Elhanyagolt műszaki állapotú járművel közlekedni veszélyes, ráadásul baleset okozásakor a biztosítók kártérítésére sem feltétlenül lehet számítani.


Balesetnél a kötelező és casco biztosító is figyelembe veszi a jármű műszaki állapotát. Ha a vizsgálat azt tárja föl, hogy az autó elhanyagolt műszaki állapotban volt és ez idézte elő a balesetet, akkor a kgfb törvény alapján a kgfb biztosító visszkeresettel élhet az okozó felé – azaz a károsultnak kifizetett kártérítési összeget, vagy annak jelentős részét behajthatja a baleset okozóján. A casco biztosító pedig ugyanilyen elhanyagolt műszaki állapot esetén mentesülhet a kárfizetési kötelezettség alól, vagyis elutasíthatja a kártérítési igényt, írja a CLB blog.

Mi számít elhanyagolt műszaki állapotnak?

Lényegében az, ha olyan műszaki hibából következett be a baleset, ami miatt a jármű a műszaki vizsgán se menne át:

  • futómű hiba,
  • kopott gömbcsukló,
  • kormánymű meghibásodása,
  • elégtelen fék,
  • az engedélyezettnél nagyobb mértékű gumiabroncs-kopás.

Műszaki vizsga

Valószínűleg sokan nem tartják észben, mikor kell legközelebb műszaki vizsgára vinniük az autójukat, hiszen a forgalmi engedélyben könnyen meg tudják nézni. A lényeg:

  • új autó esetén a műszaki vizsga 4 évig érvényes, ezután kétévente kell megújítani,
  • használt autó esetén: ha az első használatba vétel évét követő három naptári éven belül viszi a tulajdonosa vizsgáztatni, akkor 3 évig érvényes, utána szintén kétévente kell megújítani.

A műszaki vizsgán a felmerülő hibákat háromkategóriába sorolják: kisebb hibáknál a jármű még átmegy a vizsgán, komolyabb hibáknál a jármű forgalmi engedélyét azonban csak 2 hónappal hosszabbítják meg, ezután újra kell vizsgáznia. A legsúlyosabb, veszélyes hibák esetén pedig a jármű nem megy át a vizsgán – ezeket a súlyos hibákat veszik figyelembe a biztosítók is.

Járványhelyzet

A jelenlegi járványhelyzetben fontos tudnivaló, hogy a veszélyhelyzet idején lejárt műszaki vizsgák érvényességét meghosszabbították a veszélyhelyzet lejártát követő 60. napig, tehát ennyi idő van pótolni. Azonban, ha a járművel balesetet okoznak, a biztosítók ugyanúgy vizsgálni fogják a műszaki állapotát, és az elhanyagolt állapot visszkeresetet (kgfb) vagy elutasítást (casco) eredményezhet, ezért nem javasolt a vizsga halasztása. Természetesen a műszaki vizsgáknál rendszeresebb időközönként célszerű átnézetni és karbantartani a járművet.


The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Újabb hét, újabb büntetés: halmozza a rekordokat a Facebook

Az Egyesült Királyság versenyfelügyelete (CMA) magyar forintban számolva több tízmilliárdos büntetést szabott ki a Facebook-ra, mert a közösségi óriás szándékosan megszegte a szigetország versenyjogi szabályait.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Ellepték a katasztrófaturisták a konténerhajókkal teletömött kikötőket

Néhány hónapja valószínűleg senki sem gondolta volna, hogy valami jó is kisülhet a hajózási iparág vergődéséből. Mint kiderült, rengetegen kíváncsiak az óriási teherhajókra, az érdeklődők ellepték a világ nagyobb kikötőit. Az eredmény? Fellendült a turizmus.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
FotóShutterstock

A Continental válasza Lázár kirohanására: kész visszaadni a támogatás egy részét

Az állami támogatás dolgozói létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!