Amikor megrendelés sem kell a magas tőzsdei értékeltséghez

Írta: Alapblog - Készült: 2020. január 24.

A 2010-es évek Amerika diadaláról szólt a tőkepiacokon, az S&P 500 évi 7,5 százalékot vert rá átlagosan a világ többi részvénypiacára. Mindezt nagyban magyarázza a technológiai cégek gazdasági térnyerése, amiben az amerikaiak előnyben vannak. De nem csak ez áll a felülteljesítés hátterében, amit jól szemléltet a Boeing esete.

A Boeing fő termékének, a 737-MAX problémájával tele van a sajtó. A 2017-ben gyártani kezdett új generációnak gyors egymásutánban két példánya is lezuhant Indonéziában és Etiópiában. A vizsgálatok során kiderült, hogy a balesetkért a Boeing a hibás, ugyanis a külsői érzékelői időnkét rossz adatokat küldenek a számítógépnek a repülő helyzetéről, amire a robotpilóta esésbe irányítja a gépet.

2019 tavasz óta az összes ilyen repülőt kivonták  a forgalomból, amíg a hibát nem tudják megnyugtatóan orvosolni. A Boeing előbb lelassította a termelését, majd a probléma elhúzódását látva idén januártól teljesen leállította a gyártást. Remélik, hogy még idén sikerül orvosolni a technikai problémát.

Mindez jelentős veszteségeket okoz a Boeingnek. Kárpótolniuk kell a balesetben elhunytak hozzátartozóit. Kárpótolniuk kell mindazon légitársaságok elmaradt hasznát, akik a 737-MAX megrendelői voltak és törölniük kellett a menetrendjük egy részét, mert nincs elég repülőjük. Csak a Turkish Airlines 225 millió dollár kártérítést kap a Boeingtől csak a 2019-es év után.

Hiányzik a 2019-es profitjukból a legnagyobb volumenben eladott repülőjük haszna (várakozások szerint 22 százalékkal esett az árbevételük tavaly), ahogy idén is egy ideig hiányozni fog. És bár a technikai probléma orvoslása után sokat ledolgozhatnak majd az elmaradt eladásokból, de kérdéses, mennyire ingott meg a megrendelők bizalma a Boeingben. Nem jó jel, hogy 2019-ben mínusz (!!!) 87 darab megrendelést kapott a társaság, azaz több visszamondás érkezett hozzájuk, mint új megrendelés. Az elmúlt 30 évben nem történt ilyen a társasággal!

Röviden, 2019 annus horribilis volt a Boeing számára, nem volt szerencséje a részvényeseiknek – gondolhatnánk. Kivéve, ha ránézünk a részvények árfolyamára, mert akkor láthatjuk, hogy az semmit sem csökkent tavaly! Furcsa dolgokra képes az alacsony kamatszint! Na jó, ha a baleset előtti csúcsáról nézzük, akkor volt egy 27 százalékos visszaesés.

Még különösebb képet kapunk, ha összehasonlítjuk az amerikai Boeing és az európai Airbus teljesítményét. A repülőgyártás egy duopol piac, nagy méretű utasszállítókat a szabadpiacra csak ez a két társaság gyárt. Ami a Boeing egyedi problémája, az az Airbus egyedi nyeresége. Ha a vevők elpártolnak a Boeingtől, akkor nincs más választásuk, mint hogy több Airbust rendeljenek.

Ha megnézzük a két repülőgyár elmúlt 3 éves részvényteljesítményét (osztalékokat is beleértve), akkor azt a meglepő képet kapjuk, hogy pontosan ugyanúgy teljesítettek. Ki gondolta volna 3 éve, hogy akkor sem járhat rosszabbul az amerikai cég részvényeivel a befektető, ha közben az amerikai társaság az elmúlt 30 év legnagyobb válságába kerül? Az elmúlt 3 év alatt elért éves 29 százalékos hozam egész jól kárpótolta a rossz hírek (kártérítések? termelésleállítás? rendelés visszamondások?) okozta izgulásért. Amerika felülteljesít.

Forrás: Bloomberg

 

The post Amikor megrendelés sem kell a magas tőzsdei értékeltséghez appeared first on alapblog.



Árfolyamok

EUR: 359.95CHF: 340.43USD: 331.2
 

Legnépszerűbb cikkek

Hirdessen a Haszon Magazinban

Hirdetés ügyben kérem keressen minket a hirdetes@haszon.hu email címen, vagy tekintse meg a média kiajánlókat.

Izgalmas két napnak ígérkezik a városi életmód legújabb trendjeiről szóló beszélgetések sora a Loffice közösségi irodában a Startup Safary fesztivál keretében április 19-20-án. Kiderül például, hogyan mennek a vegán éttermek, miként dolgozi...
Tovább >>

Hírlevél feliratkozás
10 dolog, amit tudnia kell
Feliratkozásával elfogadja adatvédelmi szabályzatunkat.
Változnak az „A lap” megjelenések!
  • 2018/I. negyedév 2018. 04.04
  • 2018/II. negyedév 2018. 07.04
  • 2018/III. negyedév 2018.09.26
  • 2018/IV. negyedév 2018.12.12