A Google logója egy sötét felületen
Fotó: Unsplash

Így nyűgözheted le a Google-t egy állásinterjún

A keresőóriásnál díjazzák az őszinteséget.



Egy állásinterjún mindannyian olyan válaszokkal szeretnénk előrukkolni, amelyekkel kitűnhetünk a többi jelentkező közül. Hogy elérd ezt a célt, tudnod kell, hogyan válaszolj a trükkös kérdésekre is, amelyek megingathatják magabiztosságodat.

Na de mi van akkor, ha egy olyan kérdést tesznek fel a toborzók, amelyre fogalmad sincs, mit válaszolhatnál?

Sundar Pichai-val, a Google jelenlegi vezérigazgatójával pontosan ezt történt, amikor 2004-ben megpróbált bekerülni a keresőóriáshoz. Tapasztalatait az alma materének, az Indiai Technológiai Intézetnek a diákjaival folytatott beszélgetés során osztotta meg.

Pichai elmondta, hogy az interjú elején megkérdezték tőle, mit gondol a Gmail-ről. Ezzel egy probléma volt: az e-mail szolgáltatást azon a napon indította útjára a Google, amikor Pichai ott volt felvételizni. Ez egy április elsejei nap volt, ezért a jelenlegi vezérigazgató azt hitte, valamilyen áprilisi tréfát űznek vele.

A szakember úgy döntött, nem próbálja meg kivágni magát, ezért elmondta, hogy még nem tudta szemügyre venni az új terméket, így még véleményt sem alkotott a Gmail-ről. Ezt követően megmutatták neki a szolgáltatást, így végül megválaszolta a kérdést, ami úgy néz ki, jól sikerült, hiszen felvételt nyert a világ egyik legnagyobb vállalatához.

A legtöbb jelölt megpróbált volna kitalálni valamit, de Pichai ennek az ellenkezőjét tette, és pont ennek köszönheti, hogy sikerült lenyűgöznie a „szakmai zsűrit”.

Nézzük, miért volt olyan zseniális Pichai válasza!

Intellektuális alázat

Alapvetően nem egy előnyös szituáció, ha azt mondod a toborzónak, hogy nem tudod valamire a választ, de még mindig sokkal jobb, mintha valami hazugsággal állnál elő.

Sőt, Bock László, a Google korábbi emberi erőforrás alelnöke elmondta, ez az egyik legfontosabb tulajdonság, amelyet egy jelöltben keres.

A sikeres, zseniális emberek ritkán találkoznak a kudarccal, ezért nem tudják elsajátítani a kudarcból való tanulás képességét. Ehelyett elkövetik azt az alapvető attribúciós hibát, hogy ha valami jó történik, az azért van, mert ő egy zseni. Ha valami rossz történik, az azért van, mert valaki egy igazi idióta, vagy nem kapta meg a kellő forrásokat.

-nyilatkozta a szakember a The New York Timesnak.

Ha legközelebb egy nehéz interjúkérdéssel szembesülsz, maradj higgadt, és szánj egy kis időt a gondolkodásra, mielőtt válaszolnál. Pichai is alaposan elmorfondírozott a Gmail-es kérdésen. Mit mondhatna valamiről, amit még nem is látott? A Gmail akkoriban egy újonnan bevezetett, meghíváson alapuló termék volt, ezért arra a következtetésre jutott, hogy elfogadható, ha nem tudja a választ.

Megindokolta

Pichai ahelyett, hogy egyszerűen azt mondta volna, hogy „nem tudom”, elmondta az interjúztatóknak, hogy pontosan miért nem tud válaszolni kérdésükre: még nem volt alkalma kipróbálni a terméket.

Amellett, hogy „intellektuális alázatot” mutatott, egyben kifejezte kíváncsiságát is. Felismerte, hogyan fordíthatná előnyére a helyzetet: minden „nem tudomban” ott rejlik a tanulás lehetősége.

Irányított beszélgetés

Miután „sebezhetőnek” mutatta magát, Pichai azonnal átvette az irányítást a beszélgetésben, hogy demonstrálhassa valódi tudását. Amint bepillantást nyert a Gmail-be, jobban megértette a terméket, melynek köszönhetően megcsillogtathatta őszinteségét és intellektusát, ami később híressé tette a Google-nél.

A tanulság az, hogy az őszinteség nem csak arra jó, hogy „javíts a karmádon az éter végtelenségében”. Az intellektuális őszinteség lehetőséget ad arra, hogy megmutasd, mit tudsz.

Pichai nem véletlenül nyert felvételt. Jól felkészült, ugyanakkor tisztelettel és őszinteséggel kezelte a kihívást jelentő helyzetet. Ez a Google szemében aranyat ér.

Ne hagyd ki!