Javarészt kínai részegységekből szerel össze részben kínai hátterű cég elektromos autókat Lengyelországban. Így a villanyautók megkaphatják a "Made in EU" címkét.
Egyszerű trükkel változtatják európaivá az autóikat a kínaiak
A világ harmadik legnagyobb autógyártó-csoportja a hollandiai székhelyű Stellantis. Ők alapítottak közös vállalatot a kínai Leapmotorral, majd kezdtek villanyautók gyártásába a lengyelországi Tychy-ben a napokban. Abban az üzemben, ahol korábban például a legendás kispolszkik is készültek.
Azonban a Reuters megjegyzi, az autók nagy részegységeit Kínában gyártják. Lengyelországban szinte csak összeszerelik a villanyautókat. Viszont így a Leapmotor otthon T03 néven árult minijei megkaphatják a "Made in EU" címkét. Azzal jelenhetnek meg több európai piacon is.
A Stellantis a helyszínválasztást költségtakarékossági okokkal indokolta. A tájékoztatásuk szerint a gyártási költségek Tychy-ben ugyanazon a szinten állnak, mint Kínában. Emellett az is kiderült, az autógyártó exkluzív jogokat szerzett a Leapmotor márkájú autók Kínán kívüli gyártására és értékesítésére is.
A Vg hozzáteszi, a projekt miatt kialakult némi feszültség Giorgia Meloni olasz miniszterelnök, valamint a Stellantis vezetője, Carlos Tavares között, mivel az eredeti terv az volt, hogy a gyártóbázist Olaszországban alakítják ki. Azonban a felek később kiegyeztek, miután az autógyártó megígérte, növelni fogja a Fiat olaszországi gyártási kapacitásait.
Európai lett a kínai autóipar legnagyabb felvevő külpiaca
Egyébként 23 százalékkal növekedett Kína autóexportja az első negyedévben, így elérve az 1,32 millió darabot a Kínai Személyautó-gyártók Szövetsége (CPCA) adatai szerint. Ezen belül a kínai márkák külföldre szállított darabszáma 40 százalékkal, 470 ezer darabra nőtt. A tisztán kínai tulajdonú autómárkák exportaránya pedig 35,6 százalékra emelkedett.
Az exportban kiemelkedő gyártók között az MG márkáról ismert állami SAIC és a Chery áll az élen. A Szegeden gyárat építő BYD pedig az újgenerációs autók (tölthető hibrid, tisztán elektromos és üzemanyagcellás) kategóriájában vezet.
Az első három hónapban a SAIC 126 ezer, a Chery 118 ezer, a Great Wall Motor 78 ezer, a BYD pedig 51 ezer autót exportált. Ezen belül újgenerációs járművet a BYD 47 ezret, a SAIC 31 ezret, valamint és a Geely 13 ezret szállított a külföldi piacokra. A teljes autóexport értéke 18 százalékkal, 25,2 milliárd dollárra nőtt.
Az újgenerációs exportált autók értéke 11,1 milliárd dollárt tett ki. Ezek átlagára 27 995 dollárról 23 617 dollárra csökkent. Ez jól mutatja, hogy magasabb árfekvésű autókat szállít Kína a külpiacokra. Ugyanakkor a tömeggyártással képes volt csökkenteni az autóárakat.
Kína fő exportpiaca Európa lett 216 ezer autóval az első negyedévben. Ázsia 121 ezerrel a második, majd Dél- és Észak-Amerika következik 56 ezer, illetve 32 ezer darabbal.