Itt a forintos Revolut – Most érkezett meg igazán a bankok újabb kihívója

Írta: Alapblog - Készült: 2019. május 22.

Itt a forintos Revolut – Most érkezett meg igazán a bankok újabb kihívója


Ha külföldre érkezik, az első SMS-t a mobilszolgáltatója küldi önnek, de gondolt már arra, hogy a másodikat küldhetné a bankja is? Például kaphatnánk az alábbi üzenetet: A tranzakciók díja eltér a hazaitól: sokkal több Ft – írhatná az OTP minden devizaszámlával nem rendelkező ügyfelének. De annyi is elég lehetne, hogy: Kellemes utazást, az Ön boldogsága a miénk is! Ugyanis a bankja számára nincs is jobb időszak, mint mikor az ügyfele külföldre utazik.

Mennyit költött legutóbbi utazása alkalmával? Kártyával fizetett? Lehet, hogy többet is mint gondolná. Forintos bankszámlájához tartozó kártyájának használatakor ugyanis a bankja pénzváltási költséget számol fel a külföldi devizában vásárolt termékek miatt.

Ha külföldön inkább valutával szeret fizetni, akkor még otthon a külföldi útja előtt fizeti meg a pénzváltás költségét (jobb esetben egy bankoknál kisebb valutaváltási költséggel dolgozó pénzváltónak), és még az utazás végeztével is marad valamennyi nem felhasznált valuta a zsebében. Ha külföldre utazunk, ezek szerint együtt kell élnünk azzal, hogy már nem csak az árszínvonal- különbözet miatt érhet kevesebbet a bankszámlánkon lévő összeg.

Revolut sztori

A Revolut egy 2015-ben alapított fintech, ami ingyenes nemzetközi utalást, díjmentes költést, díjmentes készpénzfelvételt biztosít 130 országban. A cég lelke egy mobiltelefonra letölthető alkalmazás, ami nagyon hasonló egy fejlett mobilbankhoz. Egy pár perces mobilon történő regisztrációs folyamat és személyazonosság ellenőrzés után már használhatjuk is az új „digitális bankunkat”. Feltöltés után egyből vásárolhatunk az interneten az új virtuális kártyánkkal, de néhány napon belül a fizikai kártyánk is megérkezik, és hagyományos boltokban való vásárlásnál is elkezdhetjük a spórolást! A Revolut több mint 4 millió ügyfele a cég tájékoztatása szerint: több mint 350 millió darab 40 milliárd dollár értékben végrehajtott tranzakcióval 750 millió dollárt spórolt meg ügyfeleinek.

Hol keres ezen a Revolut?

A válasz, hogy egyelőre nem keres, de ne legyen kétségünk afelől, hogy egyszer majd szeretne. A bankok számára a Revolut egy nagyon piacromboló versenytárs, a banki díjbevételeik egy része a Revolut (és a többi agresszíven terjeszkedő fintech) előretörése miatt egyre nagyobb veszélyben van. Főleg azok, amelyek a legjövedelmezőbbek voltak és jelenleg drága banki szolgáltatásnak számítanak. Nem véletlen, hogy pont ezekre a területekre jöttek létre az új megoldásokat hirdető cégek – a kapitalizmus működik.

A mostani 3 milliós ügyfélbázis lehetővé tette, hogy bizonyos mértékű bevételt szerezzen a Revolut. Elsősorban azokon az ügyfeleken kezdett el keresni, akik intenzíven használják a szolgáltatását. A másik bevételi forrás az ügyfelek feltöltött pénzének használata, amire nem fizet kamatot. Továbbá az egyes szolgáltatásokon megszűnik a díjmentesség, ha a felhasználó elér egy bizonyos limitet, keretet. Például az ATM-eken havonta ingyenesen legfeljebb 200 eurót lehet felvenni. A limit elérése után a felvétel díja 2 százalék lesz. Az elérhető legjobb devizaárfolyamon történő devizaváltás, utalás, költés legfeljebb 6000 euróig ingyenes. Ezt meghaladva már tranzakció arányosan 0,5 százalékot kell fizetni. A cég létrehozott havidíjas csomagokat is (Prémium, Metal), ami további szolgáltatásokat is tartalmaz (egészségbiztosítás, repülő késése, egyes limitek emelése, vagy eltörlése). A prémium díjcsomag havonta 2600, a „Metal” 4700 forintért érhető el.

De valóban félniük kell a bankoknak?

A fintech cégek méretükből adódóan gyorsabban tudják hasznosítani a technológia nyújtotta előnyöket, mint a nagy bankok. Fiókok nélkül kisebbek a működési költségek és ezáltal olcsóbb szolgáltatást tudnak nyújtani a nagy bankokhoz képest. A fent említett dolgok miatt, a fintech szolgáltatók olcsóbbak, gyorsabbak, rugalmasabbak és magasabb ügyfélélményt nyújtanak. Egy fintech számára az életciklusa elején egy teljesen elfogadott stratégia, hogy a piaci részesedésének növelése érdekében feláldozza a profitabilitását. Kezdetben a cég mérete miatt nem is okoz problémát a veszteségek finanszírozása. A cég növekedésével, azonban az abszolút szám egyre nagyobb lesz, és a befektetők jogosan követelhetik a megszerzett piaci részesedés monetizálását, ezzel drágábbá téve a Revolut szolgáltatásait is. Minden kétséget kizáróan lassabbak a bankok, de mégis hatalmas erővel és lépéselőnnyel bírnak. A bizalom a mozgatórugója a pénzügyeknek, ezt nem lesz könnyű a fintech cégeknek kiérdemelni, főleg a személyes ügyfélkapcsolat hiánya miatt. Az emberek pedig nem szívesen váltanak. „Már legalább 10 éve utálom a bankomat, mégsem váltottam”. Az alapértelmezett opciót választjuk a rendelkezésre álló lehetőségek közül. A viselkedési közgazdaságtan egyik fontos kutatási területe az az óriási különbség, ami aközött van, amit az embereknek racionálisan „kéne”csinálniuk, és amit valójában csinálnak. Ennek a különbségnek nagy részét a súrlódás okozza. Az emberek a legkisebb ellenállás, legkisebb súrlódás útját szeretik választani. A bankok pedig különösen jók abban, hogy ellenállást hozzanak létre azokon az utakon, amiket nem szeretnének, hogy válasszunk.” A bankok nagyon jók abban, hogy súrlódást keltsenek, gondoljunk csak a bankszámlaváltás költségeire (tranzakciós költségek, kártyafelmondási díj) és a vele járó hosszadalmas utánajárásra.

Miben más a Revolut, mint egy hagyományos bank?

Egyre kevésbé más. A Revolut az európai banklicenszt is megszerezte, és nagyon sok olyan terméket nyújt már, mint amit a hagyományos bankok. A teljesség igénye nélkül: biztosítás, utalás, devizakonverzió. Tervezik a hitelezés és a megtakarítási szolgáltatások bevezetését is. Emellett elérhető szolgáltatás a közösségi kölcsön, költési szokásainkra vonatkozó elemzés, statisztikák és rengeteg más apró újítás. A Revolut egy olyan platform, ami a bankoknál nem, vagy nem olyan minőségben, vagy drágán elérhető szolgáltatásokra kitalált fintech megoldások összességét integrálja. Mi banki ügyfelek ugyanis lusták vagyunk. Még bankok között sem szeretünk váltani, hogy a költségeinket csökkentsük. A társadalom csak egy nagyon vékony szelete lenne hajlandó 4-5 applikációt párhuzamosan használni, hogy egy kicsit spóroljon vagy új szolgáltatáshoz férjen hozzá. A megoldások egyetlen alkalmazásba integrálása már jelentősen csökkenti a belépési korlátot. Ez lehet a Revolut sikerének záloga.

Azzal, hogy ingyen nyújtja a devizaátváltási és nemzetközi utalási szolgáltatásokat, a Revolut nem keres pénzt, stratégiája a gyors és agresszív felhasználószám-növelés, hogy utána megnyíljanak a cég számára a keresztértékesítési lehetőségek.

Forintos Revolutot mindenkinek!

Magyarországon 100 ezerbanki ügyfélre pályázik a Revolut, és most az áttöréshez megnyitották a forint feltöltés lehetőségét. A forintfeltöltéssel megnyílt az út a Revolut magyarországi betörése előtt, talán a legjobbkor, így a külföldi nyaralás előtt állók is visszaszerezhetnek egy keveset az utóbbi hónapok forint gyengüléséből. A bankok és a fintech cégek csatájából még korai lenne győztest hirdetni, de mi fogyasztók, rosszul nem jöhetünk ebből ki

Apollo




Árfolyamok

EUR: 324.96CHF: 299.19USD: 293.15
 

Legnépszerűbb cikkek

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12