2021-ben elérheti az 5 milliárd dolláros forgalmat a 8k élményt nyújtó eszközök piaca.
Alig volt időnk felocsúdni a 4k-s tévék látvány-orgiájából, már meg is jelentek a piacon a 8k felbontásra képes szörnyetegek. Felmerülhet azonban a kérdés, hogy mégis mi értelme lehet egy ilyen teljesítményű televíziót vásárolni? Hiszen baromi drágák, alig van rá olyan tartalom, amivel ki lehetne használni a benne rejlő potenciált, ráadásul szabad szemmel szinte észre sem lehet venni a különbséget. Nos, erre egyelőre a válaszunk: a presztízs.
Mindegy, csak jó drága legyen
A minél nagyobb képátlóval rendelkező és egyre nagyobb felbontású televíziók világszerte státuszszimbólummá váltak, a készülékek vásárlóit pedig egyáltalán nem zavarja, hogy jó mélyen a zsebükbe kell nyúlni. 2017-ben egy átlagos 8k-s tévé ára 2,5 millió forint körül mozgott, ez napjainkra nagyjából 1 millió forintra csökkent. Az árak lemorzsolódásával keresletnövekedés is várható, aminek következtében 3,3 milliárd dolláros éves eladásra számítanak idén a szakértők. Ha ehhez hozzácsapjuk a 8k-ra képes monitorokat és kamerákat, akkor már az 5 milliárd dolláros világpiaci forgalmat is elérhetik ezek a készülékek. Összehasonlításképp a szóban forgó televíziók eladásai két évvel ezelőtt az egymilliárd dollárt sem haladták meg. Valószínűleg az elődjéhez hasonlóan a 8k-s tévéknél is fordított arányosság lesz megfigyelhető az eladások és az ár között: minél több készüléket értékesítenek, annál olcsóbb lesz. És bizony egyre kevésbé lesz már státuszszimbólum is.
Jöjjön a matek!
Megéri egy ilyen drága készülék az árát? Mondjuk úgy, hogy minél többet tévézik valaki, annál inkább megtérül a „befektetése".
Vegyünk példának egy 1 millió forintos tévét. Ezeknek átlagosan 7 év az élettartamuk. Adjunk ehhez egy olyan vásárlót, aki naponta 3 órát nézi a készüléket. Ebben az esetben óránként 130 forintba került a tv. Viszont ha valaki napi 5 órát nézi, akkor ez az összeg már csak 78 forint lesz. Ezzel szemben egy átlagosan 114 ezer forintba kerülő telefon várható élettartama 2,7 év, így egy 3 fős család többet fog költeni 7 év alatt telefonra, mint amennyibe a tv került.
Felmerülhet kérdésként, hogy a gyártóknak megéri-e csökkenő áron is a 8K technológiával foglalkozni? A válasz egyértelműen igen, hiszen azzal is számolni kell, hogy nem csak az eladásból származhatnak bevételek. Mivel okostelevíziókról van szó, a felhasználók tévézési szokásairól rengeteg adat keletkezik, amelyek értékesíthetők a hirdetők és a tartalomgyártók számára
– mondta Major Dóra, a Deloitte TMT iparágának szakértője.
Van-e elég tartalom?
Van. Jelenleg a videós tartalmak mindössze 0,1 százaléka adja vissza az igazi 8k élményt, ami viszont azt jelenti, hogy az év minden egyes napjának, minden órájában új néznivalót választhatunk magunknak ismétlés nélkül. Persze ezek igen sok területről érkezhetnek:
- mesterséges intelligenciával feljavíthatók a 4k-s és HD minőségű tartalmak
- analóg, 70 mm-es filmre vett alkotások, vagy az iMax mozifilmek felbontása megegyezik a 8K digitális felvételekével, ezeket viszonylag könnyű átkonvertálni a televíziókra
- egyre több telefon képes ilyen felbontású videókat felvenni
- Influenszerek, youtuberek tartalmai, amit egyre többen 8k kamerákkal rögzítenek
- újgenerációs játékkonzolok 8k élménnyel, melyek már kaphatók a piacon