Egy kék színű Amazon Prime feliratos kamion halad át egy kék színű összefirkált fallal védett hídon esti szürkületben

Az olasz trösztellenes hatóság 1,13 milliárd euróra, átszámítva nagyjából 412,5 milliárd forintra büntette az Amazont, mert a kiskereskedelmi óriás visszaélt piaci erőfölényével.



Rekord született

A felügyelet közleménye szerint az Amazon arra használta piaci dominanciáját, hogy előnyben részesítse saját logisztikai szolgáltatását, és arra ösztönözze a piacterén kereskedő olasz ügyfeleit, hogy a Fulfillment by Amazon (FBA) programon keresztül szállítsák ki termékeiket.

A hatóság azt állítja, hogy a vállalat exkluzív jutalmakban részesítette azokat az eladókat, akik igénybe vették az FBA szolgáltatásait. Egyebek között automatikusan megkapták a „Prime” besorolást, ami nemcsak a partnerek láthatóságát, hanem az eladott termékeik számát is kimutathatóan növelte.

A Prime címke jelentősen megkönnyíti az értékesítést a hűségprogramban részt vevő, a piactéren legtöbbet költő közel hétmillió fogyasztó számára.

Az Amazon nem engedélyezi, hogy a külső eladók Prime címkét társítsanak olyan ajánlatok mellé, amelyeket nem az FBA kezel

-olvasható a közleményben.

A trösztellenes hatóság korábban soha nem szabott még ki ekkora büntetést.

Nem úgy van az!

Az Amazon egyáltalán nem ért egyet a döntéssel, fellebbezési szándékát már be is jelentette. A cég az állítja, hogy az FBA teljes mértékben opcionális szolgáltatás, amelyet a partnerek túlnyomó többsége nem használ.

Az eladók azért választják az FBA-t, mert hatékony, kényelmes és az ár szempontjából versenyképes. A javasolt bírság és jogorvoslat indokolatlan és aránytalan

-írta az Amazon közleményében.

Olasz módi

Az olasz felügyelet a napokban rendesen rászállt az Amazonra. Néhány napja az Apple-lel együtt 200 millió euróra bírságolta versenyellenes együttműködés miatt.

A versenyfelügyelet szerint a két vállalat 2018-ban olyan megállapodást kötött egymással, amelynek értelmében csak a kiválasztott viszonteladók árulhattak Apple és Beats termékeket az Amazon olasz piacterén, az amazon.it-en. A hatóság szerint ez sérti az Európai Unió szabályait, és negatívan befolyásolja az árversenyt.

A felügyelet az Amazont 68,7 millió euróra, az Apple-t pedig 134,5 millió euróra, büntette. Továbbá a korlátozások megszüntetésére kötelezte a vállalatokat annak érdekében, hogy a hivatalos Apple és Beats termékek viszonteladói megkülönböztetésektől mentesen hozzáférhessenek az Amazon.it piacteréhez.

Augusztusban pedig a luxemburgi Nemzeti Adatvédelmi Bizottság (CNPD) szabott ki egy 886,6 millió dolláros, azaz nagyjából 284,4 milliárd forintos büntetést az Amazonra az Európai Unió adatvédelmi törvényeinek megsértése miatt. Az EU általános adatvédelmi rendelete (GDPR) előírja, hogy a vállalatoknak kérvényezniük kell a felhasználóik beleegyezését, mielőtt öncélúan felhasználnák a személyes adataikat. A CNPD szerint az Amazon ennek nem tett eleget, így megalapozottnak tartja a közel 887 millió dolláros bírságot. A CNPD szakembereinek tolla híresen vastagon fog a GDPR-hoz köthető ügyek esetén, de ilyen nagy büntetésre még nem volt példa. Az Amazon közölte, „erőteljesen védekezni fog a büntetés ellen".

The Conversation

Ne hagyd ki!