Kőkemény edzés kezdőknek is: Ez itt Spárta!

Írta: Schilling Tamás - Készült: 2018. február 15.

Ki ne szeretne úgy kinézni, mint a 300 című film spártai harcosai? A cross tréning edzői éppen ezt érik el. Hogyan? Egy óra szinte pihenés nélküli kemény csoportos edzéssel.


A 300 című film megváltoztatta az ókori Spárta megítélését. Már nem rabszolgatartó brutális katonák voltak, akik a gyengébb felépítésű csecsemőket lehajítják egy szikláról, hanem kőkemény, becsületes (nem mellesleg rendkívül izmos) harcosok. Szóval egyszerre sokan szerettek volna úgy kinézni, mint ők. Mi megmutatjuk, hogyan lehet ezt elérni!

Próba-szerencse

Már a személyi edzőkkel készített interjú közben is ki kellett próbálnom néhány gyakorlatot, a jelenlegi edzettségi szintem mellett, említettem nekik: „lehet”, hogy meg fogok halni, ha végigcsinálom a teljes edzést. Mire azonnal jött a mosolygós válasz: „Nem! Az biztos, hogy meg fogsz halni. Majd írd össze edzés előtt, kit kell értesítenünk.”

Azért ne úgy képzeljük el Molnár Viktort és Kozák Attilát, hogy a gyengébben teljesítőket lehajítják a harmadik emeletről, mint a Taigetoszról. Ők inkább lelkesítenek és hajtanak mindenkit.

Egy óra küzdelem önmagunkkal

Az edzés 6-15 állomásból (stációból) áll - attól függően hányan vannak az edzésen, mindegyiknél egy ember-, amelyeknél egyenként nagyjából három percet tölt minden résztvevő, pihenés nélkül. Ebben van saját testsúlyos gyakorlat, TRX, homokzsák emelés, workout kötél vagy éppen lánccal futás.

Miután lemegy egy kör, azaz mindegyik állomáson járt mindenki, ha engedékenyek az edzők, akár egy perc teljes értékű pihenő következik. Mi például egyszer pihenünk egész idő alatt... Két kör között két csoportban váltófutás következik medicinlabdával vagy ugyanezzel az eszközzel pók-illetve rákjárásban hajtunk. Általában négy teljes kör fér bele egy órába. Az ismétlésszámok az utolsónál már erősen a nulla felé közelítenek. Ekkor jön Attila: „Nyomjál bele még kettőt!” Nem félelemből, de megcsinálom. Még a következő állomás előtt hozzáteszi. „Ez az! Ez szép volt.”

Még két nap után is érzem a „jóleső fáradtságot”. Talán jobb szó az izomláz. Egészen egyszerűen mindenhol fáj.

Csak magunkkal kell foglalkozni

Nagyon sokan félnek a csoportos óráktól, mert nem szeretik, ha nézik őket. A Cross tréning alatt nincs idő mással foglalkozni. Furcsán hangzik, de olyan, mint egy csoportos személyi edzés. Molnár Viktor és Kozák Attila mindenhol ott van, ha valaki rosszul végezné a gyakorlatot, vagy éppen megállna. Az óra felépítéséből adódik a kötetlensége is. Szinte bármilyen új eszközt be tudnak építeni az állomásokba, ezeket akár edzés közben is váltogathatják. „Sok testépítő nem mer eljönni, mert fél, hogy nem bírná” meséli Molnár Viktor. „Pedig azoknak, akik nem szeretik a futást, mint kardio edzést, kiválóan megfelel. Én is így vagyok ezzel.”

Egy „spártainak” ugyanis nemcsak egy súlyzót kell felemelnie, ugyanezt futva is meg kell csinálni. Az ilyen edzést tökéletes állóképességet biztosít azoknak, akik küzdősportot űznek, vagy éppen versenyszerűen futnak, de a saját határaink legyőzésére is alkalmas. Így szól a jelmondatuk is: Kitoljuk a határaidat!

Bárki elkezdheti

„A 15 éves lányoktól a 60 éves férfiakig sokan kipróbálták már az edzésünket” mondja Kozák Attila. „Nem számít sem a kor, sem az állóképesség.” A magam nevében azért hozzátenném, hogy valamennyi állóképesség azért nem árt. Vagy már előre beszéljünk az edzőkkel, milyen állomáson mekkora súllyal dolgozzunk, mekkora ismétlésszámmal. Ha elkezdődik, akkor a zene és a lelkesítő szavak miatt megerőltethetjük magunkat. És a látszat ellenére nem ez a cél. Mindig eggyel többet, de nem kell kikészítenünk magunkat.

 

Különleges „stációk”

Workout kötél: A kötél hasonló, mint amilyen az iskolai tornatermekben található, csak kicsit vastagabb és nehezebb. Körülbelül 6 méter hosszú, középen áthúzzák egy karabineren. Két kézzel meg kell fogni és pörgetni.

Súlygolyó: Egy gömb alakú súly tetején egy fogantyúval. A legváltozatosabb gyakorlatokat lehet vele végezni. A kipróbált edzésen négy féle gyakorlatot is végeztünk ezzel az eszközzel.

TRX: Egy olyan heveder, mely végein fogantyúk (a kéznek) találhatók. A sportszert rögzítve a plafonra, oldalfalkonzolra, a gravitációval szemben fejtünk ki erőhatást.

Homokzsák: Egy henger alakú homokzsák, amelyen két fogantyú van. Mivel az eszköz nem fix, folyamatosan egyensúlyoznunk is kell a gyakorlathoz, így teljesebb a mozgás.

Saját testsúlyos gyakorlatok: Mint a nevéből is látszik, a lényeg, hogy önmagunkat használjuk súlynak. Ilyen a húzódzkodás, fekvőtámasz, tolódzkodás. De ide tartoznak a hasizom gyakorlatok is, mint a lebegőülés (képünkön).

Hasizom kerék: Egy nagyjából 15 centiméter átmérőjű (mint egy roller kerék), amelynek középéből két irányba két fogó áll ki. Használat: négykézlábra ereszkedünk, megfogjuk a kereket és előregurulunk, úgy, hogy a térdünk a helyén marad, majd vissza.




Árfolyamok

EUR: 333.83CHF: 310.72USD: 299.29
 

Legnépszerűbb cikkek

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12