Világhálóra költözik az üzlet

Írta: Mezriczky László - Készült: 2009. október 01.

Új lehetőségeket kínál a forradalmi fejlődésnek indult közösségi média, az internetes üzletelés következő állomása. Hogyan szállhatunk be?


Az üzlet lényege az elérés. Meg persze sok minden más is, de ha belegondolunk, a legfontosabb feladat mindig az, hogy hogyan tudjuk hatékonyan, gyorsan, hitelesen, informatív módon, aktivizálva vagy éppen bárhogyan is, de elérni az ügyfelet, partnert. A modern technológia, a közlekedés forradalma kiszélesítette a befogható, elérhető teret, immár országok, kontinensek között áramolhatott tőke, munka, pénz, információ. A kibővült tér miatt természetesen már nem volt megoldható a személyes ügykezelés, közvetítők, viszonteladók kerültek a rendszerbe, akik helyismerettel rendelkeztek, így lett többszintű az értékesítési csatorna. Többszintű, egyben elidegenítő. Már nem tudható, ki is a gyártó valójában, milyen ember, milyen cég. Hinnünk kell abban, hogy elvárásaink és az ő ígérete találkoznak. A huszadik század vége egyértelműen az információ forradalmáé, amelyet a virtuális tér tesz izgalmassá és egyben nyit meg új, eddig nem tapasztalt élményeket. Új közösségi formák jöttek létre, a virtuális közösségek, melyeket szimpla internetes felületek kötnek össze és tartanak egyben.

AZ ÚJ FELÜLETEK új szokásokat és problémákat hoznak: az egyik az önkéntes részvétel, és az így kialakult közösségekre rátaláló, azokban igencsak hasznos üzleti lehetőséget látó vállalkozások kapcsolatának dilemmája. Az Alfa-rajongók közössége nyilván azért alakult ki, hogy a közös imádat tárgya, az Alfa Romeo márkával kapcsolatban megvitathassák mindazt, ami nekik fontos. Ebben természetesen a kölcsönösség, a tapasztalatcsere, egymás segítése dominálnak. Hamar elérkezhet azonban az a pillanat, amikor a közösség ráeszmél egyrészt tipikus igényeire (jó lenne megbízható szerelőt a klubban tudni, diagnosztikai szakit, vagy éppen restaurátort az öreg autóknak), másrészt önnön erejére is (értékké válik, hogy egyben tudhatja egy márka eltökélt rajongóit, ezáltal egyben megszólíthatóvá téve őket). Egyre-másra találkozhatunk már az adott közösség által preferált, vagyis befogadott partnerekkel, akiknek persze e pozíciót ki kellett érdemelniük szolgáltatásaik vagy kemény anyagi ellenszolgáltatás elismeréseként.

A TEMATIKUS KÖZÖSSÉGI OLDALAK mellett ma már szinte trendi egy-egy közösségi portálon saját profillal rendelkezni, sőt, sokan skalpvadászatnak tartják, hogy hány helyen regisztráltak már, és ott hány ismerőst zsebeltek be. Mókának nyilván ez sem rossz, ám a ?józan többség? már üzletileg is érdekes lehet. Hozzájuk férni komoly oldalakon persze szigorú szabályok, vagyis kommunikációs felületek vásárlásával lehet ? elvileg. Gyakorlatilag vannak próbálkozások ?maszekként? beférkőzni üzleti ajánlattal. Az iwiw-en számtalan ismerősi megkeresést kaptam számítógép-dekorációtól, vendéglátó intézménytől, valamint belefutottam ?ál-barátba?, akiről kiderül, hogy Multi Level Marketing hálózatának vagyok legújabb kiszemelt prédája. Ilyenkor az ember ideges lesz, netán fel is háborodik, és bosszankodik értékes vásárlóereje ilyetén becserkészése ellen. Nem érdemes, hiszen egyrészt könnyen nemet mondhatunk a megkeresésre, másrészt magunk is tanulhatunk az aktuális esetből. Ha ugyanis vállalkozóként szemléljük a helyzetet, sok érdekes lehetőségre bukkanhatunk.

A RÉSZVÉTEL a virtuális közösségi életben csak látszólag személytelen. Nagyon is beszédes, milyen weboldalt rittyentünk cégünknek, az milyen minőségű, frissességű. Ugyanígy sokat elárul egy cégről, hogy tulajdonosai, vezetői mennyire láthatók, élnek nyilvánosan vagy burkolóznak homályba. Bizalmatlansággal átszőtt világunkban egy ellenőrizhető tulajdonosi információ, egy szimpatikus profil, egy érdekes és számunkra szimpatikus blog vagy webes napló (twitter) akár döntő érv is lehet. Ma sem kötelező személyesen részt venni az üzletmenetben, de aki vállalja szakértelmét, részese a közösségi életnek, hitelesebb, szimpatikusabb lehet akkor, amikor termék és termék között alig van különbség, amikor az arctalanság oly jellemző mindenre körülöttünk.

OLYAN PRAKTIKUS CÉLOKRA IS kiválóan alkalmas egy-egy ilyen közösségi oldal, mint egy termékbevezetést megelőző gyors tesztre vagy egyszerűbb kutatásra. Sőt, a felvetett téma akár meg is vitatható, az érdeklődők hasznos szempontokkal gazdagíthatják a piacra vitel körülményeit.

KERESKEDHETÜNK SAJÁT SZAKMAI KOMPETENCIÁNKKAL is, nem csak termékünkkel, szolgáltatásainkkal. Létezik olyan portál, a LinkedIn, amely nem szól másról, mint szakmai múltunk, iskoláink, főbb sikereink, projektjeink rendszerbe szedéséről, és így a közösség elé tárásáról. Kifejezetten értékes lehet egy ilyen adatbázis a munkatársat, partnert, üzletfelet keresőknek. Volt kollégák csoportosulhatnak munkahely szerint, így könnyebben szervezhetnek céges összejöveteleket.




Árfolyamok

EUR: 326.71CHF: 289.65USD: 292.75
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a legfrissebb hírekről, hasznos információkról!
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12