A nemzetközi fuvarozás egyes problémáira is megoldást nyújthat a magyar szoftverfejlesztő cég

Garázscégként indult az a hazai vállalat, melyet a közelmúltban vásárolt fel a világ egyik legnagyobb logisztikai szoftvercége, a Transporeon. A magyar cég programjain keresztül mesterséges intelligencia-alapú fuvartervező megoldásokat kínál szállítmányozási vállalatoknak.


Sok a probléma az európai szállítmányozással

Egyre nagyobb hiány van tehergépkocsi-vezetőkből szerte Európában. Úgy tűnik, a fiataloknak nem vonzó az igen megterhelő sofőri hivatás. A kontinens útjairól a becslések szerint 200 - 400 ezer sofőr hiányzik, attól függően, hogy hogyan kategorizálják a vezetőket. A statisztikák szerint viszont az alkalmazásban lévő, mintegy 2-3 millió sofőr körülbelül 60-70 százalékban használja ki a maximális vezetési idejét. 30-40 százalék kapacitás tehát kárba vész. Ebből is látszik, hogy hatékonysági problémákról is beszélhetünk – nyilatkozta a Napi.hu-nak Kovács András Ferenc, a Nexogen Kft. ügyvezetője.

A szállítmányozó szektor szolgáltatásaira folyamatosan növekszik az igény, különösen az online vásárlások felfutásával. A szereplők mégis a nem megfelelő fuvardíjakra panaszkodnak. A szakember szerint ennek az az oka, hogy az ágazat rendkívül nagy, túltelített és az elaprózott tulajdonosi struktúra miatt felosztott. A húsz legnagyobb szereplő kevesebb, mint 5 százalékát uralja az uniós piacnak. Emiatt igen alacsony a profitabilitás. Emellett megemlítendő, hogy túlszabályozott a szektor.

Magyar cég fejlesztése enyhítheti a fuvarozás globális problémáit

A Nexogen fejlesztései az említett problémákon hivatott enyhíteni. Mesterséges intelligencia-alapú tervező-, és végrehajtást segítő szoftverei a logisztikai problémák mérséklésére vagy megoldására szolgálnak. Programjaikat egyebek között Európa egyik legnagyobb fuvarozócége, a Girteka Logistics és magyar Waberer’s is használja.

A Nexogen rendszere egy teljes teherautóflottát képes egyszerre koordinálni. Figyelembe képes venni az összes szabályt, akár több ezer autóra vonatkozóan, optimalizálva az üres futást és a várakozási időt is. Kovács András Ferenc szerint a rendszerük 5-15 százalékkal képes csökkenteni az üresfutások számát, ami akár több millió kilométert jelenthet évente.

„Ha a cég potenciálisan 3 ezer autóval dolgozhat, akkor matematikailag 3 millió lehetőséggel kellene kalkulálni. Ezt emberi ésszel lehetetlen végigszámolni, miközben erre mindössze 8 órányi napi munkaidő áll rendelkezésre. Ezt még 40 ember sem lenne képes megcsinálni, hiszen a szinkronizálás még bonyolultabbá, időigényesebbé teszi a folyamatot”

– nyilatkozta a portálnak a szakember.

Felvásárolták a céget

A magyar vállalat fejlesztései nemeztközi figyelmet is kaptak. A német Transporeon szoftverfejlesztő cég a közelmúltban (nem publikált összegért) felvásárolta a Nexogent. Az ügyvezető szerint a tőkeinjekció mellett a lehetőségeik is megsokszorozódnak az új anyacégüknek köszönhetően. A Transporeon ügyfélállományában ugyanis 130 ezer olyan fuvarozócég van, amely akár Nexogen ügyfelévé is válhat.

„A fuvarozási piac egyelőre kevesebb mint 5 százalékát fedjük le, így van még hová nőni. Költözni nem fogunk, hiszen Budapest nagyon jó háttérrel rendelkezik a matematikusok, és it-fejlesztők tekintetében, mi erre tudtunk és a jövőben is szeretnénk építeni”

– zárta mondandóját Kovács András Ferenc.


The Conversation

Ne hagyd ki!