Ritka kincs?
Oroszország legnagyobb e-i kiskereskedője, a Wildberries alapítója, Tatyjana Bakalcsuk önerőből, stratégiai befektetők segítsége nélkül érte el, hogy cége piacvezető pozícióba kerüljön.
A hétgyermekes egykori tanárnő 2004-ben, szülési szabadsága alatt alapította meg a Wildberries-t. A platform eleinte csak a német kiskereskedelmi óriás, az Otto ruhatermékeit forgalmazta. Az elmúlt években számos más termékkel, például elektronikai cikkekkel és konyhai eszközökkel bővült a kínálat. A vállalat jelenleg 19 országban van jelen, januárban pedig újabb két piacra terjeszti ki szolgáltatásait.
Bakalcsuk a Reutersnek adott interjújában kifejtette álláspontját egy lehetséges tőzsdei bevezetésről (IPO):
Az irántunk érdeklődő bankok általában a következőkkel keresnek fel minket: „kérlek, értsétek meg, hogy ez a lehető legkedvezőbb időpont egy IPO-ra, soha nem kínálkozott még jobb lehetőség arra, hogy ilyen olcsón ilyen sok pénzhez jussatok”. Minden megtörténhet az életben, de ez (az IPO) még nem szerepel a stratégiánkban.
-mondta sejtelmesen az üzletasszony.
Megy ez egyedül is
A stratégiai partnerektől származó tőkebevonással kapcsolatban már karcosabban fogalmazott. Ahogy mondta, 100 százalékban biztos abban, hogy ez nem fog megtörténni. Míg az IPO-ra lát egy halvány reményt a távoli jövőben, befektetőkre semmi szüksége nincs. Bakalcsuk jelenleg a cég tulajdonjogainak 99 százalékát birtokolja.
Bakalcsuk kifejtette, hogy a cég várhatóan ötször nagyobb nettó nyereséget fog idén elkönyvelni, mint tavaly, az összeg így elérheti a 10 milliárd rubelt (43,9 milliárd forint).
Tervei között szerepel, hogy bővítse logisztikai hálózatát Kazahsztánban, Örményországban és Fehéroroszországban, illetve egy üzbegisztáni terjeszkedést is fontolgat, ami "egy nagyon ígéretes piac".
Az e-kereskedelem Oroszországban a logisztikai körülmények és a rossz infrastruktúra ellenére az utóbbi időben gyors növekedésnek indult, de még mindig jócskán le van maradva az olyan piacokhoz képest, mint a Nagy-Britannia vagy az Egyesült Államok.