Nem érdemes olcsó dízelautót venni Budapestre

Bár még több év is eltelik, ameddig teljesen kitiltják a szennyező dízelautókat a fővárosból, a lépcsőzetes kitiltásról szóló hírek már most hatással vannak a használtautó-piacra.


Már jövő nyártól korlátozhatják

Már most látható a tiltani tervezett dízelautók árcsökkenése a piacon

- mondta a VG-nek Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője. Noha csak tervek léteznek, a belvárosi területekről már jövőre tiltani javasolt legfeljebb Euro 4-es motorral felszerelt dízeleket már 1,5 millió forint alatti áron lehet megvásárolni. Ugyanakkor a külföldről behozott, hasonlóan szennyező használt dízelek aránya még mindig jelentős, 37 százalékos, amivel nagymértékben nő a hazai autóparkon belüli arányuk is. Így az emissziós szabályozásra nemcsak a fővárosi közlekedésben, hanem a használtautó-importban is erősen szükség lenne.

Euro 5-öst is csak két évig használhatna Pesten

Bár a dízelautók budapesti forgalomkorlátozása még csak javaslat szintjén létezik, a fővárosban is közlekedő dízelautó-vásárlóknak már most érdemes felkészülniük a lehetséges szabályozásra, s ennek megfelelően autót választani. A Levegő Munkacsoport javaslata az, hogy 2022 júliusától kezdve fokozatosan vezessék be a korszerűtlen dízelautók Budapestről való kitiltását. Először a védett övezetekből, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területről, végül a főváros teljes területéről. Mégpedig úgy, hogy 2024-től csak a legalább Euro 5-ös, 2026-tól pedig csak Euro 6-os (vagy annál jobb besorolású) dízelautókkal lehessen közlekedni. A felvetés szerint a helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól.



Ezeket viszik, még egy ideig

A használt dízelautók piacának vezetője a Volkswagen (leginkább a Passat, Gold, Sharan trió által), második helyen a BMW (3-as, 5-ös és X5-sorozat), harmadikon a Ford (Focus, Mondeo, Galaxy) áll. A dobogósok után márkaszinten az Audi, a Mercedes-Benz, az Opel, a Renault, a Peugeot, a Skoda és a dízel személyautót ma már újonnan nem is kínáló Toyota említhető. Ezek a kocsik átlagosan 10-15 évesek, áruk 1-1,5 millió forint.

The Conversation

Ne hagyd ki!