Menő szellem támaszkodik a kerítésen, miközben nézi a horrorfilmek jövedelmezőségét
Fotó: Unsplash

Normálisak vagyunk? A járványban is rákattantunk a horrorfilmekre

Sokaknak nem volt kellően ijesztő az elmúlt másfél év, amit remekül szemléltetnek a Hollywood-i kasszasikerek számai. A globális filmpiacot napjainkban egyértelműen a borzongásra vágyók éltetik.



Koronázatlan királyok

Az elmúlt másfél év durván betett a filmiparnak is. A koronavírus-járvány miatt a legtöbb mozit biztonsági okok miatt ideiglenesen bezárták. Mostanában már valamivel jobb a helyzet, de a látogatottsági számok és a jegypénztári eladások meg sem közelítik a 2019-es szinteket. Van azonban egy műfaj, amelynek rajongóit nem rémisztette meg a koronavírus-járvány, és rendre megtöltötték a mozitermeket. De ezen nem is csodálkozunk, hiszen ők a démonoktól, a sorozatgyilkosoktól és a szellemektől sem félnek. A horrorról van szó.

A befektetők kedvenc műfaja

Az elmúlt hónapokban kevesebb filmmel örvendeztettek meg minket a moziipar szereplői, mégsem szenvedtünk hiányt új alkotásokból. Sőt, olyan kasszasikernek titulált filmek is érkeztek, mint a Fekete Özvegy, vagy az Öngyilkos osztag, azonban egyik várva-várt produktum sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, szigorúan a bevételekről beszélve. Ez azért is probléma, mert ezek a filmek gigászi költségvetésből készültek, a produkciós cégek pedig sokszor nullára sem jöttek ki. Más a helyzet a horrorfilmekkel. A borzongató alkotásoknak két hatalmas előnyük van: alacsony költségvetésből készülnek, és a rajongók még a vírus delta variánsának terjedése ellenére is megtöltik a mozitermeket. Remek példa erre a napokban bemutatott Kampókéz (Candyman), amely az 1992-es film remake-je.

A klasszikusnak mondható „darabolós" horrorfilm minden várakozásokat felülmúlt. Egyetlen hétvége alatt több mint 27 millió dollár értékben váltottak jegyeket a filmre, amely nagyjából 25 millió dollárból készült el. Ehhez persze hozzájön még a marketingköltség is, ami 12 millió dollár körül mozog, de várhatóan napokon belül minden kiadás megtérül, a bevételek pedig átfordulnak nyereséggé.

Hogy tisztább legyen a horrorfilmek sikere, és hogy miért is szeretik ezeket az alkotásokat a befektetők, felsorolunk néhány példát:

  • a Hang Nélkül második része 22 millió dollárból készült el, és globálisan 300 millió dolláros bevételt generált (horror)
  • a Démonok között 3: az ördög kényszerített 40 millió dolláros költségvetést igényelt, és összesen 200 millió dollárt hozott a konyhára (horror)
  • a Fekete Özvegy produkciós költsége (marketinggel együtt) 300 millió dollár volt, és eddig 370 millió bevételt eredményezett. Mivel a stúdió a mozikkal is osztozik a nyereségen, így a Marvel valószínűleg nullára sem fog kijönni a filmből (akció/kaland)
  • az Öngyilkos osztag 185 millió dollárból készült el, és 154,5 millió dollár bevételt generált (akció/kaland)

Nincs akadály

Van egy igazi kakukktojás is, ami szintén a horrorokat erősíti: A hívatlan. Ez a film a pandémia kellős közepén jött ki, így esélytelen volt, hogy mozikba kerüljön. Legalábbis a népszerű mozikba. A stúdió úgy döntött, hogy nem követi a nagyobb produkciós cégek politikáját, azaz nem teszi elérhetővé a filmet a különböző streaming platformokon. Megjegyezzük, a legtöbb horror hasonlóan tett, így csak a mozikban voltak elérhetők, ellentétben például az Öngyilkos osztaggal, amit az HBO Max előfizetői a megjelenéssel egy időben már megtekinthettek.

Visszatérve A hívatlanhoz, a filmet autós mozikban kezdték el vetíteni. A retro feeling bejött a nézőknek, akik özönlöttek a „puritán" helyszínekre. A hívatlan 66 ezer dollárból készült el, és közel ötmillió dollárt eredményezett a stúdiónak.

Mindenesetre mindenki jól járt az említett filmekkel. A rajongók kiszakadhattak a hétköznapokból, a befektetők pedig örülhettek a busás megtérüléseknek. És mint látható, horrorra mindig lesz igény. Úgy néz ki, talán jobban, mint más műfajra. Ezt mindenki döntse el magának.

Ne hagyd ki!