Az egyik legfontosabb tényező a biztonságos közlekedésben a megfelelő gumiabroncs használata. Az ADAC átfogó tesztjei remek kiinduló pontot jelentenek.


Amint megszűnik az éjszakai fagy és a hőmérséklet meghaladja legalább a 10 fokot, érdemes felszerelni a nyári gumikat a kocsira. Az alábbiakban a népszerű típusok teszteredményeit osztjuk meg veletek, ami segítségül szolgálhat a megfelelő abroncs kiválasztásában.

Az egyik legnépszerűbb

Az első vizsgált abroncs a 205/55 R16 méretű modell volt a V sebességosztályból, 240 km/h-ig, 15 modellt teszteltek le a szakértők. Ez az egyik legnépszerűbb típus Németországban számos kompakt jármű esetében, az Audi A3-tól a VW Golfig. Nézzük az eredményeket!

Az első három helyezett:

  • Continental PremiumContact 6
  • Semperit Speed-Life 3
  • Bridgestone Turanza T005

A PremiumContact 6 átfogó csomagot nyújt, és különösen lenyűgöző nedves utakon: ebben a tesztelési kritériumban messze a legjobb minősítést kapta. A legjobbakhoz képest azonban valamivel magasabb üzemanyag-fogyasztást mutat.

A Speed-Life 3 nedves úton kissé rosszabb menettulajdonságokat mutat, viszont a gördülési ellenállás és az üzemanyag-fogyasztás szempontjából legyőzi a PremiumContact 6-ot.

A Bridgestone Turanza T005 esetében az alacsony gördülési ellenállást érdemes kiemelni, de nedves utakon is jól teljesít, illetve a rövid féktávolságokkal a száraz úton is tökéletesen viselkedik.

Gyengébb értékelések 

Maradunk a kategóriánál, viszont áttérünk a középmezőnybe.

A Goodyear EfficientGrip Performance 2 kifejezetten magas kopásállóságról tett tanúbizonyságot, illetve jó irányíthatósággal és rövid féktávval rendelkezik nedves utakon, sajnos ezek már nem jelenthetők ki ilyen magabiztosan a száraz utak esetében.

A koreai Kumho Ecsta HS51 szilárd aquaplaning ellenállásával kiváltotta a tesztelők elismerését, igen jól bírja az elárasztott úttest kihívásait. Emellett ez a típus takarítja meg a legtöbb üzemanyagot is. Száraz aszfalton viszont gyengeségeket mutat, a kezelés során pontatlanságok jelentkeztek a modell esetében.

A törökországi Petlas Imperium PT515 hiányosságokkal küszködik mind a száraz, mind a nedves körülmények között is. Száraz utakon például kicsi az oldalmerevsége és rossz a tapadása, nedves utakon pedig viszonylag hosszú a féktávolsága és a kezelhetősége is aggodalomra adhat okot.

A Hankook Ventus Prime 3 K125 a száraz utak királya, itt kifejezetten jó minősítést kapott, viszont a nedves utakon közepes teljesítményt nyújt.

Nedves utakon a Goodyear Group Fulda EcoControl HP 2 is kevésbé jól teljesített, de kopás és üzemanyag-fogyasztás szempontjából meglehetősen meggyőző. Ezek a gazdaságos kritériumok a Michelin leányvállalatának, a BF Goodrich Advantage modelljének erősségei is, amelyek száraz utakon is rövid féktávolságról tettek tanúbizonyságot. Az ADAC tesztelői azonban igazolták, hogy nedves körülmények között gyenge a tapadási szintje, és gyorsuláskor és fékezéskor jelentős a kanyarerő csökkenése.

A Maxxis Premitra 5, a Nokian Wetproof és a Pirelli Cinturato P7 C2 modelleket kifejezetten alacsony éves futásteljesítményű járművekhez ajánlják, ugyanis esetükben jelentős a kopás mértéke. A többi értékük kiegyensúlyozottan jó.

Járművek áttekintése a 205/55 R 16 V méretről

  • Alfa Romeo Giulietta
  • Audi A3
  • BMW 1, 2, 3
  • Citroën C3, C4, C4 Cactus
  • Dacia Logan, Sandero
  • Fiat 500L, Tipo
  • Ford C-Max, Grand C-Max, EcoSport, Focus
  • Honda Civic
  • Hyundai i30, Ioniq, ix20
  • Kia Carens, Ceed, Soul, Venga

A következő teszt: 225/50 R17

Ebben a kategóriában 17 modellt teszteltek az Y sebességosztályban 300 hm/h-ig. A 17 modellből 4 kapott jó minősítést, egyet pedig teljesen alkalmatlannak találtak a szakértők. Itt is a nedves és száraz körülmények közötti teljesítményt, a zajszintet, a kopást és az üzemanyagfogyasztást vizsgálták.

A győztes négyek

Az első helyen a Falken Azenis FK510 áll. Esetében teljesen kiegyensúlyozottan jól teljesít mind száraz, mind pedig nedves körülmények között. Az egyetlen hátránya a közvetlen szomszédjaihoz képest a magasabb üzemanyagfogyasztás.

A Continental PremiumContact 6 jóformán minden területen kiemelkedően teljesített, így a második helyre került fel. Őt követi a Kumho Ecsta PS71, aminek az egyetlen hibája a száraz aszfalton jellemző alacsonyabb szabályozhatóság. Ezt leszámítva mindenben remekelt. A Bridgestone Turanza T005 modell futott be a negyedik helyre, rövid féktávolsággal és a szárazon történő precíz kezelhetőséggel. A többihez képest viszont valamivel nagyobb a kopása. Ezen abroncsok közül a Kumho a legolcsóbb, a Continental pedig a legdrágább.

Futottak még

A középmezőnyben igen sok abroncs található. Eseteikben általában jó értékeket produkálnak, de egy-egy gyengébb területük lehúzza a minősítésüket. Viszont olcsóbb abroncsok találhatók itt, így a gyakorlott és speciális vezetési igényű sofőrök spórolhatnak ezekkel a gumikkal.

A Michelin Primacy 4 amellett, hogy a legdrágább abroncs az összes közül, még az aquaplaning során is gyengén muzsikált. Előnyére legyen mondva, hogy a száraz aszfalton nem könnyen talál legyőzőre. A Dunlop Sport Maxx RT2 és a Nexen N Fera Sport hasonló nedves problémával küzd. De mint a Michelin, a száraz úton különösen jól teljesítenek, és nagyon pontosan kezelhetőek.

Velük ellentétben az Esa + Tecar Spirit Pro jobb nedves, de rosszabb száraz eredményekkel gazdagodott. Esetükben nagy előny, hogy igen olcsónak számítanak.

Kiegészítő márkák 

A rangsor alsó felében tesztelt gumiabroncsok általában a prémium gyártók minőségi középkategóriás márkái, akik árorientált vásárlókat akarnak velük kiszolgálni: a Semperit, a Barum és a Viking a Continental tulajdona, a Kleber a Michelin leányvállalata, a Sava a Goodyear terméke és a Laufenn a Hankook birtoka. A Semperit kivételével minden modell esetében a nedves körülmények voltak azok, melyek lentebb sorolták őket, viszont ettől eltekintve igen jó minőséget produkálnak a többi területen.

A legrosszabb minősítést a Firestone Roadhawk kapta. Nedves úton a tapadási szintje átlagon aluli, kanyarban való fékezés vagy gyorsulás esetén gyakran teljesen elvész.

Járművek áttekintése a 225/50 R 17 Y méretről

  • Alfa Romeo Giulia
  • Audi A4, A5, TT
  • BMW 3er, 4er, X1
  • DS DS 5
  • Honda Accord
  • Lexus GS
  • Mercedes B- és C-osztály
  • Opel Astra, Zafira, Tourer
  • Peugeot 3008, 5008, 508
  • Renault Latitude

Jó utat, biztonságos közlekedést kívánunk! Ha ennél is többre vagy kíváncsi, kattints IDE!


Friss

Fotó:123RF

Megbecsülték a szakértők, mennyivel lesz drágább az idei nyaralás

A Szállodák és Éttermek Szövetsége 15-20 százalékos áremelkedéssel számol a főszezonra. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ami eddig átlagosan még kijött 300 ezerből, 345-360 ezer forintba kerülhet.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!