Lázadoznak a hazai filmes szakemberek, miután a januártól érvényes adójogszabályok szerint katásként nem számlázhatnak egy évben hárommillió forintnál többet egy produkciónak. Vannak hazai gyártó cégek, amelyek ezért nem is fogadnak be katás számlákat. Egyre népszerűbbek a stábtagok között a számlagyárnak tűnő cégek szolgáltatásai, írja a Szabad Európa.


Tiltás

A filmes munkatársak többsége számára a kisadózás (kata) nem választható szerződtetési-számlázási módozat 2021-től

– még 2020 novemberében született ez a levél, amelyet most is minden magyar stábtag megkap, mielőtt a Mid Atlantic Films (MAF) leszerződne vele. Ez a cég a legnagyobb szereplő a hazai filmes piacon. A Magyarországra érkező külföldi, leginkább amerikai produkciók szinte kivétel nélkül a MAF-fal szerződnek le a gyártásra (Dűne, Die Hard 5). A hazai filmes szakemberek és stábtagok a Mid Atlantic Filmnek dolgoznak be.

Ugyanaz a munka, kevesebb pénz

Egy névtelenül nyilatkozó hangmérnök elmondta, csak néhány napra ugrott be egy MAF-produkcióba, de így sem fogadták be a katás számláját. Pedig sem előtte, sem utána nem dolgozott nekik, vagyis nem lépte túl a kisadózók számára meghatározott összegplafont. A filmes szakember emiatt kevesebbet pénzt kapott kézhez, hiszen más megoldást kellett választania a számlázáshoz, ami így drágább is lett: több adót kellett fizetnie.

Elkezdtek cégeket közbeiktatni, amelyek megkeresnek, hogy tudnak számlázni, de cserébe – összegtől függően – 8–20 százalékot kérnek

– mondta a hangmérnök. Kénytelen volt belemenni ebbe, mert nem akart céget alapítani, hiszen nem mindig van munkája, amelyből kifizethetné a vállalkozás állandó költségeit és a saját járulékait.

Irigyelt szakma, jogosan?

A filmeseket sokan irigylik a gázsi miatt, a riportból azonban kiderül, hogy a kiszámíthatatlanság miatt milyen bizonytalan a megélhetés, mekkora a hajsza, ráadásul a járvány is betett a forgatásoknak. Egy operatőr úgy fogalmazott, a filmes stábtagok napszámosok, akik ma jól keresnek, de a holnap olyan bizonytalan, mint a „kutya vacsorája".

Sokkal rosszabb helyzetben vannak a magyar gyártóknak dolgozó filmesek. A két kereskedelmi csatornán futó sorozatokat külsős cégek gyártják. A stábtagok kevesebbet keresnek, mint a külföldi produkciókban, őket még érzékenyebben érinti a katázás tiltása.

Olyan embertől kaptam e-mailt céges számlázásra, aki korábban a produkció autóit kezelte. Nem tudom, ki húz hasznot abból, ha a bérem ötödét-tizedét leveszi, de nekem ez sok pénz

– mondta egy stábtag, aki korábban katázott, de most kénytelen egy kft.-hez csatlakozni, amely beszámláz neki.

A Szabad Európa forrásai szerint a legnagyobb hazai műsorgyártó, az IKO Group sem fogad be katás számlát. Így nemcsak a legnagyobb külföldi produkcióknak gyártó MAF, hanem a legnagyobb hazai műsorgyártó, az IKO sem alkalmaz katásokat. A Mid Atlantic Films ügyvezetője és társtulajdonosa, Adam Goodman csak annyit közölt a weboldal megkeresésére, hogy cége betartja a hatályos adójogszabályokat. Az IKO nem válaszolt.


The Conversation

Friss

Fotó: airbus.com

Nyáron már termel a gyulai Airbus-gyár – Ilyen helikoptereket láthat el

Jövő júliusban kezdi meg a termelést a gyulai Airbus-gyár, ahol a repülőgépgyártó helikoptereinek sárkányszerkezetéhez és dinamikus rendszereihez gyártanak majd precíziós alkatrészeket.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Gigabírság: A versenyhivatal lecsapott Bige László cégére és társaira

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Nitrogénművek Vegyipari Zrt. és vállalkozáscsoportja jogsértően törekedett éveken keresztül a partnerek és a cégcsoport közötti, illetve a viszonteladó partnerei közötti verseny, valamint az import korlátozására. Az eljárásban összesen 11 hazai szereplő volt érintett, amelyből kettő elismerte a jogsértést. A hivatal 14,1 milliárd forintos bírságot szabott ki. A Nitrogénművek közölte, hogy egyelőre részletesen tanulmányozza, de érdemben elutasítja és bírósági úton mindenképpen megtámadja a döntést.


TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Így néz ki Magyarország első elektromos autója – Mutatjuk a fotókat!

Ma megkezdték a Mercedes-Benz EQB sorozatgyártását Kecskeméten. Ez az első tisztán elektromos meghajtású modell, amelyet Magyarországon gyártanak.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!