12 szakma, ami pár éve még nem létezett

Írta: Karácsony Zoltán - Készült: 2018. július 26.

A mostani kisiskolások 65 százalékának olyan munkája lesz, amely ma még nem létezik. Ez a meghökkentő megállapítás a World Economic Forum kutatásában szerepel. A technológiai változásokkal, a közösségi média térnyerésével már az utóbbi években egy sor új szakma jött létre. Most egy tucat ilyent mutatunk be, ami jó perspektívát kínál szakmai kihívásban, fizetésben, előrelépésben.


 

Mood manager – boldogságmenedzser

 „Egy mood manager szeret az emberekkel foglalkozni, magas szintű lojalitás van benne a cég iránt, empatikus, kreatív, több területet átlát” – fogalmaz Tilesch Anna, aki egyébként pszichológus, mediátor és mentálhigiénés tréner végzettséggel is rendelkezik.

Anna korábban egy fejvadászcégnél (IseeQ) dolgozott, ahol ‘happiness hero’-ként kezdték el szólítani a kollégák (boldogsághős). Most egy állásportálnál (Lensa) tölti be a mood manager pozíciót. Feladata, hogy a munkatársak – főként szoftverfejlesztők, informatikusok – jól érezzék magukat a cégnél. Azért is különösen fontos ennek elérése, mert az IT-sok az álláspiac sztárjai, naponta bombázzák őket más cégek állásajánlatokkal. Aki azonban szeret bejárni dolgozni, mert figyelnek igényeire, jó a társaság és izgalmas munkát végezhet, ő nem akar más munkahelyre váltani. Még valamennyivel több pénzért sem.

Anna ennek jegyében végzi munkáját: kéthavonta csapatépítő programokat szervez, felméri a munkatársak étel - és italfogyasztási igényeit, gondoskodik arról, hogy mindig legyen ebből az étkezőben, beszerzi az irodaszereket, figyel a megfelelő arculati elemekre az irodában, segít az újonnan érkező munkatársak beilleszkedésében. Ha valakinek problémája van cégen belül bármivel, bátran fordulhat hozzá, a konfliktuskezelésben is jártas.

A Lensa éppen költözés előtt áll, Anna az új iroda dolgozóbarát kialakításában is részt vesz, például az egyedi igények felmérésével. A mood manager részben átfedést mutat az irodavezető munkával, mégsem teljesen az, sokkal inkább emberfókuszú.

 

YouTube sztár / vlogger

Már nemcsak a hagyományos médiumokban (tévé, rádió) lehet országos vagy annál is nagyobb ismertséget szerezni, hanem a közösségi médiában is. Az első számú oldal, amelyen nézőközönség toborozható, a YouTube videómegosztó. A leglátogatottabb hazai csatornáknak közel 900 ezer feliratkozója (Videómánia, PamKutya) és havi 7-8 millió megtekintése van, a top 10-be is 400 ezer feliratkozó körül lehet beférni. A Youtube-erek látogatottság és szponzori támogatások révén jutnak pénzhez. Utóbbira már ügynökségek is szerveződtek illetve a korábbiak közösségi médiás üzletágat nyitottak, akik közvetítenek a vlogger és a reklámozó között.

 

Influencer - véleményvezér

Nem klasszikus szakma, ám a közösségi média térhódításával szinte mindenki számára megnyíló lehetőség a saját márka építésére és ezzel a pénzkeresésre. Az influencer egy bizonyos szakterület, közösség vagy akár a közélet véleményvezére, aki látható közösséget épített ki maga körül. Például úgy, hogy aktív a közösségi médiában, blogol/videóblogot visz, a szakmai élet mértékadó eseményein jelen van, aktív, nem riad vissza a karcos vélemény megfogalmazásától. Az influencer többnyire megosztó, de ezt jól kezeli, kicsit extrovertált. Reklámban az influencer marketing felfelé jövő ág, egyre nagyobb összegek áramlanak ide. A véleményvezérré válás azonban nem megy azonnal, több év kitartó munka eredménye.

 

Employer brand specialist (munkáltatói márka specialista)

„Ő abban segít, hogy egy cég vonzó és hiteles képet sugározzon magáról a munkavállalók és a potenciális jelöltek felé” – mondja Ráduly Orsolya, az AON employer branding üzletágának vezetője. A pozíció a kommunikáció, a HR és a marketing határán helyezkedik el. Cége válogatja, hogy a szervezeti struktúrában mely nagyobb egységhez tartozik. A munkáltatói márka specialista pedig a vállalat ez irányú stratégiáját hajtja végre. Ebbe beletartozhat toborzási kampányok arculati megtervezése (állásbörzén molinó, stand), munkaadói videók megrendelése külsős szolgáltatóktól, karrieresemények szervezése, úgynevezett márka-nagykövetek kiválasztása, akik különféle szakmai rendezvényeken népszerűsítik a céget.

A munkakör létrejöttében a technológiai fejlődésnek van jelentős szerepe. „A közösségi média korszakában már nem lehet látványos munkáltatói üzenetekkel hatást elérni, ha az nem felel meg a valóságnak. A visszajelzések azonnal jönnek a Facebookon vagy a munkaadókat értékelő Glassdooron. Az employer brand specialistnak az is a feladata, hogy belülről építkezve, a munkavállalók bevonásával alakítsa ki a kifelé sugárzandó munkáltatói márkát” – mondja Ráduly Orsolya.

 

Chatbot-fejlesztő

Mi is az a chatbot? Intelligens automata ügyfélszolgálat, amely emberi közreműködés nélkül válaszol meg egyelőre még csak egyszerűbb ügyfél-kérdéseket. Ha érezte már úgy, hogy egy meglátogatott honlap felugró ablaka valóban megszólította és releváns válaszokat adott a feltett kérdéseikre szinte azonnal, akkor jól dolgozott a chatbot-fejlesztő. Ő az, aki az emberi interakciókat modellezi, hogy az ügyfél meg se érezze, hogy percek óta egy robottal beszélget. Ideális lehet ez a munka analitikus gondolkodással és némi fejlesztői háttérrel bíró nyelvész számára.

 

Growth Hacker

Ő a kispénzű, nagy potenciállal bíró vállalkozások marketingese. Csodát kell művelnie, de mindezt kis költségvetésből. Ismeri a képviselt brand értékét és érti a célközönséget. Nem hálás pozíció. Gyakorlatilag rajta múlik a cég sorsa, de nem kap elegendő pénzt a tervei megvalósításához. Munkája nagyrészt a közösségi médiában zajlik, kell hozzá adatelemzői és termékfejlesztői tudás is, a kulcsszó pedig a virális hatás.

 

UX designer, UX researcher (felhasználóiélmény-tervező, felhasználóiélmény-kutató)

Az UX (user experience) jelentése felhasználói élmény és az informatika világában használják. A weboldalak és az applikációk kialakításának művészete. „Kell hozzá dizájnérzék, strukturált gondolkodás és empátia egyaránt” – fogalmaz Fábián Csongor UX designer. A használhatóság szempontjából a legjobb megoldásokat kell kialakítania egy weboldalon vagy appban. Ide tartozik például az egy linkek jelölése, a betűméret, az oldalon való navigálás. Programozói tudás nem szükséges hozzá, de előny. Kik alkalmaznak UX designert? Informatikai terméket fejlesztő cégek, startupok, digitális ügynökségek. A szakmát egyelőre célzott, 10-12 hetes tanfolyamokon lehet kitanulni – például a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen vagy az xLabs képzésén.

E területhez kapcsolódik az UX researcher, a felhasználóiélmény-kutató pozíció. Neki a feladata, hogy minél pontosabb képet alakítson ki a felhasználókról. Nem piackutatás ez, inkább az emberre fókuszáló megközelítés, ami sokszor interjúk készítéséből áll. Értékesek lehetnek például ilyen infók: mi zavarja a célközönséget egy weboldalon, mire kattint/mire nem. „Teljesen másként használnak egy-egy weboldalt különböző csoportok – például a felsővezetői és a szakértői szint vagy a különböző generációk. A kutatónak a célcsoport igényeit és szokásait kell beazonosítania. A szakemberek sokszor szociológiai és piackutatói háttérrel érkeznek. Emellé kell azonban a jó kommunikáció, az emberek problémái iránti érdeklődés.

„Gyakori vezetői vélemény, hogy mi ismerjük a felhasználóinkat, pontosan tudjuk, mi a fontos a számukra. Aztán kiderül, hogy nagyon nem. Ha ez a felismerés még a termékfejlesztés előtt jön, azzal sok pénzt spórolhat meg” – teszi hozzá Fábián Csongor.

 

Önvezető járműfejlesztő mérnök

Az egyik legforróbb terület a járműiparban. Jelzi ezt, hogy szeptembertől két magyar egyetem indítja el mesterszakát. A BME-n autonóm járműirányítási mérnöknek, az ELTE-n autonóm rendszerek informatikusának lehet tanulni. Magyarországon például a Bosch kétezer magyar mérnököt alkalmaz, aki fejleszti, majd teszteli is az önjáró, az elektromos technológiát és meghajtást.

 

Product owner - termékfelelős

Buzás Krisztián ügyfélszolgálati terület és vezetői pozíció után egy karrieváltással tanulta ki a product owner munkakört multi cég dán leányvállalatánál. Most az online repülőjegyek értékesítésével foglalkozó Liligónál tölti be ezt. A szakma a felhasználói élmény, a technológia és az üzlet metszéspontjában helyezkedik el. Mit is csinál a product owner? Ő a híd, amely összeköti az üzletet (megrendelőt) a fejlesztőkkel. Ő az, aki megismeri és megérti az igényeket, összegyűjti az ötleteket, majd a kitalált-körbejárt-megkutatott-elfogadott megoldásokat a legérthetőbben megfogalmazza a szoftverfejlesztők számára. Rangsorolja, felügyeli a fejlesztést, ha szükséges, akkor a megfelelő irányba tereli azt. Krisztián úgy látja, egyre többen keresnek product ownert, különösen külföldön. IT-ben az agilis fejlesztés bevált módszer, és ennek az egyik “kelléke” a product owner.  „Amikor azt hisszük, hogy megtaláltuk a legjobb megoldást, akkor bizony előfordul, hogy a kutatás más eredményt mutat es kezdhetjük az egészet elölről - viszont ha egy ötletünk betalál es szeretik a felhasználók, akkor nagyon jó a pozitív visszajelzéseiket olvasni és nézni a növekvő számokat” – fogalmaz Buzás Krisztián.

 

Digitális szabadúszó / digitális nomád

Inkább életforma, ami rohamosan terjed a technológiai forradalommal. Közös bennük, hogy valamilyen helyszíntől független, digitális munkát végeznek, több ügyfélnek dolgoznak, így több lábon állnak és nem szeretnek egy helyben lenni sokáig. A digitális szabadúszók táborába tartozik Vigh Bori, aki online marketingesként kezdte pályáját egy budapesti szoftverfejlesztő cégnél, és minden szabadidejét utazással töltötte. Aztán négy éve Indonéziában jött rá: lehet vegyíteni az utazást és a pénzkeresést. Azóta űzi ezt az életformát. Cégek közösségi médiás megjelenését alakítja ki, tartalmat fejleszt, blogol. Emellett előadásokon, képzéseken népszerűsíti a digitális nomád életformát, könyve is megjelent, most éppen digitális szabadúszók augusztusi spanyolországi világtalálkozóján dolgozik. A digitális nomádok egyre bővebb táborába tartoznak a kreatív szakmák képviselőin túl coachok, informatikusok, könyvelők, bloggerek, fejvadászok és a spektrum egyre bővül.  

 

Social media manager

Ő egy cég közösségi médiás megjelenésének kezelője. Kiválasztja az ideális oldalt, a megjelenések gyakoriságát, műfajait. Ehhez tartamat gyárt (vagy a megfelelő helyről rendel), posztol, figyeli és reagál a kommentekre. Célja, hogy növekedjen a közönség és a felhasználói aktivitás. Marketingtudás, jó íráskészség, kreativitás, a közönség ismerete és az ahhoz való alkalmazkodás feltétlen kell a munkához. A cégek marketingosztályai mellett PR-ügynökségeknél is felbukkan a pozíció.

 

Data scientist (adattudós)

Nyers adatból üzleti érték. A legtömörebben így foglalja össze a data scientist pozíció lényegét Petróczi Attila. Ő jelenleg az online repülőjegyek értékesítésével foglalkozó Liligo adatosztályának vezetője (head of data) Budapesten. Villamosmérnök és közgazdász diplomával rendelkezik és azt vallja, a data scientist pozícióhoz az üzleti és a mérnöki gondolkodás is szükséges. A data scientist megérti az üzleti problémát és a megoldást a rendelkezésre álló (nem egyszer petabyte méretű) adatmennyiségből mesterséges intelligencián alapuló programkódokkal nyeri ki, amelyet ő maga ír. Néhány gyakorlati példa: a data scientist készít webshopokba ajánlórendszereket, azaz egy bizonyos terméket vásárló felhasználót még milyen más termék érdekelhet. Ő írja azt az algoritmust is, ami a közösségi médiás oldalakon ismerősöket ajánl a felhasználónak (“akiket ismerhet”). Tud segíteni a tőzsdei árfolyamok milliszekundum szintű előrejelzésében, amelyekre a kereskedő robotok már reagálni tudnak. A szakmát nagy adatmennyiséggel dolgozó cégeknél (például Prezi, Ustream, LogmeIn) lehet igazán kitanulni, ahol megvan a szükséges IT infrastruktúra. Matematikai, statisztikai, programozói (Python, SQL) tudás, analitikus gondolkodás kell hozzá. Mivel világszerte sok az állásajánlat, de kevés az alkalmas jelölt, ezért előfordul, hogy csapatok jönnek létre és a tagok egy-egy részterületben különösen erősek. A cégvezetés hajlamos varázslóként tekinteni a data scientistre, aki majd megoldja az üzleti problémákat, megváltja a világot, azonban eszközt, útmutatót nem ad neki.

 




Árfolyamok

EUR: 328.38CHF: 300.54USD: 296.72
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12