10 tipp: Így vegyen fel munkavállalót 2018-ban

Írta: Karácsony Zoltán - Készült: 2017. december 23.

A magyar munkavállalók teljesen új és szokatlan szerepben találják magukat. Eddig nekik kellett sorba állniuk, most a cégek próbálják őket magukhoz csábítani. Éppen ezért a munka­adónak jobban oda kell figyelnie a felvételre. Összefoglaltuk a legfontosabb elemeket és ajánlunk néhány egyszerű, de látványos fogást.



November 7-én este 18 órakor hosszú sor kígyózott a pesti Anker’t romkocsma előtt, a Paulay Ede utcában. Nem koncertre gyülekezett a tömeg, hanem a Dreher Sörgyárak első állásbörzéjére. Nem sokkal később már egy kis teremben 20 perces mini előadások zajlanak a sörkészítéstől a fogyasztási szokásokig. A nagy „zsibongóban” 5-6 szakmai sarok várja az érdeklődőket (például karriersarok, pénzügy, termelés), ahol a sörgyártó és forgalmazó munkatársaitól lehet kérdezni. A falon álláshirdetés, a gyakornoki program bemutatása és fotók különféle vállalati megmozdulásokról, programokról. Aki sörkóstolói karriert célozna meg, annak a cég európai sörkóstolási vezetője ad tanácsokat első kézből. A sörpult előtt pedig folyamatosan 5-6 méteres a sor, a bejáratnál kapott kupont mindenki szeretné egy korsó csapolt Pilsner Urquellre váltani. A Dreher példája jól mutatja, hogy egy kis kreativitással látványos eredményt lehet elérni. Hagyományos állásbörze helyett (ahol a kiállító a sok közül csak egy) lehet sajátot tartani.
Az égető munkaerőhiány beindítja a fantáziát: formabontó eszközzel rukkolt elő egy évvel ezelőtt a Spar is. Egyik budapesti boltjában úgynevezett toborzóirodát alakított ki, ahol egy HR-es várja az érdeklődőket: ő beszél az állásokról, fogadja az önéletrajzokat és válaszol az egyéni kérdésekre.
Nem kell azonban ismert cégnek lenni ahhoz, hogy ilyen akciók sikeresek legyenek. Például egy vendéglátóegység szervezhet mixerbajnokságot és a legjobbaknak állást ajánlhat.


Egyedi, személyes hirdetés
Nem csupán toborzói rendezvényekkel lehet kiemelkedni a munkaadók tömegéből, hanem például a hagyományos álláshirdetéssel is.
Buda Szabolcs toborzási szakértő azt tapasztalta, hogy számos cég elköveti azt a hibát, hogy csak az elvárásokat és a feladatokat sorolja hosszan a szövegben és szinte a munkaköri leírást adja közre. Míg arról hallgat, hogy mit kínál a munkatársaknak ezért cserébe. Nem csupán a „versenyképes fizetés” és a „dinamikus csapat” lehet ez, hanem cafe­teriaelemek is: bérlet futballmeccsekre/színházba, ingyenkávé, diploma finanszírozása. Vagy éppen az, hogy van zuhanyzó a kerékpárral bejáró kollégáknak.
„A szövegezésbe érdemes bevonni a kollégákat. A vezető megkérdezheti tőlük, hogy ők miért szeretnek itt dolgozni. A válaszokat pedig beleszőheti a hirdetésbe” – ad tippet Buda Szabolcs.
A hirdetést a leendő vezető is megfogalmazhatja, például a következő módon: „Csapatomba keresek... Dolgozzunk együtt...”
Fotó is betehető a csapatról, az irodáról. Az így összeállított álláshirdetést nemcsak az online portálokon lehet elhelyezni, hanem például bolti állás esetén kinyomtatva a bejárathoz, és önéletrajz-leadó sarkot is ki lehet alakítani. Máris vonzóbb képet ad magáról a cég, mintha egy fehér papírt ragasztana a boltajtóra, rajta ezzel: „Eladót keresünk”.


Motiváló ajánlási rendszer
Az élelmesebb hazai kis- és középvállalkozások átvették a multik körében rendszerré fejlesztett ajánlásokat („Ismersz valakit, aki alkalmas lenne nálunk…?”). „Statisztikák szerint világszerte a cégek 48 százalékánál így érkezik a legtöbb új kolléga. Érdemes pénzjutalomhoz kötni a sikeres közvetítést. Ezzel a kollégák még inkább motiváltabbak lesznek, hogy megmozgassák kapcsolatrendszerüket – akár a közösségi médián keresztül” – mondja a toborzási szakértő.


Átlátható felvételi folyamat
A pályázók szeretik látni, hogy mi vár rájuk, ha beadják a jelentkezésüket. Akadnak cégek, amelyek már kommunikációs anyagaikban jelzik a mérföldköveket (tesztek, csoportos, szakmai, HR-es, menedzseri interjú stb.) és nagyjából ezek hosszát. Csökkenti a bizonytalanságot, transzparenssé teszi a kiválasztást ez a hozzáállás.


Szabja mobilra
Rengeteg (főleg fiatal) álláskeresőt elveszít az a cég, amely nem mobilra optimalizálja a felvételi folyamatát. A céges weboldal az okostelefon kijelzőjén nem élvezhető vagy éppen a pályázatot nem lehet telefonon keresztül elküldeni. Az álláskeresőknek már közel a fele mobilról böngészi a munkákat. A 35 alatti korosztálynak már több mint a fele használ okostelefont álláskereséséhez.


Adjon visszajelzést
A leggyakoribb pályázói panaszok között szerepel. Kis- és középvállalkozásoknak sokszor nincs kapacitása erre, de ez is kezelhető némi kreativitással. Például egy erre a célra létrehozott e-mailcímre beállított automatikus válasszal, hogy „Köszönjük, megkaptuk pályázatát”. Ha nincs kapacitása mindenkinek érdemben visszajelezni, akkor írhatja: „Kicsi csapat vagyunk sok munkával. Csak állásinterjúra való meghívás esetén tudunk jelentkezni. Kérjük szíves megértését!”


Jó helyszín, jó légkör
Apró figyelmesség állásinterjúra hívás előtt, ha útvonalleírást küld (hogyan juthat ide a pályázó), mit mondjon a recepciónál és ki várja az irodában. Hogy még a nagyok közül is sokan hibáznak, ezt bizonyítja a néhány hete történt eset: Egy fiatal informatikus egy országosan ismert nagy presztízsű céghez ment állásinterjúra. Levegőtlen, ablaktalan, kicsi tárgyalóba ültették be. A cég munkatársai csak a feladatokról beszéltek, de nem túl lelkesen, tőle alig kérdeztek valamit. „Nagy csalódás volt, hozzájuk biztosan nem megyek” – mondja Balázs. Véleményében benne van minden, amire érdemes figyelni. Az állásinterjú hozza meg a kedvet a munkához. Legyen kellemes a tárgyaló, lelkesek a felvételiztetők és érdekelje őket az asztal másik oldalán ülő jelölt. Ezenkívül adják meg a lehetőséget, hogy a jelölt is kérdezzen, azokra pedig lehetőség szerint konkrét válasz érkezzen.


Legyen ott a vezető is
„Próbáljon meg minél kevesebb interjúkört szervezni. Inkább legyen jelen vagy váltsa egymást egyetlen interjú alatt a HR-felelős, a szakmai vezető és az ügyvezető, mint hogy 2-3 körben más-más munkatárs hallgassa meg ugyanazt a jelöltet” – javasolja Buda Szabolcs. Külföldön van arra példa, hogy a legkapósabb (informatikus) munkavállalókat felveszik személyes interjú nélkül is, akár csak egy szakmai kérdéssor kitöltését követően.


Jelentkezzen időben
A jelenlegi munkaerőhiány idején döntő lehet a visszajelzés gyorsasága, így igyekezzünk minél előbb dűlőre jutni. Az interjú végén tanácsos megállapodni abban, hogy ki jelentkezzen és nagyjából mikor. Ez a jelöltet sem hagyja bizonytalan helyzetben, a megadott határidőig számol azzal, itt befuthat. Ha esélyes az illető, de 2-3 hétig nem születik döntés, akkor jelezze elégedettségét az illető felé, például így: „Ön a három legesélyesebb között van.”
A döntésről a megbeszélt időpontig tájékoztassa az interjúkra behívottakat – még elutasítás esetén is. Fontos a profi kezelésük, mert később vásárlóként, fogyasztóként, üzleti partnerként lesz véleménye cégünkről és azt elmondja környezetének.


Ne veszítse el a kapcsolatot
Kérjen engedélyt az elutasított pályázóktól önéletrajzuk tárolására és a jövőbeli kommunikációra (például céges karrier hírlevelek, állásajánlatok küldésére). Fontos adatbázis építhető így ki, méghozzá olyan jelöltekkel, akikkel már kapcsolatba kerültek.
Menetrend az indulásra
Munkaadóként is készüljön az új kolléga első munkanapjára, mert az első benyomás meghatározza a lelkesedését. „Ha állásinterjún születik meg a megegyezés, akkor a vezető már körbe is vezetheti őt és bemutathatja a csapatnak. Ha erre nincs mód, akkor kör-emailt küldhet az új munkatárs érkezéséről. Legyen kijelölt kolléga, aki reggel mosollyal fogadja. Legyen előkészítve a munkaállomás, a szék, az informatikai háttér, a névjegykártya, és ha van, akkor a munkaruha is” – mondja Buda Szabolcs. A nyíregyházi Legónál általában a town-hall meetingen (a nagy plénum előtt) mutatja be az új munkaerőt a felettese. A vezetőnek pedig kötelező az új kolléga első munkanapján vele ebédelnie.

Legyen betanulási terv
A Legónál mindenki betanulási tervet is kap, amely három elemből áll: az egyik a munkakörhöz kapcsolódó tudást és annak elsajátítási lépéseit tartalmazza. Emellett a kolléga kap egy brick mate-et (a cégnél magyarul „kockapajtinak” hívják), aki informális támogató, bevezeti őt a közösségi életbe. Ha valami gondja támad a munkatársnak, infóért hozzá fordulhat. Harmadik segítőként ott a szakterületi vezető, aki rendszeresen találkozik, visszajelzést ad. Érdekesség, hogy a dán központú cégnél a betanulás kötelező eleme egy közös Lego-építési gyakorlat, ami a céges értékek megtanulását, az elköteleződést segíti.




Árfolyamok

EUR: 312.89CHF: 261.18USD: 256.4
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12