Mutatunk 6+1 egészséges élelmiszer, amelyek fogyasztása jobb kedélyállapotot is okozhat
Fotó: Shutterstock

6+1 élelmiszer a boldogságdiétához

Az elfogyasztott élelemiszerek befolyásolhatják az elme működését. Mutatunk 6+1 olyan egészséges ételt, amelyek fogyasztása javíthat a mentális egészségen, így hozzájárulhat a jobb kedélyállapotunkhoz.


Jól lakhatunk velük, és boldogabbak is lehetünk általunk?

A táplálkozásnak abban is nagy szerepe lehet, hogy az agyunk hogyan érzi magát. A The British Medical Journal című orvosi folyóiratban megjelent kutatás szerint a rossz táplálkozás akár depressziót, szorongást és agressziót is előidézhet. Azonban a megfelelő ételek fogyasztása hozzájárulhat a mentális egészségünkhöz.

Rachel Engelhart, dietetikus szerint bizonyos egyészséges ételek egyszerre segíthetik hozzá az emberi szervezetet a megfelelő energiaszinthez és a pozitív hangulathoz is – írja a Magyar Mezőgazdaság. Mutatjuk, ő melyik 6+1 ilyen élelmiszert ajánlja:

1. Zsíros halak: A lazac, a makréla és a tonhal omega-3 zsírsavakban gazdagok, amik előnyösek a szívnek, a szemnek, illetve az agynak is. Gyulladáscsökkentő tulajdonságaik vannak, és képesek átjutni az agyba, közvetlen hatást gyakorolva az ottani hangulatszabályozó molekulákra és neurotranszmitterekre. A kutatások összefüggésbe hozták az alacsony omega-3 zsírsavszintet az olyan hangulatzavarokkal, mint a depresszió és a szorongás.

2. Joghurt: A lactobacillus nevű baktériumtörzs olyan élelmiszerekben található, mint a joghurt, a kefir és a savanyú káposzta. A dietetikus szerint, ha a bélrendszert táplálják ezzel a jó baktériummal, azzal nemcsak a depressziót tartható távol, hanem növelhető a stresszel szembeni ellenálló-képesség is.

3. Banán: A banánnak magas a B6-vitamin-tartalma, amely a "boldogsághormon", a szerotonin termelődésének egyik tápanyaga. A banán prebiotikus rostokat tartalmaz, amelyek a lactobacillusokkal együtt elengedhetetlenek a bélrendszer egészségéhez, ami elősegíti a boldog agyat.

4. Túró: Az L-tirozin aminosavra a dopamin és a noradrenalin előállításához van szükség, két olyan neurotranszmitterhez, amelyek befolyásolják a hangulatunkat, és könnyen kimerülhetnek. A forrásai közé tartoznak a szójatermékek, a csirke, a hal, a diófélék, a magvak, az avokádó, a banán és a túró. Az utóbbi magas fehérjetartalma (kazeinfehérje) pedig hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet előállítsa és felhasználja a hangulatjavító hormonjait. Ezenkívül a túró szelént is tartalmaz, amely összefüggésbe hozható a depresszió kialakulásának kisebb kockázatával.

5. Diófélék és magvak: A magnézium támogatja a szervezet energiatermelését. Ha nem jutunk hozzá az ingerlékenységhez, szorongáshoz, álmatlansághoz és nyugtalansághoz vezethet. A diófélék és a magvak nagyszerű forrásai ennek a létfontosságú tápanyagnak. Továbbá a triptofánnak, ami az emelkedett hangulattal hozható összefüggésbe.

6. Osztriga: Az osztrigának magas a cinktartalma, melynek hiánya az emberi szervezetből összefüggésbe hozható a szorongással és a depresszióval. A tirozintartalma pedig segítitheti a szervezetünket a "jó közérzet" hormon, a dopamin termelésében.

6+1. A kedvenc csemegéink: A szakértő szerint fontos a táplálkozási egyensúly, ezért be kell építeni olyan ételeket is az étrendbe, amelyeket nagyon szívesen fogyaszt az ember, különben kedvezőtlenül alakulhat a hangulat is. Tökéletes választás lehet az étcsokoládé, amely természetes szerotonint tartalmaz, és támogathatja a mentális egészséget is.

The Conversation

Ne hagyd ki!