Még nem rohanunk vécépapírért a boltokba

Nincs jele annak, hogy az emberek a február-márciusihoz hasonló felvásárlási lázzal készülnének a járvány második hullámára – mondta az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György az ATV Híradójának.

Az első nagy roham idén februárban volt, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az üzletek forgalma 11,3 százalékkal volt nagyobb az egy évvel korábbinál. Márciusban már csak 3,5 százalékos volt a növekedés, főleg annak köszönhetően, hogy az emberek elkezdtek élelmiszert felvásárolni. Március után jött a visszaesés. Áprilisban kétszer akkorát zuhant a forgalom, mint a 2008 utáni válság mélypontján.

A helyzet a nyári hónapokra rendeződött

Júliusban a kiskereskedelmi üzletek forgalma 0,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,3, a nemélelmiszer-kiskereskedelmi üzletekben 0,4 százalékkal nőtt, az üzemanyag-kiskereskedelemben viszont 7 százalékkal csökkent az értékesítés. 2020. január–júliusban a forgalom 1,1 százalékkal nagyobb volt, mint a megelőző év azonos időszakában. A 2020. áprilisi mélyponthoz viszonyítva csaknem 11 százalékkal bővült a kiskereskedelem, ezzel a vásárlási kedv júliusra elérte az egy évvel ezelőtti szintet. Vámos György arról is beszélt az ATV-nek, hogy az elmúlt hónapokban legalább a munkaerőhiány eltűnt az ágazatban. Szerinte akkor nem lesz visszaesés a forgalomban, ha a járvány elleni védekezés sikeres lesz.

Miért pont a vécépapír?

A pánikvásárlást sokan, sok szempontból vizsgálták, Andy Yap és Charlene Y. Chen, a szingapúri INSEAD kutatóintézet munkatársai arra jutottak, hogy az emberek hasznosítható, praktikus dolgokat vásárolnak olyankor, amikor úgy érzik, hogy elvesztik az irányítást a körülöttük zajló, a sorsukat formáló események felett. Mint például a járvány idején.