Hódítanak a személyzet nélküli kisboltok Svédországban
gray and blue Open signage
Photo by Mike Petrucci on Unsplash

Visszatérnek a vidéki kisboltok, de hova tűntek a boltosok?

Az Alibaba és az Amazon már lelkesen teszteli a személyzet nélküli boltjait a forgalmas világvárosokban, a svéd Lifvs viszont teljesen más üzletpolitikával lépett az önkiszolgáló kiskereskedelmi láncok piacára.


Az elmúlt évek jellemző tendenciája, hogy a kisebb településekről kivonulnak a boltok az alacsony jövedelmezőség miatt. Ez sok esetben azt eredményezi a lakosoknak, hogy másik városba kell menniük a legalapvetőbb élelmiszerkért is, akár hosszú órákat utazva. A 2018-ban alapított Lifvs a problémák helyett a lehetőséget látta meg az elhagyott falvakban, ami kifejezetten gyümölcsözőnek bizonyult a startupnak.

Csak egy telefon

A Lifvs 2018-ban kitalálta, hogy azokat a területeket is ellátja könnyen mozgatható konténer- boltokkal, melyeket más vállalatok magukra hagytak. A nyereségesség elérése érdekében a mini szupermarketekben nincs személyzet. A vásárláshoz nem kell más, csak egy okostelefon. A vásárlóknak le kell tölteniük a cég applikációját, majd egy egyszerű hitelesítési folyamatban össze kell kapcsolniuk a felhasználói fiókjukkal a bankkártyájukat. A procedúra biztonságos, a titkosítást és a hátteret a svéd bankok adják.

Amint ez a folyamat lezárult, kezdődhet is a költekezés. Az applikációval beolvashatók a termékek vonalkódjai, a számla végösszegét a rendszer automatikusan levonja a csatolt bankkártyáról. Mivel nem szükséges személyzet, így 0-24-es nyitva tartással üzemelnek a boltok. A lopásoktól sem kell túlzottan tartani, pontosan be lehet azonosítani az elkövetőt, amiben az app mellett az eladóteret pásztázó nagyteljesítményű kamerák is segítenek.

Ha egy helyszín olyan szinten veszteséges eredményeket produkál, amin már nem lehet segíteni, egyszerűen kamionra teszik a konténert, és átviszik egy másik településre. Így a területbérlési díjakat is minimálisra csökkentették.

Jó fogadtatás

Tavaly március óta több mint 20 vidéki boltot nyitott a vállalat. Sikeréhez nagyban hozzájárult Svédország társadalmi berendezkedése. Az egyik legkevesebb készpénzt használó társadalomról beszélünk, ahol jellemzően nagy a pénzügyi biztonság és erős a pénzintézetek iránti bizalom. Ez azért is fontos, mert az applikáció segítségével a vállalat pontosan le tudja követni a vásárlásokat. Így látják, mely termékek fogynak a legjobban, miből kell készletet rendelni, vagy mi az, amit egyáltalán nem visznek, így érdemes kiiktatni a kínálatból. Ez a fajta „megfigyelés" sokaknak riasztó lehet, de a helyi lakosokat nem zavarja különösebben a jelenség.

Ráadásul a svédek nem szeretik a rövid csevegéseket, így kifejezetten tetszik nekik, hogy még a kasszással sem kell beszédbe elegyedniük. A pandémia közepette pedig csalogatónak bizonyult a vásárlók szemében, hogy szinte semmilyen kontaktot nem igényel egy bevásárlás. További előny a gyorsaság, hiszen nem kell a kasszáknál hosszas sorban állásokra számítani.

Az apró boltok fenntartása is egyszerű, az üzletvezetőnek elég heti egyszer ellátogatnia a helyszínre takarítani és a feltölteni a polcokat.

Másoknak is tetszik

Ahogyan a távmunka egyre inkább az életünk részévé válik, úgy nőnek az igények a közelben megtalálható, gyors kiszolgálást nyújtó boltokra. Egyes elemzők globálisan 6,1 százalékos növekedésre számítanak idén a szektorban. Sokan felfigyeltek a Lifvs megoldására, a vég most két lehetőség közül választhat: terjeszkedik Svédországon túl is, vagy eladja a technológiát. Daniel Lundh, a startup társalapítója arról beszélt, hogy rengeteg megkeresést kaptak, például Angliából, Németországból, Portugáliából és Spanyolországból is, így valószínűleg a terjeszkedés mellett döntenek.

A cég helyi riválisa, a COOP is bontogatja a szárnyait az új modellben. Náluk annyi a különbség, hogy egy hibrid megoldást alkalmaznak. Csúcsidőn kívül személyzet nélkül, forgalmasabb időszakokban pedig személyzettel működnek. (Képünk illusztráció)

Ne hagyd ki!