Érdemes lenne a szintetikus üzemanyagokra is fókuszálni a szakemberek szerint
Fotó: Shutterstock

Nem fognak eltűnni az új belső égésű autók 2035 után sem

Az Európai Parlament friss döntése értelmében 2035-től szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátás-mentes új autókat lehet forgalomba helyezni az Unióban. Az Autós Nagykoalíció figyelmeztet, ne vegyünk rá mérget, hogy a következő évtized második felében eltűnnek a belső égésű autók a kínálatból.


Jódarabig velünk maradhatnak a belső égésű autók

Az Európai Parlament jóváhagyta az Európai Tanáccsal elért megállapodást az új személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról. Ennek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az EU-ban, és szint minden új gyártású gépkocsinak kibocsátásmentesnek kell lennie.

A hírrel kapcsolatban az Autós Nagykoalíció felhívja rá a figyelmet, ez nem egészen azt jelenti, hogy az új belső égésű autók eltűnnek a kínálatból a következő évtized második felére. A szabályozás a jövőben is lehetővé teszi, hogy több lehetőség álljon a vásárlók rendelkezésére, amikor hajtásláncot választanak – írja a Portfolio.

A kevesebb mint 10 ezer személyautót vagy nem több mint 22 ezer kishaszongépjárművet gyártó márkák kivételt kaptak a szabályozás alól. Így a hagyományos üzemanyagokat használó új járművek nem tűnnek el teljesen a kínálatból 2035 után sem. Emellett a megállapodást 2026-ban felülvizsgálják, és ha szükséges, változtatnak rajta.

Egyébként az Autós Nagykoalíciónak az a véleménye, amennyiben az EU gyors sikereket akar elérni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, a jelenlegi járműállományra kellene fókuszálni. A napjainkban futó, belső égésű motorral közlekedő autók lecserélése elektromos modellekre több évtizedig tarthat. Azonban szintetikus üzemanyagokkal ezek is környezetbarát módon üzemeltethetők. Ehhez a töltőállomások infrastruktúrája is rendelkezésre áll, ami nem mondható el az elektromos töltésről.

A döntés egyéb részletei

Az 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék. Az egyéb kulcsfontosságú intézkedések között van az is, hogy az Európai Bizottság 2025-ig módszertant terjeszt elő az EU piacán értékesített személygépkocsik és kisteherautók teljes életciklusára vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási adatok értékelésére és jelentésére, adott esetben jogalkotási javaslatokkal együtt.

Ahogyan az imént említettük, a testület 2026 decemberéig figyelemmel kíséri a kibocsátási határértékek és a valós üzemanyag- és energiafogyasztási adatok közötti eltérést. Jelentést készít a gyártók fajlagos szén-dioxid-kibocsátásának kiigazítására szolgáló módszertanról, és megfelelő nyomonkövetési intézkedéseket javasol.

2025 végétől a bizottság kétévente jelentést tesz közzé a kibocsátásmentes közúti mobilitás irányába tett haladásról. A plenáris ülésen megtartott zárószavazást követően a szöveget az Európai Tanácsnak hivatalosan is jóvá kell hagynia.

Egyébként az Európai Bizottság 2021 júniusában terjesztette elő a "Fit for 55" csomag részeként a jogalkotási javaslatot az új személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási teljesítménynormák felülvizsgálatára. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon az EU 2030-ig és 2050-ig szóló éghajlati célokhoz, előnyöket biztosítson a polgároknak, és ösztönözze az innovációt a kibocsátásmentes technológiákra.

Ne hagyd ki!