A Personio HR-szoftvercég logója egy telefonon, amit egy ember tart a kezében, a háttérben a Personio weboldala látható

A Personio szoftvervállalatnak alig hat évre volt szüksége ahhoz, hogy piaci értéke meghaladja a 6,3 milliárd dollárt, és Európa egyik legértékesebb startupjává váljon. Hanno Renner vezérigazgató a CNBC-nek elmondta, hogy mi a sikerük titka, és arról is beszélt, hogy milyen nehézségeket kellett leküzdeniük.



Egy kósza, milliárd dolláros ötlet

Hanno Renner 2015-ben alapította a Personio vállalatot három barátjával, Roman Schumacher-rel, Arseniy Vershinin-nel és Ignaz Forstmeier-rel, akikkel a müncheni Digitális Technológiai és Menedzsment Központban találkozott. A Personio HR-menedzsment szoftvereket értékesít kis-és középvállalatok számára.

Az ötlet akkor fogalmazódott meg az alapítókban, amikor egy közös barátjuk arra panaszkodott, hogy a szükséges szoftverek hiánya miatt mennyire nehéz kezelni a HR-folyamatokat az aktuális munkahelyén.

A négy barát meglátta az üzleti lehetőséget, és neki is álltak egy HR-szoftver programozásának. Diákként nem volt pénzük irodára, vagy alkalmazottakra, ezért szabadidejükben ott programoztak, ahol csak tudtak. Minden megtakarított pénzüket összedobták, hogy fedezni tudják a felmerülő költségeket.

A programot végül összerakták, és hamarosan befutottak az első megrendelések is. A bevételek azonnal visszaforgatták, béreltek egy irodát és elkezdték bővíteni a csapatukat. Mielőtt azonban bezsebelték az első nagyobb kockázati tőkebefektetésüket, igen szorult helyzetbe kerültek.

Hosszú út a csúcsig

Renner elmondta, hogy a tőkebevonás egyik alapfeltétele, hogy semmilyen tartozása ne legyen a cégnek, magyarul minden számla be legyen fizetve. Ez azt eredményezte, hogy úgy próbálták befektetésre bírni a tőkéseket, hogy a cég bankszámláján körülbelül 200 euró volt.

Végül 2016 júliusában nyélbe ütötték az első, 2,1 millió eurós tőkebevonásukat. A finanszírozási körben a LinkedIn-t és a Facebook-ot is támogató Global Founders Capital is részt vett.

Még mindig meg an a képernyőfotóm a bankszámláról: alig néhány száz euró volt a számlán, mielőtt megkaptuk az első támogatásunkat, amely akkoriban kétmillió euró volt, de nagyon érdekes, hogy addig a pontig milyen szűkös keretből kellett menedzselnünk a céget.

-emlékezett vissza Renner.

Azóta igen nagyon fordult a világ az alapítókkal. Októberben már az ötödik, 240 millió eurós tőkebevonását vezényelte le a cég, amelynek köszönhetően piaci értéke meghaladta a 6,3 milliárd dollárt. Ez egy igen nagy felértékelődés a januári, 1,7 milliárd dolláros értékhez képest. A cég hat év alatt nagyjából 444 millió euró tőkét vont be a befektetőktől.

A siker titka

Renner elmondta, hogy mindig is rajongott a hajózásért, kifejezetten a jachtokért, viszont diákként nem engedhette meg magának a költséges hobbit. Éppen ezért jachtvezetői engedélyt szerzett, és az egyetemi szünetek alatt különböző üdülőhajók kormányosaként dolgozott. Amellett, hogy finanszírozni tudta tanulmányait, remek csapatvezetői tapasztalatokkal gazdagodott.

A hajók irányításával járó felelősség és a legénység irányítása ráébresztette, mennyire fontos figyelni a csapattagok visszajelzéseire. Ezek a tapasztalatok a vállalatvezetésében is visszaköszönnek. Véleménye szerint egy cég felépítése nem arról szól, hogy ki a főnök, és ki az alkalmazott. Mindenkit csapattársaként kezel, és arra törekszik, hogy a munkavállalóknál kialakuljon egyfajta tulajdonosi érzet.

Úgy tűnik, működik az üzletpolitika, ugyanis a Personio immáron több mint 1000 munkavállalóval büszkélkedhet. 2020-ban csupán 350-en dolgoztak a cégnél.

The Conversation

Ne hagyd ki!