiemelve, hogy ha 3-at (vagyis 15 kg rizst) veszek egyben, úgy jobban járok. Közvetlenül mellette a kiemelt áruknál, zacskós (por) italok, tartós tejek, szárazételek, levesek voltak. A kereslethez jó eséllyel gyorsan alkalmazkodott a kínálat és a marketing is. Biztosan nem véletlen, hogy ezek az áruk vannak kitéve a legszembetűnőbb helyen. A polcok dugig tömve áruval, hiány alig. A boltban, ha nem is csak lézengtek, de tömeg egyáltalán nem volt, az árufeltöltők szorgosan tették a dolgukat. Közel másfél óra alatt mindent összeraktam és irány a pénztár. Az igencsak megfáradt pénztáros már szinte azt sem tudta hol van. Vonalkódolvasás közben pironkodva csúszott ki a száján: „elnézését kérem, de annyi konzervet, mint az elmúlt napokban még életemben nem adtunk el. Nagyon elfáradtam…” Az előttem vásárló és az utánam következő is hasonló kosárral állt a pénztárhoz.
Másnap reggel egy másik ötbetűs, ezúttal kiskereskedelmi üzletet is meglátogattam (pár dolog még hiányzott a listáról). A bejáratnál hasonló, de sokkal nagyobb tételű árukészlet várt. Legalább 4-5 tonnányi konzerv, befőtt, tisztítószer szép, katonás rendbe pakolva. Lényegi készlethiánynak nyoma sem volt. Egy árufeltöltővel ismét szóba elegyedtem, és megtudtam, hogy a helyzet itt sem más, mint az előző hipermarketben. Ezek az áruk minden korábbinál nagyobb tételben fogynak, a kézfertőtlenítőből már csak egyféle van, az is csak alig, szájmaszk a gyógyszertárban sincs. Tömeg most sem volt, de a kosárméretek jóval nagyobbnak tűntek, mint egy megszokott hétköznapon.

Statisztikailag egyáltalán nem reprezentatív, kételemű mintám alapján, és a kollégák eheti hasonló élménybeszámolóiból arra következtethetünk, hogy az első hullámú lakossági vásárlók már jó eséllyel megérkeztek a magyar boltokba és elkezdték a tartós fogyasztási cikkek otthoni felhalmozását. Az áruházláncok egyelőre áruval és rakodómunkással is remekül állják a sarat, sőt az előtérbe helyeztt árukból az is látható, hogy a multik reagáltak is a megnövekedett keresletre. A „vírusmarketing” működik, a tartós fogyasztási cikkek vásárlási kedve gyors ütemben nő.

Tőkepiaci szakemberként arra tippelek, hogy ahogy halad országról országra a koronavírus, a láncok már előre készülnek, készülni fognak készletekkel és jó eséllyel a vártnál jóval nagyobb eladásokról fognak beszámolni tartós fogyasztási cikkekből. Ez előrehozott vásárlás lesz, vagyis furcsa módon egy jó erős negyedévet várok az élelmiszerláncok első negyedéves értékesítési számaiban, majd, amikor elvonult a pánik, akkor ez az előrehozott vásárlás fogyasztássá fog alakulni, így a második vagy harmadik negyedév gyengébben fog sikerülni a vártnál. Ez komolyabb volatilitást is okozhat a negyedéves eredmények között, de ha pár hónap alatt alább hagy a koronavírus miatt kialakult média és egészségügyi (ma Európában egyelőre elsősorban média) pánik, akkor éves összesítésben nem is fog nagyon látszani a negyedéves kilengések okozta értékesítési változás. A konzervgyárak esetében már máshogy látom a helyzetet. Most olyanok is vásárolhatnak készleltet, akik egyébként soha nem (vagy csak kis arányban) szoktak. Így például konzervgyárak esetében (ha végig termelőképesek tudnak maradni az év során) jelentősebb árbevétel növekedést és eredménynövekedést is el tudok képzelni. A fő kérdés számomra az, hogy ez egy pár hetes, hónapos döccenő és emiatt egy remek lehetőség ezen cégeknek a készletek kisöprésére sőt akár jelentősebb áremelésre is a kialakult kisebb árérzékenységű kereslet mellett, vagy akár 4-6 hónapig velünk maradó félelem, ahol már tényleg megdöccenhetnek az ellátási láncok és kialakulhatnak tartós hiányok is a polcokon.

Nyilván erre ma biztos választ adni nem lehet. Érdemes azonban figyelemmel követni az eseményeket és ahol szükséges, megtenni a tőkepiaci téteket is. Felfokozott érzelmű időszakokban a lakosság és a cégek is hajlamosak túlreagálni a valós események okozta hatások súlyát, és ez gyakran jó vételi lehetőségeket kínálhat egy hosszú távú befektetőnek.

The post Vírusmarketing appeared first on alapblog.




Árfolyamok

EUR: 359.09CHF: 339.21USD: 327.07
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12